Elikkä PC:ssäni on kaksi DVD-asemaa: LG-GSA 4163B ja Lite-On SOHW 1633S. Nyt kun oli tarkoituksena lukea puolisen vuotta sitten poltettuja levyjäni Lite-Onin asemalla, niin kyseinen asema ei enää lukenutkaan levyä. Se vain kiihdytti levyä, hidasti, kiihdytti uudelleen ja siihen loppui. Ei mitään virheilmoitusta. Levy ei lähtenyt pyörimään normaalilla vauhdilla eikä koko levyä näkynyt Nerollakaan. Windows siis näytti, ettei asemassa levyä olisikaan. Kyseinen levy toimi hienosti LG:n asemassani. Kummalisinta tässä on se, että levy oli Verbatimin 16X DVD-R-levy, joita olen poltellut jo useita kymmeniä. Äskettäin (n. 1kk sitten) polttamani levyt asema suostui tunnistamaan. Mutta sitten joitain vanhempia (n. 6 kk) samanmerkkisiä levyjä asema ei tunnistanut, vaikka se on niitä levyjä vielä vähän aikaa sitten pystynyt lukemaan. Kaikki levyt siis samanmerkkisiä, vain hieman eri aikoina poltettu. Joitain siis luki ja joitain ei. En ole tehnyt PC:seen mitään muutoksia useaan kuukauteen, eikä firmwareja oltu kopeloitu. Asema vain yhtäkkiä alkoi toimimaan näin oudosti. Itse levyissä tuskin ei mitään vikaa ole. Ongelma kuitenkin ratkesi, kun päivitin aseman firmwaren uusimpaan (oli just vähän aikaa sitten ilmestynyt). Ihmettelen vain, että mikäköhän tuohon asemaani oikein meni. Kokeilin bootata konetta ja virrat pois kokonaan yms., mutta ainoa joka auttoi oli firmwaren päivitys. Olisi vain kiinnostavaa tietää, mistä moinen vika aiheutui.
No niin. [bold]Eipä muuten tuo ongelma ratkennutkaan firmwaren päivityksen myötä[/bold]. Luulin sen jo ratkenneen, koska päivityksen ja boottauksen jälkeen Lite-Onin asema tunnisti sen levyn, jota se ei aiemmin tunnistanut. Mutta nyt kun olen kokeillut syöttää sille kyseistä levyä uudestaan, niin eipä taaskaan tunnista. Mikäköhän tässä mättää?
Jälleen kerran itse itsellen vastaten: Taitaakin olla lopun alun merkkejä nämä. Äsken ei asema lukenut edes tehdasvalmistettua DVD-video-levyä, joka toimii muissa soittimissa hyvin. Tuntuu lukevan levyjä ihan miten sattuu. Joskus toimii, joskous ei. Asema päästelee myös uusia mielenkiintoisia ääniä ja äsken sain sen ihan juntturaankin (kelkka ei toiminut ja oli pakko bootata). Eli taitaa asema olla yksinkertaisesti paskana. Vuodenhan se kesti. Eipä tuossa harmita kuin se, että en voi enää skannata DVD-levyjeni PIE/PIF-arvoja (LG kun ei tähän kykene).
takuusta uusi jos vuoden vanha vasta, tai jos itsellä ollut vuoden ja jollain muulla pari vuotta niin sitten ei taida takuuseen kelvata.
Mitä tarkoitat tuolla? En ole tuommoisesta levystä ennen kuullutkaan. Olisiko aseman linssi sittenkin vain likainen? Millä sitä kannattaisi yrittää puhdistaa? Takuuseen tuota tuskin saan, kyseessä on pakettikone ja joutuisin varmaan koko koneen lähettämään huoltoon, jos haluaisin uuden DVD-aseman tilalle. Enkä tiedä onko takuukaan voimassa, kun olen kotelonkin avannut.
ruuvaa auki ja puhalla linssi puhtaaks tai putsaa jollain mistä ei lähde mitään pientä. avaus on helppoa. mul kerran hajos levy sisälle ja oli tuhannen pil..n pär..nä toimii hyvin vieläkin. ravistelin ja putsasin samalla vähän pölystä
Aikoinaan mulla oli juuri samanlainen ongelma nimenomaan Liteonin dvd-aseman kanssa, joka oli täysin uusi. Kauan sitä tuli rapattua, mutta ainoa toimiva niksi oli flash.Enpä tiedä edelleenkään mikä siinä oli pielessä.
CD-DVD-pudistus levyjä saa atk-kaupoista, itseasiassa vähän joka paikasta jossa cd-dvd-laitteita kaupan. Ise löysin prismasta puoleen hintaan 8€, hinnat pyörii jossain kympin kahden välillä. Oli vähän samantapaista vaivaa, jotain hyötyä putsauksesta oli. Jos levyn homaat, kannattaa ohjeen mukaan suorittaa koko toimenpide täällä tais vierähtää puolisen tuntia.
Täytyypä varmaan joskus kokeilla tuommoista puhdistus-levyä - eipä tuo nyt kovin kauheasti maksa. Asema tuntuu kuitenkin lukevan hyvin CD-levyjä, muttei enää kunnolla DVD-levyjä. Kummallista, sillä aikoinaan tämä asema oli juuri hyvä lukemaan naarmuisia tai muuten huonokuntoisia DVD-levyjä, joita en melkein missään muualla pystynyt lukemaan. Yritin avata aseman, mutta en saanut sitä avattua niin, että olisin päässyt käsiksi linssiin (aina oli vain linssin "pohjapuoli" nenän edessä). Kokeilin myös cross-flashatä firmwarea toisen aseman firmwareen (1653S), muttei sekään auttanut. Eli firmiksen flashäys ei ainakana minulla auttanut. Tämmöisiä linssin puhdistuslevyjä näytti olevan verkkokaupassa: - One For All CD Lens Hyper Brush (16,9e): http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11929 - AM Denmark DVD Laser Lens Cleaner (16,4e): http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2062 - Allsop Carbon Edge Lens Cleaner (12,7e) http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=8241 Onkohan noissa mitään eroja. Eli kannattaako ostaa se halvin.
- Allsop tätä käytin itse. - AM suomen kieliset ojeet, tunnettu merkki av-laitteiden pudistus tarvikkeissa.
No niin. Tulipa tilattua tuommoinen linssinpuhdistuslevy, mutta eipä tuokaan auttanut. Taitaa asema olla vaan yksinkertaisesti paskana. CD-levyjä se kyllä lukee, mutta DVD:t tökkii. Se ei enää lue oikeastaa muuta kuin sillä itsellä poltetettuja DVD-levyjä (ja niistäkin vain osaa) ja hyväkuntoisia DVD-videolevyjä. Tuskimpa vähään aikaan enää Lite-Onia ostan, kun näin huonosti tuntuu kestävän ja polttolaatukin oli alunperin aika surkeaa. Noh, onneksi tuli hankittua tuo LG, se vain ei osaa skannata PIE/PIF-arvoja levyiltä.