1. mietin tässä kumpaa DVD-levyä -/+ kannattaa käyttää kuvien,ohjelmien ym. arkistointiin.Näin meinaa tuolla verkkokaupan myymälässä levyjen kohdalla lapun josssa suositeltiin käyttämään + datan kanssa ? :/ jossain täällä joku sanoin että + levyssä parempi virheenkorjaus,pitääkö paikkansa? 2.Sitten kysymys miten levyn laadun pystyy testaamaan koska ilmeisesti omalla LG GSA-H12n asemalla neron levyn laadun testaus ei toimi,onko vastaavia ohjelmia tai jotain muuta millä varmentaa laatu?
1. Nykyisin ei ole mitään väliä kumpia levyjä ostat, eroja ei ole lähes lainkaan. (en nyt jaksa kaivaa kuinka vanha toi asemasi on) Mitään automaattista "virheenkorjausta" levyllä ei ole. Voit tietty ulkoisia uhkia vastaan ostaa ns. scratch proof dvd:itä, hinta sitten nouseekin lepposasti. 2. En kyllä osaa sanoa, itse olen juuri tuota Neron softaa käyttänyt.
Ainakin itse käytän ~90% +R levyjä, mutta eipä noissa mitään suuria käytännön eroja ole. Verbatimin 16X +R levyt toimii vain paremmin minun asemilla (LG H22N, LiteOn 165P6S) kaikilla nopeuksilla, kun saman merkin 16X -R levyille pitää rajoittaa polttonopeus 8X:ään, 16X:llä tulee melko satunnaisia tuloksia. Sama kumpia valitset, mutta kannattaa ehdottomasti sijoittaa laatuun, eikä ostaa niitä kaikkein halvimpia levyjä. Tosin osalla -R levyillä vain näyttää olevan enemmän ongelmia, Ritekin G5 oli (on yhä?) paha datan häviämis ongelma ja itsellä merkittömät Fujifilm03 8X -R levyt menee ~6-12kk jälkeen lukukelvottomiksi. Ei toimi laaduntarkistus muillakaan ohjelmilla LG:n asemilla, mutta neron mukana tulevan Cd/Dvd Speedin siirtonopeus testi kertoo jo sen oleellisemman...eli onko levyn lukemisessa ongelmia. Jos laadun tarkastuksia haluaa tehdä, niin kannattaa ostaa Lite On:in tai BenQ:n polttava asema. Automaattista virheenkorjausta ei ole kuin RAM levyille.
Vähän aiheen vierestä, mutta jos haluaa pientä lisävarmistusta varmuuskopioihin niin... http://parchive.sourceforge.net/ Tälläisella ohjelmalla saa manuaalisesti tehtyä jonkinlaisen virheenkorjauksen levyillä oleville tiedostoille. En ole kovin paljon tutustunut asiaan, mutta tuntui toimivan. Eli pieniä virheitä pystyy korjaamaan. Edellyttää toki sen, että tiedoston saa luettua levyltä. (edes jollain lailla) edit. tuli vaan mieleen, että palautustiedostot on ehkä hyvä laittaa jonnekkin muualle kuin poltetulle levylle. :/