DSL - DamnSmallLinux: Apua/Kokemuksia

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Hz4, May 12, 2006.

  1. Hz4

    Hz4 Guest

    Elikkäs olis semmonen ongelma etten saa meikäläisen SanDisc 256Mb MicroCruzeria boottaamaan tota linuxia lainkaan. Onks kellään hyviä ohjeita? (on boottijärjestyksessä ensimmäisenä BIOSis)

    Siten vielä:
    1# Kannattaako käyttää tyyliin: Lähtee ovesta ulos ottaa tikun mukaan tulee sattumalta ja"sattumalta" vastaan kone jossa BS MSWin. Sammuttaa koneen ja tuuppaa USB siihen kiinni. Käynnistää koneen uudelleen USB tikun DSL-linuxilla.
    2# Miten onnistuu ohjelmien asennus? kaikki käy vissiin samalla pääte ohjelmistolla?
    3# Jotain negatiivista sanottavaa DSLstä?
     
  2. ittna

    ittna Member

    Joined:
    Dec 5, 2005
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    En osaa sanoa varsinaiseen ongelmaasi mitään, sillä itse olen käyttänyt DSL:ää vain CD:ltä ja frugal- sekä Debian-tyyppisinä kovalevyasennuksina.

    Se ettei DSL suostu käynnistymään noin vain voi johtua myös melkein mistä tahansa koneen ominaisuuksista. Minä en saanut DSL:ää boottaamaan parissa aika uudessa koneessa ollenkaan enkä viitsinyt tutkia asiaa enempää (joillakin käynnistyksen cheat code -parametreilla se olisi varmaan onnistunut).

    1. Tuollaiseen käyttöön DSL on nimenomaan tarkoitettu. Monet suosivat sitä myös, kun haluavat käyttää jotakin vanhaa rakkinetta. DSL toimii uskomattoman jouheasti kymmenenvuotiaissakin koneissa, joissa on muistia parhaimmillaan 64 megaa. DSL:n kiintolevyasennus on asia erikseen. Itse käyttelin Debian-tyyppistä HD-asennusta aikani, kunnes kyllästyin sen omituisuuksiin (en esimerkiksi pystynyt asentamaan make-komentoa, jotta olisin voinut asentaa ohjelmia suoraan tar.gz-paketeista). DSL ei ole puhdas Debian, sitä on kevennetty sieltä täältä, ja siinä on ongelmansa.

    2. DSL:ssä on oma työkalu, jolla voi "asentaa" käyttäjien tekemiäå .dsl-paketteja. Ne ladataan jonnekin ja asennetaan (sijoitetaan DSL:n tiedostojärjestelmään) joka kerta, kun järjestelmä bootataan, joten asetukset ja muut käyttäjän tekemät muutokset katoavat, jos niitä ei ole tallennettu (mikä kyllä on tehty melko helpoksi). UCI-tyyppiset laajennukset toimivat .dsl-paketteja paremmin koneissa, joissa on vähän muistia. UCI-paketit nimittäin vain mountataan, ei asenneta tiedostojärjestelmään (joka on ramdiskillä). Jos käytät USB-tikkua, .dsl-laajennukset pitää kaiketi tallentaa tikulle DSL-järjestelmän juureen, jolloin ne ladataan automaattisesti käynnistyksen yhteydessä. Manuaalisesti laajennuksia voi asentaa emelFM-tiedostonhallintatyökalun avulla valitsemalla laajennustiedoston ja painamalla MYDSL-painiketta.

    3. DSL on erinomainen järjestelmä, jos siltä ei odota liikoja. Pysyviin koneisiin kannattaa asentaa pysyvä käyttis. Minunkin vanhassa kannettavassani on nyt aito Debian ja Fluxbox (samoin kuin DSL:ssä), ja hyvin toimii, mutta kyllä DSL oli nopeampi.
     

Share This Page