Eli kysymykseni olisi seuravanlainen: Mitä ohjelman sisältävistä codeceista tulisi käyttää, saavuttaakseen parhaan mahdollisen laadun pakattaessa DVD, VCD ja SVCD muotoihin ja mitenkäs sitten nuo asetukset kyseisille formaateille? Itse olen kovasti yrittänyt säädellä, mutta ei tuosta tunnu tulevan lasta eikä ******. Joten apua tarvittaisiin. Kiitoksia kovasti jo etukäteen kaikille vastanneille.
En tuohon Expressiin ole tutustunut, mutta ainakin normaalilla TMPGEncillä pakattaessa DVD/SVCD:lle käytetään MPEG2 pakkausta ja VCD:lle MPEG1 pakkausta. DVD:lle kuvakoko on sama kuin DV:lle eli 720x576, SVCD:lle oliskos se 480x576 ja VCD:lle 352x288 (muistini mukaan). Bitrate DVD:ssä riippuu paljonko materiaalia aikoo DVD:lle polttaa. Maksismi taitaa kuvalle olla 9800kbps. SVCD:lle maksimi taisi olla 2600 ja VCD:lle 1150 tjtn... DVD:lle (ja SVCD:lle) voi valita vielä CBR tai VBR asetuksista. CBR luonnollisesti pakkkaa tietyllä bittinopeudella koko ajan. VBR:ssä määritellään keskimääräinen nopeus ja min sekä max. Lisäksi taitaa olla CQ, eli Constant Quality jolloin säädetään lähinnä laatu ja bittinopeus sitten muuttuu sen mukaan. Mutta tuossa nyt lyhyesti yleistä kodauksesta kun en tuohon Expressiin tosiaan ole tutustunut. Itse ostin CCE Basicin kun vertailin TMPGEncin ja tuon demoversioita keskenään ja olin tyytyväisempi tuohon CCE Basiciin (nopeus vs laatu). EDIT: Hui! Katsastin ko. vitkuttimen tiedot ja kylläpä näytti peloittavalta ;-) Suuntaus helppokäyttöisyyttä kohti todellakin. Eihän tuota enää tunnistanut siksi samaksi TMPGEnciksi jota itse tuli kokeiltua. Pitäisiköhän demoversio ladata kokeiltavaksi.
Joo siis olen kyllä pakkaillut noilla vanhemmilla TMPGEnc ohjelmilla paljonkin eri muodoissa olevia videoita, mutta tämä DV avi on uusi tuttavuus ja olen ymmärtänyt että noiden konvertointiin on omat niksinsä. Onhan toi kovasti muotoaan muuttanut. Pegasys inc.:in kotisivuilla väittävät tuon XPressin tekevän parempaa laatua kuin edeltäjänsä ja plussana vielä lisätty Wave-, Wmv- ja avi-muotoon pakkaaminen.
Ei minusta siinä mitään ihmeellistä niksiä ole. AVI tiedosto mikä AVI tiedosto. Mutta mikä sitten on vikana? Huono kuvanlaatu? Jotku nippelin viilaajat käyttävät kaikenmaailman avisynth filttereitä ennen kuin kääntävät MPEG2:ksi. Itse kzllä olen DV-AVIn vienyt ihan suoraan TMPGEnciin tai CCE:hen tai mihin ikinä. Joskus olen kierrättänyt vaikka VirtualDubin frameserverillä jos olen VD:n filttereitä käyttänyt. Enemmän minusta DiVX:n muuntamisessa on kikkailua kun joutuisi codekinkin asentamaan ;-) EDIT: Niin se laatuhan siinä oli ongelmana ;-) Eli miten se huono laatu näkyy? Pikselöitymistä/artifakteja? Väpättävä kuva? Entä millaista on alkuperäinen materiaali, kohinaista ja heiluvaa? Tuohon kun vielä lisätään pieniä yksityiskohtia niin avot, soppa selvä. DV-AVIhan on ~25mbps ja kun se pakataan DVD:lle niin siitähän pikkasen häviää dataa lisää...
Joissain kohdin pikselöitymistä ja sahalaitoja. Tuon sahalaitaisuuden saa kyllä pois, mutta kuva hiukan kärsii. Alkuperäinen materiaali on hyvä laatuista, ehkä hiukan heiluvaa ja kyllä noita pieniä yksityiskohtiakin löytyy. Koita vielä hiukan säädellä jos vaikka saisin tuon onnistumaan. Kiitoksia kovasti avusta n_r
Siis näkyykö tuota sahalaitaisuutta myös TV:stä katsottaessa? Nimittäin sehän viittaisi siihen, että kenttäjärjestys info ei ole oikein. DV-AVIssa on bottom field first ja DVD:llä se on top field first. Jos näin on niin tuon kenttäjärjestys bitin saa vaihdettua vaikkapa pulldown.exe softanpätkällä eikä koodausta ole pakko tehdä uudestaan. Pikselöityminen saattaa johtua juuri siitä, että käyttää CBR:ää pienellä bittinopeudella. Tai VBR:n maximi parametrit on liian pienet tms... Kokeilemaan noilla softilla joutuu aika paljon. Yksi ero tietysti noihin tietokoneella katsottavaksi tarkoitettujen formaattien kanssa DV-AVIlla on se, että se on lomitettua. Ja tuohon usein aloittelijat kaatuu jo kun ovat tuoneet sen videon tietokoneelle ja katsovat sitä ja sahalaitaa näkyy ;-)
Otin avukseni tuollaisen PullDownBatchFE ohjelman, kun ei toi komentokehote homma oikein suju. Prosessin alettua tulee tällainen virheilmoitus: Error: Substituted line too long (>225 characters Mitä tapahtui? Aattelin vielä koittaa tuolla CCE:llä, eli millä asetuksilla olet ajanut tuon DV Avin tuolla ko. ohjelmalla?
Mulla on just projekti menossa josta olen kokeiluversion (16min) tehnyt DVD:lle CCE Basicilla. Tuo 16 minuuttia ei ole projektin kokopituus vain osa sitä mutta se siitä. Asetuksina laitoin DVD (tarkoittaa että CCE tekee DVD yhteensopivaa streamia), koodaustavaksi CBR (koska kyse alle 60min pätkästä) ja bittinopeudeksi 7500kbps. Niihin muihin asetuksiin en koskenut, paitsi että projektin luonteesta johtuen laitoin de-interlacen sekä croppauksen ylös ja alas (tulee siis pseudo 16:9 progressiivista kuvaa). Tuon projektin materiaali on hämärässä, suorastaan pimeässä, kuvattua ja toisen kameran kuva on kohtalaisen (hirveän) kohinaista. Ja ainakin noilla asetuksilla kuvassa ei näy kuin tietyissä ongelmakohdissa varjoa. Mutta mitään pikselöitymistä ei ole havaittavissa. Itse luokittelisin tuon materiaalin keskihankalaksi-hankalaksi koodata juuri tuon runsaan kohinan takia sekä livetilanteen valojenkäytön takia. Savua ja valoefektejä kohtalaisesti. Mutta toisaalta kuvassa on mzös paljon mustaa joten bittejä voidaan käyttää tehokkaasti vain sinne missä on tarve.