DVD asema ei tunnista levyn todellista kokoa

Discussion in 'DVD-R -keskustelu' started by warfox, May 14, 2006.

1. warfox

warfox Guest

Elikkä, mulla on LG polttava DVD asema. Ikää sillä on melkein vuosi. Malli on Gsa - 4163B.

Tänää yritin polttaa nerolla (7). Data tiedoston, 800 Mb levylle, käynnistin polton, niin nero ilmoitti että levyn koko on 702 Mb, kokoilin yli polttoa, Laitoin sinne salli ylipotto kenttään 90 min. Ei auttanyt. kävin katsomassa ominaisuudet ikkunassa miltä näyttää, ja sielläkin luki että, Levyn koko on 702 Mb. Eli mitä mun pitaisi tehdä että asema tunnistaa oikeat levy koot? Ai niin meinasi unohtua että asema ei tunnista DVD levyjenkään kokoja oikeen. Esim: 4700 Mb tunnistaa sen 4500 Mb.

P.S kiitos jo etukätee avusta.

Last edited by a moderator: May 14, 2006
  2. mvnet

mvnet Regular member

Trophy Points:
    26
    Siis yrität polttaa noin 800 Mt (eli 800 MB) -kokoisen datatiedoston CD-levylle, jonka kapasiteetti on 800 Mt? Enpä ole itse törmännyt 800 MB CD-levyihin, mutta kaipa niitäkin on olemassa (onkohan ihan standardien mukaisia?). Tarkastapa, mikä on DVD-aseman firmwaren versio. Uusin on kaiketi A104 tai A105. DVD-aseman firmwaren päivitys voi ratkaista ongelman. Vanha firmware ei välttämättä osaa käsitellä levyä oikein, mutta uusi osaa.

DVD-levyissä ilmoitettu kapasiteetti 4,7 GB, on "oikeasti" 4,38 GB (eli 4,38 Gt - gigatavua, ei 4,7 Gb, joka tarkoittaa gigabittejä). Eli kun poltat Windowsilla DVD-levylle dataa, mahtuu sinne oikeasti 4,38 Gt. Miksi näin on, siitä voi lukea seuraavasta: http://koti.mbnet.fi/mvnet/tietokoneet_kotipolttoiset_dvdt.php#kapasiteetti .

Mutta siis itse suosittelisin firmwaren päivitystä. Itselläni on sama asema firmwarella A104 ja se tunnistaa kyllä DVD-levyt oikean kokoisiksi.

EDIT: Uusimman firmwaren voi ladata esim seuraavasta: http://www.cdrinfo.com/Sections/Firmware/SingleModel.aspx?DriveId=1048
    Tuo ei ole virallinen lataussivu, mutta en löytänyt LG:n virallisilta sivuilta, mistä voisi ladata tuon uusimman firmwaren. On niin sekavat sivut, ettei sieltä tunnu löytävän mitään.

Last edited: May 14, 2006
  3. cpenter83

cpenter83 Regular member

Trophy Points:
    46
    Lainaus: There are also 90 minute/790 MB and 99 minute/870 MB discs, though they are rare. lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/CD-R

Itse joskus ostin muutaman kappaleen tuollaisia levyjä, mutta ainakaan oma asemani ei niitä tukenut.

Tuossa vielä esimerkkilinkki, että mistä voi tilata: http://www.dvd-supply.com/90mincdr48x.html

4. Peppi_

Peppi_ Regular member

Trophy Points:
    26
    Ostin joskus vuosia sitten isolla rahalla 800 megan levyjä paketillisen (ennen dvdr aikaa) ja poltin pari (sen aikasella plextorin asemalla, pyydetty myyjältä "paras, hinnalla ei väliä") ja kyllä ne toimi ja poltti hyvin ja sillä samalla asemalla luki, mutta vanhoilla asemilla ei sitten ihan lukenutkaan.
    Mutta niitä levyjä on vieläkin 5 jäljellä mitä en koskaan käyttänyt kun ei ne oikeen vakuuta. Pysytään 700 levyissä tai hypätään dvd levyihin... Mun mielipide....

5. warfox

warfox Guest

Kiitoksia kaikille. Jotka antoivat apua, ongelman ratkaisemiksi. Täytyy tutkia koulun jälkeen tuota firmwaren sivua. Vielä kerran kiitos.

Ei auttanut, täytyy vain hyväksyä että levylle ei mahdu enempää. Se on varmaa se uusi tapa laskea, levyn koko.

Last edited by a moderator: May 14, 2006
  6. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Jos on image tiedosto (bin+cue, iso, nrg) jonka koko on 800 megatavua niin käytä Burn/polta image toimintoa.

Share This Page