DVD+R (double layer), toimii vain koneen asemassa.

Discussion in 'DVD-R -keskustelu' started by Antti80, Oct 31, 2005.

1. Antti80

Antti80 Guest

Minulla on elokuva varmuuskopioitu TDK:n (2.4XSpeed) DVD+R Double Layer (8.5GB) levylle. Elokuva toimii tietokoneen LG:n polttavassa asemassa, mutta ei toimi tavallisessa tv:n yhteydessä olevassa dvd-laitteessa.
    Laitteen ominaisuudet:
    http://nordic.lge.com/fi/prodmodeld...splay=V8706&unit=NOTHING&model=Select+a+model

Mistäköhän moinen johtuu? Voisiko se toimia, jos se olisi poltettu DVD-R (Double Layer) levylle? Outoa ettei toimi, kun lähes kaikki hollywood leffat ovat 2-kerroksisia ja toimivat moitteettomasti, kun elokuvia on vuokrattu r-kioskilta. :)

2. pkaksp

pkaksp Moderator Staff Member

Trophy Points:
    128
    Siinä Dvd-soittimessa täytyy olla tuki noille poltetuille DL-levyille erikseen. Aika harva soitin näitä vielä toistaiseksi toistaa. (ainakin mitä oon pikaisesti vilkaissut, mutta eiköhän tämäkin yleisty)

Last edited: Oct 31, 2005
  3. Antti80

Antti80 Guest

Kiitos. Sitä itsekin ajettelin, mutta ihmetyttää juuri tuo, että "viralliset" vuokrauslevyt toimivat. Mikä erikoisuus niissä sitten on?

EDIT: TYPO

Last edited by a moderator: Oct 31, 2005
  4. n_r

n_r Regular member

Trophy Points:
    26
    No eihän tuossa nyt oikeastaan mitään ihmeteltävää ole. Ne oikeat DVVD plätyt on prässättyjä, eli hiukan eri "tekniikkaa". Olihan sitä aluksi ongelmia saada poltettavia yksipuoleisiakin näkymään toistimissa oikein. Etenkin näitä plussa malleja.

En ole DL tekniikkaan pahemmin tutustunut mutta muistelen, että joskus aiemmin puhuttiin lukupäiden kohdistus/tarkennus ongelmista DL levyn eri layereille.

5. Antti80

Antti80 Guest

Kiitos "n_r" selvityksestä!
    Toivottavasti alkaa tuki tavallisilla dvd-asemilla yleistymään...

6. hansolo

hansolo Member

Trophy Points:
    11
    Minulla toimii Verbatim 2.4x +R DL levyt useamman vuoden vanhassa Sony NS-405 soittimessa. Levyt poltettu NEC 6500A asemalla. +R DL:t ovat luultavasti toimintavarmempia kuin -R DL levyt, koska niiden book typen voi asettaa dvd-romiksi. Tällöin pöytäsoittimet luulevat niitä prässätyiksi levyiksi. Tietenkin edellenkin vaaditaan, että soittimen tekniikka on riittävällä tasolla itse poltettujen levyjen lukemista varten. Niiden heijastusominaisuudet tuppaavat olemaan huonommat kuin prässätyillä levyillä.

Last edited: Nov 1, 2005
  7. Antti80

Antti80 Guest

Ok, eli kannattaisi kokeilla tuot "book typea"? Mistäs sen löytää, tai millä ohjelmmalla olet polttanut?

8. hansolo

hansolo Member

Trophy Points:
    11
    Polttavan aseman pitää tukea booktype asettamista. Toi NEC:ini taitaa oletuksena muuttaa booktypen +R DL -levyille. Poltin Nero 6.6.0.16 tai 6.6.0.14 versiolla. Neron työkaluissa on muistaakseni mahdollisuus booktypen asettamiseen, jos asema tuettu.

9. Antti80

Antti80 Guest

Onkohan minun "LG GSA-4163B" asemassa tuota tukea?
    Mitä tuo "booktype" edes tarkoittaa?

10. Lemztaz91

Lemztaz91 Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla on toi kyseinen LG GSA-4163B (A105) ja
    kaikkiin plussiin se laittaa automaattisesti nerolla
    polttaessa book typen DVD-ROM muotoon.
    (tosin vaan yksipuolisia olen käyttänyt)

Book type on tyyppi jollaisena dvd-soitin näkee sen,
    tämä 'teknologia' toimii kuitenkin vain + levyissä.
    Normaalisti se on fyysinen eli dvd+r tai dvd+rw
    mutta nerolla polttaessa sen saa vaihdettua
    dvd-rom:iksi, asetus pitäisi olla automaattisesti
    käytössä jos et sitä itse ole pois ottanut.

;)

11. Antti80

Antti80 Guest

Minulla on Nero Express 6 (6.3.1.26 bundled)
    Tämä versio ei sisällä Nero Burning ROMia. Onko väliä, vai mitä lie tarkoittaa?

Onneksi on yksi levy vielä jäljellä, pitää se yrittää polttaa nerolla, ja etsiä tuo "book type" -asetus.

Share This Page