Elikkä ongelmani on aika monimutkainen, koittakaa jaksaa! Olen tehnyt dvd-leffoista varmuuskopioita DVDClonen avulla, taustalla vaikuttaa AnyDVD. Kaikki on sujunut hyvin, olen käyttänyt Lidlin halpis DVD-R-levyjä ja yhtä TDK: DVD-R-rewritable-levyä. Polton jälkeen kone on aina tunnistanut polttamanansa levyn vaivatta ja sen jälkeen sitä on voinut katsoa millä tahansa DVD-soittimella (omaan 4-5 vuotta vanhan Sonyn dvd-soittimen). Nyt on kuitenkin tullut ongelma vastaan. Tilasin Verbatimin DVD-R-levyjä ja olen niille koittanut polttaa leffaa. Poltto onnistuu ihan normaalisti, mutta polton jälkeen kun levyn laittaa uudestaan sisään niin kone itsekään ei enää tunnista polttamaansa levyä, vaan se lukee sen tyhjänä levynä. Näitä levyjä ei ole myöskään toistanut vanha Sonyn soittimeni, mikä on se oleellinen asia. Yhtä poltettua levyä sony ei suostunut toistamaan lainkaan, vaan se vaan jurnutti ja jumitti ihan sikana. Toista levyä se yrittää vaivoin toistaa hirveän jurnutuksen jälkeen, mutta kuva ja ääni takkuavat ihan mielettömästi. Jottei asia mene liian yksinkertaiseksi, niin uusi LG:n DVD-soitin onnistui toistamaan yhtä noista epäonnistuneista poltetuista levyistä. Muita sekään ei suostunut toistamaan. Eli, missä on vika? Homma on eri levyillä toiminut ihan loistavasti, mutta nyt Verbatimin kanssa ongelmia. Olen yrittänyt muutaman levyn kanssa, kaikkien kanssa suurinpiirtein sama juttu. Eli onko vika a) levyissä (tuskin....kai?) b) polttavassa asemassa? Ja mikähän se ongelma on? c) noissa perinteisissä dvd-soittimissa? Auttakaa jos osaatte.... olen tosi ärsyyntynyt koko tilanteesta, kun juuri hankin 50 kpl noita verbatimin levyjä... eihän tässä tulevaisuudessa uskalla ostaa enää mitään levyjä, paitsi noita lidlin ja nekin on aika kalliita....
Itsellänikin on perinteinen tallentava Sony DVD-soitin ja se on kyllä varsin nirso levyjen syhteen. Tuo jurnutus ja jumitus oli erittäin tuttua kunnes varmistin levyjen yhteensopivuuden ennakkoon Verbatimin omilta sivuilta. Siinä yhteensopiviksi mainituilla levyillä ei sen koommin mitään ongelmia ole ollut. Ks http://www2.verbatim-europe.com/index/compatibility_guide.php?menu1=263&lang_id=1
Kiitos vastauksista. Tuossa Norantin linkissä ei voinut katsoa yhteensopivuutta normaalia dvd-soitinta varten. Se ei ole siis mikään tallentava dvd-soitin, vaan tuollainen 4-5 vuotta vanha perinteinen ulkoinen dvd-soitin tuolla telkkarin alla. Tarkoituksena on polttaa tietokoneella levyjä, joita voi sitten katsoa tuolla sonyn devarilla. Tähän mennessä vain harvat levyt ovat sopineet, +R-levyt eivät ollenkaan, ja -R-levyistäkin vaan jotkut. Nuo Verbatimit joita olen nyt ostanut, eivät toimi. Enkä voi niitä tarkistaa tuosta Norantin listastakaan, kun ei siellä ole dvd-soittimelle vaihtoehtoa. Polttava dvd-asemani tietokoneessa on Toshiba ODD-DVD SD-R5272 1030. Firmware päivityksiä en ole tehnyt, en edes tiedä miten sellainen tehdään ja mikä se on (neuvoja otetaan vastaan, kiitos). Nopeuden olen pitänyt x4:ssä, vaikka levyt lupaavat 16 ja dvd-asema enemmänkin. Tässä toisessa vanhemmassa keskustelussa olen selvittänyt samaa ongelmaa toisessa yhteydessä. Linkki siihen: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/461176 Näyttävät olevan sitä mieltä, että polttava asemani on aika hanurista. =)