Olen polttanut dataDVD:n Nerolla kuukausi sitten, joka sisältää valokuvia. Polttovaiheessa ei ilmennyt ongelmia mutta nyt sattumalta kun piti hakea kuvia, niin noin kolmasosa levystä on lukukelvotonta. Levy sisältää kyllä nuo kuvat ja uusi DVD-soitin näyttää ne televisiossa mutta vanha ei suostu tunnistamaan edes levyä, sekä tietokone ei suostu avaamaan tiettyjä kuvia, siis osa levystä toimii. Kopioitaessa noita lukukelvottomia kuvia tulee virheilmoitus: cannot copy IMG_2626: Data error (cyclic redundance check) sekä CDRoller-ohjelmalla antaa ilmoituksen Disk in the drive E: seems to contain invalid Path Table. elikkäs taulukko tuosta levystä taitaa olla viallinen, joku bitti on mennyt vinoon poltettaessa. Onko kellään neuvoja miten tuon levyn saisi pelastettua. Itse olen jo kokeillut kaikkia mahdollisia File Recovery -ohjelmia tuloksetta. Data on siis tallella mutta kun sitä ei saa luettua tietokoneella.
Hyvällä tuurilla jonkun kaverisi koneen cd/dvd-asema saattaisi onnistua lukemaan ne kuvat ja ne saisi pelastettua. Ehkä asemasi on hajoamassa.
Isobuster ohjelmaa voi myös kokeilla, mutta anttikon ratkaisu toimii todennäköisesti paremmin (varsinkin jos DVD-soitin näyttää kuvat).
kiitoksia vinkistä. Testasin varmaankin about kymmentä eri File Recovery -ohjelmaa tuloksetta, mutta lopulta testasin kaverin koneella levyä ja AKROPOO, se toimi. Eli kävin hakemassa uuden aseman kaupasta. Omituista vaan on se, ettei missään muussa levyssä ole vielä ainakaan tullut vastaan samanlaista ongelmaa.