Mikä on vikana kun olen polttanut monia dvd levyjä, ja useat niistä antavat kopioidessa tietoa koneelle virheen: Datavirhe (crc-tarkistus)? Koneeni on HP:n paviaani t849.fi ja voin sanoa että viimeinen merkkikone jonka tulen ostamaan... Dvd levyt ovat Samsungin Pleomax DVD+R ja DVD-R. Erityisesti noiden -R:ien kanssa on ollut ongelmia.
Millä nopeudella poltettu? Mihin formaattiin? Millä softalla? Millä kopioit takaisin, ja mihin muotoon?
Nuo Samsungin Pleomaxit eivät ole kovinkaan laadukkaita levyjä. Voi hyvin olla, että polttava DVD-asemasi ei osaa polttaa niihin kunnollista jälkeä, jolloin levyistä tuleekin lukukelvottomia. Itse testailin aikoinaan Pleomaxeja ja Verbatimin levyjä omalla asemallani ja Pleomaxit olivat huomattavasti huonompilaatuisia. Testit löydät osoitteesta: http://koti.mbnet.fi/mvnet/tietokoneet_kotipolttoiset_dvdt.php#testituloksia Riippuu tietysti omasta polttavasta asemasta, millaista jälkeä levyille tulee. Mutta itse suosittelisin kokeilemaan jotain muuta levymerkkiä (esim. Verbatim on yleensä varma valinta) ja jos ei auta, niin sitten polttava asema vaihtoon (LG:n asemat ovat yleensä hyvinä, uusi asema maksaa noin 50 euroa).
Poltettu nopeudella 8x (levyjen maksiminopeus) Dvd:t jotka ilmoittavat virheen ovat pääasiassa data dvd:itä, mutta useat DVD-r elokuvanikin ovat näyttäneet olevan virheellisiä (philipsin dvd-soitin). Poltettu Nero kutosella ja seiskalla. Lite-On SOHW 1633S <- tuossa on polttava dvd-asemani merkki ja malli, elikkäs vika oli dvd-polttavassa. Kiitos neuvoista o/
Levy likainen, naarmuinen, kopiosuojattu tai jos yrität ottaa jo poltetusta levystä kopiota niin ilmoittaa aika usein ton virheen. Kokeile jotain toista softaa millä pystyy "hypätä" virheiden yli, esim dvddecrypter
Veikkaan kyllä, että se vika on lähes satavarmasti polttavassa asemassa (tai oikeastaan polttavan aseman ja DVD-aihioiden yhteensopimattomuudesta). Itselläni nimittäin oli aivan samoja aihioita ja aivan sama DVD-asema kuin Jus-Z:lla. Levyille tuli kyseisellä asemalla aivan karmeaa jälkeä. Yli puolet poltoista epäonnistui (data ei ollut polton jälkeen luettavissa). Verbatimille asema poltti paremmin, tosin ei siihenkään kovin hyvin. Vaihdoin asemani LG-GSA 4163B:hen ja tuli rutkasti parempaa jälkeä.
Kyllä toi DVDShrinkin antama CRC-virhe on kopiosuojaus ja levyn lukeminen loppuu siihe, koska DVDshrink ei osaa sitä käsitellä. Ohjeet kyseisen ongelman kiertoon löytyy täältä foorumista.
Ei se kyllä välttämättä merkkaa kopiosuojausta voi olla ihan mikä tahansa edellä mainituista. ei tarvii olla kovin likainen tai naarmuinen levy kun shrikki valittaa tuota.
Öh, tämän viestiketjun aloittaja ei käsittääkseni käyttänyt DVDShrinkkiä eikä yrittänyt kopioida DVD-video-levyä, eli kopiosuojauksesta ei tässä tilanteessa ole kyse. Kyseessä oli käsittääkseni ihan tavallisia itse poltettuja levyjä (datalevyjä, DVD-kopioita), eli siis yritettiin lukea itsepoltettua DVD-levyä. Lähes 100 %:n varmuudella kyseessä on siis polttavan aseman ja levymerkin yhteensopimattomuus. Samsungin Pleomaxit ja Lite-On 1633S EIVÄT OLE hyvä yhdistelmä. Itse kun kyseisellä asemalla polttelin samaiselle levymerkille, niin tuli lähes jokaisesta levystä lukukelvottomia, eli kun yritin kopioida poltettua dataa levyltä koneelle, pukkasi CRC-virhettä jo melkein heti levyn alussa.
Sorry, niinpäs olikin, kyllä se melko varmasti on uuden aseman osto edessä tai sit nuo levyt ei vaan sovi tuon asemn kaa yksiin. ite voisin suositella kokeiltavaksi ainakin TDK:n levyjä ja onhan noita verbatimeja kehuttu, mut ei oo itellä kokemusta niistä. Ja kannatta kokeilla hitaammalla poltto nopeudella, ite ostin kerran levyjä mitkä oli 16x niin poltto kyllä onnistui, mutta ei näkynyt pöytäsoittimessa. sen jälkeen en oo ostanu muita kuin max. 8x ja niitäkin polttanu 4-6x:lla nopeudella. Onkohan firmware päivitetty
Ainakaan itselläni firmwaren päivitys ei auttanut asiaan. Kokeilin polttoa niin aseman alkuperäisella mukana tulleella firmwarella ja aivan uusimmalla firmwarella. Kummallakin tuli surkeeta jälkeä. Kyseinen asema ei kyllä polttanut edes Verbatimeille aina hyvää jälkeä. Joskus tuli hyvää, joskus huonoa. Eli itse suosittelisin käyttämään polttamiseen jotain muuta asemaa kuin kyseistä Lite-On SOHW 1633S:ää. Tämä Lite-Onin asema on kuitenkin siinä hyvä, että sillä saa skannattua levyn PIE/PIF-arvot (eli katsottua millaista jälkeä levylle poltettiin).