Suunittelupöydällä on itse valmistettu huoltoystävällinen vesijäähdytys, aikaisempaa kokemusta ei juurikaan ole tietokoneen vesijäähdytys järjestelmistä, mutta teollisuuden sovellutuksista sitäkin enemmän. Tähän asti löydetyt komponentit: Pumppu http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/4011708103944 ...tai pienempi tankin pohjalle Letkut http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/19102007-19910/Products/ALHARMLETKU12 tai vastaava, etralta hieman halvemmalla Kenno http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=30-8504 tai vastaava Tarvitessa liitosmuutokset juottaen Blokit DIY Kupari + "Pleksi" pleksin tai kuparin puolellle jyrsityllä sokkelolla, pleksin työstäminen onnistuisi kotioloissakin, mielenkiintoinen vaihtoehto on myös tämän tyylinen http://imageshack.us/photo/my-images/13/blockrev2.jpg/ ja molemmat kun koeponnistaa 2-4bar paineella niin pitäisi olla luotettavia Virtausilmaisin http://www.jimms.fi/tuote/AT71017 tai jotakin tyyliä http://www.waterpurificationsystem.com.tw/fi/water-flow-meter.html Tankki DIY paisuntatilalla ja huohotin korkilla. Liitännät hyllytavaralla Mitähän on unohtunut tai olenko oikeilla jäljillä Kustannusarvio on noin 200€ Ja tämä olis ilmeisesti tarvinnut laittaa http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-121/kone_projektit_koneen_modaukset-941946/ alle )
Tuo kenno vaikuttaa kyllä hieman omituiselta valinnalta.. Kertosit vaikka alkuun että mille/mihin tuo on tarkotus rakentaa, tuossahan ei ole blokkeja eikä säiliötä. Kennon ainaki vaihtasin johonki muuhun.
Ihan peli/käyttökoneelle tarkoitus, kotelo nykyisellä kokoonpanolla Zalman GS1000. Ajatus on rakentaa erillinen yksikkö joka sisältää tankin, pumpun, kennon ja rotametrin sekä mahdollisen suodattimen. Blokit on edelleen suunitteluasteella mutta jotain visioita on jo. Mikä vika auton lämmittimen kennossa on hienosti tuollainen tuntuu ajoneuvo käytössä toimivan, ja jos ei riitä niin lyö kaksi kennoa sarjaan. ...luulisi toimivan ilman puhallintakin.
http://murobbs.plaza.fi/jaahdytys/5...esijaahdytysjarjestelmaan-lauhduttimeksi.html "Toi Sierran kenno vastustaa veden virtausta pirusti ja on tosi tiheä. Tuulettimien pitää pyöriä kovaa , että jotain lämpöä saadaan vaihtumaan." Samalla rahalla saat ihan pc:n jäähytykseen suunnitellun.
Täytyy myöntää että oon hieman ennakkoluulonen noihin teinituuningledi hirviöihin eli muka vartavasten johonkin käyttöön valmistetuista joiden laatut on joskus enemmän kuin arvelluttava, ja ajattelin et ajoneuvokäyttöön/teollisuuteen suunnatut olis varmempia.... auton jäähdytintä metsästellessä törmäsin tuollaiseen, luulisi olevan riittävä. http://www.jimms.fi/tuote/4049469080631 Mutta ilmeisesti suunta on oikea.
Auton sisään tulleva ääni saa kuskin tottumaan eriilaisiin ääniin, mm.rengasmelu, korkeaääninen sisätilan puhallin,.... Auton lämppärikenon tehokkuus ajutksen vikana, on että autossa sulla on jo "fööni" puhaltamassa läppärikennoa vasten kun taas huoneessasi voinet kaivata hiljaisuutta. Auton läppärikenno on "kapea" (okei perus halppis pc kennokin on mutta niitä en suosittele ) joten se vaatii tiheän riavaston (kuten jo mainittu) jotta siitä saadaan tarvittavamäärä lämpöä irti. Tämä tuottaa melua kun halutaan jäähdyttää. Niin autossa läppärikenno ei ole jäähdytin, vaikkakin siilä saadaan hillittyä mahdollista keittämistä. Se on suunniteltu antamaan lämpöä ulkona olevaan "kylmänilman" tilalle. Veden lämpö joka niissä kiertää on ~100c* (paineessa kiertävä vesi kiehuu korkeammassa lämmössä) ulkona pakkasta mitälie, joten tottakai ihminen tuntee ihollaan lähes polttavan lämmön, siitä huolimatta harvon näkee sulanutta muovia tuon ilman kierron putkistoissa vaikka heikkoa muovia onkin. Summarum hyötysuhde häviävään lämpöön vedestä on pieni, verrattuna olosuhteisiin. Koska autonvalmistajat eivät halua että matkustaja jäätyy lopulta matkanvarrella koska käytti lämppäriä. Ilma siis vaihtuu auton sisällä muuten ikkunat hurtuisivat, eikä sinulla olisi mukava hengittää siellä. Summarum; Itse suosittelen kerralla paksua harva rivastoista jäähyä. ihan sama homaatko sen rekasta vai mistä, mutta kunhan tiedät ettei normi lämppärikenno välttämättä aja tarpeitasi. Oma valintani on Alphacoolin UT60 360 ja Monsta 480. Ne on täys kuparia joten olihan niillä hintaa, mutta sopivat koteloni sisälle suoraan ja rivat ovat suht harvat, joten siksi valitsin ne. Onnea omalle valinnalesi!!! Ja muista tarkkailla lämpöjä jos meinaat Passivisena käyttää aseta ainakin automaattinen koneen sammutin tiettyyn lämpötiaan päästyä.
https://www.dropbox.com/sc/ahv08weize7xar9/NVlbf3mppW Nyt ku kone on taas palasina niin pistänpä vähän kuvia sen kunniaksi nostalgian merkeissä. 2v toiminnu ilman mitään vuotoja ja kustomimpia ei kai voi enää mennä.
Ei toi SIERRA kenno kyllä mahdu mihkään normaalimitoitettuihin PC koteloihin... Ellei tarkotus sit ollakin ilma koteloa.