Kumpi on parempi?? DVD+R(W) vai DVD-R(W)?? En ole tähän saanut vielä selvyyttä. Kun sanastosakin sanotaan vain että DVD+R(W) on kehittyneempi mutta DVD-R(W) on myydympi... Haluan nyt selkeän vastauksen tähän, kiitos. Ja ennenkuin joku kysyy että mihin tarkotukseen niin ihan yleiseen käyttöön (DVD-kopiointi, joidenkin koneella olevien elokuvien tallennus, ja muut erilainen data esim. kuvat)...
Olen kerran kaupassa huomannut että välillä DVD-R(W) on halvempi ja että suurin osa niissä kaupoissa jossa olen käynyt DVD+RW ei voi polttaa useaa kertaa niissä lukeneitten tietojen mukaan.(ja voihan olla että kaikki tykkää -merkistä enemmän kuin +merkistä )
Mä oon ymmärtänyt, että ne olis vaan kaks kilpailevaa formaattia. "There are three competing DVD Recording standards, DVD-R/DVD-RW and DVD+R/DVD+RW have pretty similiar features and are compatible with many standalone DVD Players and most DVD-ROMs while DVD-RAM has less DVD Player and DVD-ROM compatibility but better recording features."
Ensinnäkin DVD-RAM kannattaa unohtaa. Sitä ei käytetä juuri missään. Olkaa niin kuin sellaista ei olisikaan. plus- ja miinus-formaateissa on pieniä teknisiä eroja, mutta käytännön kannalta on ihan sama, kumpaa suosii. Jotkin ikivanhat DVD-soittimet saattaa olla kranttuja plus-levyjen suhteen, mutta kaikki vähänkin uudemmat soittimet lukevat kyllä hyvin molempia. Niin kuin tuossa todettiin, valitse sen mukaan, pidätkö enemmän plus- vai miinusmerkistä. Itse olen sen verran positiivinen kaveri että käytän plus-levyjä.