Olen tehnyt esim. Unbreakable-DVD:stä DivX-leffan (seuraavien ohjeiden mukaan: http://koti.mbnet.fi/mvnet/tiedostotdivxohjeet.php) ja siinä on aistittavissa pientä videon nykimistä (ääni ei siis nyi, vain video). Nykimistä esiintyy sekä tietokoneella katsottaessa, että Xboxilla TV:n kautta katsottuna. Selviten nykiminen näkyy kun kameraa liikutetaan hitaasti sivusuunnassa. Video ei nyi koko aikaa, vaan vain tietyissä kohdissa. Mistä tällainen pienehkö nykiminen johtuu? Voiko se johtua lomituksen poistosta vai voiko vika olla itse DVD-elokuvassa? Sitten vielä kysymys DivX-leffan resoluutiosta. Mikä resoluutioksi kannattaa laittaa? Onko vaaka-resoluutio hyvä olla alkuperäinen (720) vai esim. 640? Katson DivX-leffoja yleensä TV:n kautta. Ja mitä se tarkoittaa käytännössä jos DVD-elokuva on lomitettu (interlaced). Miksi elokuvat ovat joko progressiivisia tai lomitettuja. Pitääkö tuo lomitus aina poistaa? Parantaako sen poisto kuvanlaatua. Kai lomitettua DivX-leffaa pystyy katsomaan TV:stä kun kerta lomitettua DVD-elokuvaakin pystyy? DivX-koodekissahan on vaihtoehto, että kaikki framet "encoodataan" lomitettuna.
Onko elokuva aina lomitettu, jos DVD2AVI niin väittää? Olen lukenut, että hyvin harva DVD-elokuva on lomitettu, vaikka DVD2AVI:n statistiikkaikkunassa niin lukisikin.
On lomitettu. Tuolla resoluutiolla ole muuta väliä nykimiseen jos on vähänkin uudempi kone. Miten toistat sitten sen divx:n ? Samalla kodekilla vai kenties jollain filtterillä ? Jos ad:n ohjeita käyttäisit niin osaisin neuvoa paaaaljon paremmin
Kannattaako virtual dubissa käyttää sitä tavallista deinterlace filtteriä vai sitten smart deinterlacea, jos siis elokuva on lomitettu. Kumpi niistä on parempi.
Mä oon ainakin koodannu aina tolla vdubin normi deinterlace:lla ja ei oo tuotokset nykinyt ikinä divx kodekilla mutta xvidillä oon huomannu joskus pieniä nykimisiä tietyn väliajoin mutta melkein kaikissa netistä otetuissa xvideissä mulla on ollu toi pieni nykiminen. katso sitten 2.2ghz tai 550mhz prossuilla. ei ole kyllä häirinny koskaan tuo.
Ongelma ratkesi asetusten nysväämisellä ja kovalla uskolla. Videoissani ei ollut mitään vikaa, vaan soitto-ohjelmien asetuksissa. Soitin videoita Xboxissani käyttäen XBMP:tä. XBMP:stä täytyi säätää hieman soitto-asetuksia. Säädin XBMP:stä kohtaa "Max PTS correction/frame". Sen arvo on default-asetuksilla 0.01. Videokuvan nykiminen loppui kokonaan kun laitoin arvoksi 0.00 ja otin kaikki post prosessingit pois päältä. Jos teillä muilla esiintyy Xboxilla soitetaessa samanlaisia ongelmia videokuvan toiston kanssa kuin minulla esiintyi, tehkää samoin. Ja tuosta VirtualDubin deinterlacesta. Itsekin olen aina käyttänyt tuota VirtualDubin tavallista deinterlace-filtteriä, ja leffat pyörivät nyt siis hyvin. Smart deinterlace tuntuu tekevän huonompaa jälkeä, jos elokuva on kokonaan lomiettu. Ja tuo Smart deinterlace taitaa olla päivitetty viimeksi vuonna 2001, eli en kyllä suosittelisi sitä. Ei kai leffoihin kannata tuota deinterlace-filtteriä käyttää, jos siinä ei näy DVD2AVI:lla soitettaessa selvästi niitä vaaka-raitoja?