dolby dekooderit

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by Paallikko, Feb 17, 2003.

1. Paallikko

Paallikko Guest

eli mulla on sony str-db725 vahvistin. kysyisin että onko siinä sisäänrakennettu dekooderi? eli jos ei ole niin pitääkö minun hankkia semmoinen ulkoinen jotta saan 5.1 äänet kuulumaan? ja minkä hintaisia ne ovat? auttakaa tietämätöntä...=D

2. chopper

chopper Moderator Staff Member

Trophy Points:
    66
    Yleensä siinä etupanelissa on jonkinlainen maininkita siitä. Ja ohjekirjatahan löytyy tiedot.

3. logi

logi Guest

4. logi

logi Guest

Eli näyttäs, että "ulkoisen" joudut hankkimaan! esim. joku dvd soitin joka sisältää dekodeerin!

5. Paallikko

Paallikko Guest

kiitoksia vastauksista. Mulla on dvd-asema tietokoneessa ja siinä ei ole sitä decooderia, ja äänikortti on suodblaster extigy 5.1 dolby digital...eli mun vissiin täytyy hankkia se dekooderi erillisenä mötikkänä..minkähän hintasia semmoset on ja mistä niitä saa? olisiko yksi mahdollisuus että laittasin rca-johdolla äänikortilta ja jakaisin sen viiteen kanavaan jakoblokeilla? vahvistimen takana on kuitenkin etu-keski ja takaäänille rca tulot.

6. logi

logi Guest

Ainakin oman ymmärrykseni mukaan rca piuhalla ei voi saada 5.1 digitaalista ääntä vaan on käytettävä koaksaalista tai digitaalista piuhaa! Eli sinun tapauksessä hommata dvd mikä sisältä dekodeerin, silloin kytketään ilmeisesti rca piuhalla joka ääni kanava erikseen vahvistimeen! En kyllä ole ihan varma tässä tapauksessa kun on itsellä tuo dekodeerillä varustettu vahvistin. Ja yrittivät ne myydä ihan vasta kaverille pioneerin vahvistinta ja sanoivat, että pelkällä rca piuhalla saa 5.1 äänet! Ei saatu toimiin! Meni muuten tos edellä mainitusa jutussa iha uus dvd:ki vaihtoon kun yritettiin kytkee koaksaalilla niin vahvaristapa ei löytynykkään koaksaali lähtöä, digitaalinen vain!

Last edited by a moderator: Feb 17, 2003
  7. pate-72

pate-72 Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla on Soundblaster 5.1 live kortti ja vahvarissa vain linjatason sisään menot 5.1 äänille.Eli ostin vain piuhat joissa on toisessa päässä 3.5mm plugi josta haaroittuu rca:t (1 plugi---> 2kpl rca:ta).Ne sitten vaan törkkäsin vahvarin line-in liittimiin.En tiedä et toimiiko sulla ,kun en tiedä ton liitännöistä..

8. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Ns. tavallisella (eli analogisella) RCA-johdolla, jossa on kaksi piuhaa ja päissä punainen ja valkoinen liitin, siirtyy tasan kahden kanavan äänet. Mutta jos äänikortissa on vaikkapa toinen lähtöliitin takakanaville, voi ne kytkeä toisella samanlaisella piuhalla vahvarille ja samoin voi menetellä loppujen kanavien kanssa. Eli 6 kanavaa -> tarvitset 3 kaksikanavaista RCA-johtoa ja äänikortiisa jokaiselle kanavalle lähtöliittimen.

Digitaalipiuhassa (S/PDIF), olipa se sitten koaksiaalinen tai optinen, kaikki kuusi kanavaa voivat siirtyä yhdessäkin piuhassa.

9. Paallikko

Paallikko Guest

kiitti vastauksista. ongelma ratkaistu! laitan vaan 3 niitä 3,5mm plugia äänikorttiin kiinni ja sit toisesta päästä rcalla oikeisiin kanaviin. eipä ollu vaikee asia mutta jostain se pitää aloittaa :) ja se decooderi on kuulemma joko siinä äänikortissa tai sitten siinä ohjelmassa millä katsotaan dvd:tä. itellä on power dvd ja siinä kuulemma on valmiina se decooderiohjelma. ja ei kun leffoja kattomaaan

Share This Page