Sanokaapa millä asetuksilla saan pakattua mahdollisimman hyvällä laadulla 1.30min pitkän ohjelman Super VHS kasetilta 99min cd:lle DIVX 5.05 ohjelmalla?? Ja mistä sais tietoa divx asetuksista mielellään suomenkielellä?? Tai voisko joku vähä kertoa niistä?? Olen pakannut tähän asti valmiilla perusasetuksilla 1Pass tekniikalla paitsi bitratea oon tietysti muuttanu..
SVHS -> TV-kortille -> kovalevylle (millä kodekilla?)? Vai onko sinulla suoraan SVHS-vehkeet koneessa kiinni? Ei kai nyt sentään noinkaan, ensimmäistä tapaa tarkoitat? Nappaa kuva kovalevylle täydellä resoluutiolla (720 X 576 PAL) ja pakkaa sitä häviöttömällä kodekilla (HuffYUV on OK, kuten myös MJPEG). Tämän jälkeen voit avata koko pätkän VirtualDubiin, ja tehdä mitä sille haluat. Eli deinterlacet, resizet ja croppaukset. Sitten vain valitset halutun pakkauksen samaisesta ohjelmasta. Moni suosii XviD:iä tällä hetkellä, mutta todellakin DivX:lläkin laadukasta kuvaa saa aikaiseksi. 2-passilla pakkaus, ehdottomasti. Uudella DivX:llä voit kokeilla myös multipassia, mutta pysytään nyt perusteissa näin alkuun. http://www.afterdawn.com/articles/archive/dvd2divx_anamorphic.cfm onpi todella hyvät ohjeet, siitä voit plagioida nuo DivX:n asetukset. Mitä haluat noista asetuksista tietää / kysyä? En jaksa alkaa kaikkia selittämään, joten kysy jotain...
Tarvittavat koodekit mulla jo onki ja kuvan saan näkymään.. Vielä mietityttää miksei mulla näy Divx asetuksissa 2-pass kohtaa?? Ainoastaan 1-Pass, Multipass,1st Pass ja Multipass, nth pass.. Onko 2-pass tekniikalla paljonki parempi kuva?
Sitte vielä sellainen huomio, että kun olen pakannut kuvan huffYUV:lla.. Kuvassa on jonkin verran sahalaitaisuutta tai häntimistä, nimenomaan sellaisissa kohdissa missä on liikettä.. Onko tälle tehtävissä mitään?? Ja sitte vielä se että tekstityksistä ei näy ku ylä rivi ja sekään ei ihan kokonaan.. toinen rivi jää puuttumaan kokonaan. Ennen pakkaustakin esikatsellussa ne jää puuttumaan.. eli syy ei ainakaan ole pakkaus asetuksissa..
'Multipass, 1 pass' on 2-passin ensimmäisenä ajettava repäisy, ja 'Multipass, nth pass' on sitten toisena tehtävä vetäisy. Näin ollen kyseessä on 2-pass tekniikka. Tuota 'Multipass, nth pass':ia voi käyttää myös kolmanteen, neljänteen ja aina kymmenenteenkin passiin asti, mutta 3-pass on se raja missä se minulla menee. Ja kyllä, 2-pass -tekniikalla tehdyssä on parempi kuva kuin 1-pass -tekniikalla tehdyssä. Eihän nyt kyseessä ole lomitus? Siis interlaced kuva? Teetkö kuvalle deinterlacen, ja jos, niin millaisen?
Nyt kyllä putosin kärryiltä mikä tuo interlaced homma on? Onko tuo interlaced säädettävissä jossain asetuksista?? Entä onko siihen tekstityksen näkymiseen ratkasua?? muilla ohjelmilla ne näkyy oikein muttei virtual dubilla..
Kuvan lomittely on Suomessa(kin) käytetyn TV-tekniikan aiheuttama pakollinen paha. Jos katsot kaapattua kuvaa telkkarista, sahalaitaisuus häviää, jos taas tietokoneen ruudulta (joka ei käytä lomittelua, vaan on ns. progressiivinen), pääset sahalaidoista eroon de-interlace suotimella (löytyy esim. VirtualDubista). De-interlacettu kuva taas voi näyttää välkkyvän TV:stä katsottaessa ja kuva voi olla alkuperäistä sumeampi. Tekstitys: Eihän sulla ole VD:ssä asetettu croppausta kaapattaessa päälle?
Ok! Ei oo Croppaus päällä.. Jostain syystä tekstit alkoi nyt näkymään.. Pitääpä yrittää että onnistuuko.. Muuten voinko Virtual dubilla leikata?