Minulla on tässä pitkään mietityttänyt ongelma. (tarkemmin sanottuna n.1vuoden) Eli. Koneena itekasattu Wintoosa, emosta ei tietoa, prossuna AMD Athlon 64 3200+, näyttis GeForce 6600 LE AGP, DVD-asemana LG:n supermulti DVD (ja tähän tajuton litania tunnuksia). Eli kokoon pano ei mikään paras, mutta pyörittää uudempiakin pelejä. Kuitenkin. Sain koneeni totaalisen sekaisin vuosi sitten, joka johti Windowsin uudelleenasennukseen. Silloin oli näytönohjaimena Ati Radeon 9200. Asensimme Windowsin normaalisti, kuten olemme monesti muulloinkin asentaneet, kone toimii loistavasti vieläkin. Ongelma ilmeni siinä, kun yritin katsot jonkinsortin DVD:tä koneellani. Kun laitoin DVD:n asemaan, se alkoi pyöriä normaalisti, ja DVD-ohjelmani aukesi, PowerDVD 9. Odottelin hetken, mutta ruutuni pysyi mustana, äänet alkoivat kuulua. Sitten n. 0.5-1cm:n kokoinen kaistale paljastui kumpaankin reunaan, mutta muu oli mustaa. Samoin kävi muös WMP:n kanssa. Aloimme ongelmanselvitykseen, luimme foorumeita ja googletimme. Joitakin samanttapaisia tapauksia esiintyi, kyselimme myös joiltakin foorumeilta, joskin niissä ei osattui muuta kuin arvailla. Joku sanoi, että syynä saattoi olla näytönohjain. Jo tuolloin oli näytönohjaimeni hieman vanhahko, joten hankimme uuden. Ei toiminut silläkään, onneksi ei kaduttanut. Jatkoimme googlausta. Jossain oli ohje, että piti säätää jotain namiskaa, jolla säädetään jotakin DVD-kuvan muodostamiseen liittyvää. Löysimme tuon asetuksen Windowsin näyttöasetuksista, mutta se ei tuntunut pysyvän valittuna/valitsemattomana, en muista kummin. Säätelimme muita namiskoja, ja sain kuvan kerran näkymään kunnolla. Lämminbuuttasin koneen, eli 'käynnistä uudelleen':n napista painamalla. Kuva näkyi yhä. Kun sammutin koneen kunnolla, ja myöhemmin käynnistin uudelleen, ei toiminut. Myöhemmin kyllästyin säätämiseen, ja olen katellut leffani muilla koneilla. Tämä on siis ongelmana vain DVD:iden kanssa. Eli Videoeditointi toimi, .avi:t, yms. toimivat, Star Wreck joka on koneella toimii. Tuli vähän pitkä vuodatus, mutta toivottavasti joku osaa auttaa.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/483288 Lueppa tuolta ja katso olisiko sama "vamma" aiheuttanut sulle tommoisen oireen. Korjaustoimenpide (IDE kanvan poisto) on helppo tehdä eikä aiheuta vikaa, ajurien katoamisia, vaikka sen tekisi tarpeettomana.
Kummallista on se, että on kaikki toiminut ennenkin, CD-asema oli jo yli vuosi sitten.. No, alanpas sorkkimaan BIOS:ia, ja toivon, ettei kone enään uudestaan sekoa.
Ei mitään kummalista. Kun se sopiva bitti nyrjähtää, niin sen jälkeen ne viat alkavat näkyä. Älä sorki BIOSia. Voit saada koneen totaalisen sekaisin, jos et tiedä mitä teet. (Tietenkin jos olet aikaisemmin sieltä sorkkinut jotain vääräksi) Kokeile tuossa antamassani linkissä kerrottu IDE kanavan poisto ja uudelleen boottaus. winukka löytää IDEn ja DVD aseman uutena laitteena, löytää entiset ajurit ja kytkee se oikeilla asetuksilla käyttöön. En sano että se ratkaisee. Käy katsomassa linkin mukaan, mitä IDE kanavan Siirttila jutut näyttää. Tupakansavu, keittiöstä rasvankäryt, liikenne saasteet jne. on riittäviä likaamaan optisen aseman lukupäät niin, että signaali heikkenne aikaa myöten. Tulee linkissä mainuttuja erroreita ja asema tiputetaan hitaampaan tiedonsiirtotilaan. (jonkun komponentin ikääntyminenkin on luonnollinen syy oikkuihin, kunnes laite sanoo "piu" ja mykistyy.
Nyt olen kyllä jotenkin jumissa. Toi ei sytytä toi ohje, on niin paloteltuna tohon aiheeseen. Kerro se tässä äläkä anna epämääräisiä vinkkejä missä säättaisi olla vastaus. P.S. Mikään noista antamistasi syistä tuskin on syyllinen. Talossa ei polteta, keittiö on toisella puolella taloa sekä asumme maalla. Ja, kuten ja aiemmin ehkä sanoin, asema oli LÄHES (n. ½-1kk.)vanha, jolloin ikääntyminen tuskin on syyllinen,
Kai osaat avata laitehallinnan? Oma tietokone kuvakkeesta (Oikella) Ominaisuudet jne. Tai Ohjauspaneelin kautta Laitehallinassa hiiren oikella napilla Ensisijainen/Toissijainen IDE kanava sen Ominaisuudet näät sen (missä kanavassa sun DVD on) siirtotilan. PIO tila on hitaampi. DMA, UltraDMA on nopeampaa. Tämä, jos haluat katsoa mikä siirtotila nyt on päällä. Laitehallinassa hiiren oikella napilla aukeavasta valikosta klikkaat Poista ei Poista käytöstä, kanavalle jossa sun DVD on. Jos sulla on SATA kovo, voit poistaa molemmat kanavat. IDE kovon tapuksessa en tiedä miten winukan rekstereihin kirjautuu tietoa, jos kanavan poistaa. Voi olla ettei Poistettu tieto kovoon kirjaudu. Joka tapuksessa, poistettu IDE kanva löytyy bootatessa winukkaan Uutena laitteena (myös DVD asema löytyy uutena) ja winukka "asentaa" ajurit winukan alaisista kansioista ja kytkee DVD aseman nopeimpaan siirtotilaan. Tod. näk. Poistettu laite (ide kovo) on poissa vasta winukan uudelleen käynnistyessä, jolloin se sen löytää uutena ja ottaa käyttöön. Itellä kesti DVD:n poltto 2 tuntia ja antamassani AD-linkissä on mulle tullut neuvo joka auttoi. Tossa keskustelussa taitaa olla linkki enkun kieliseen sivuun, jossa kerrotaan miksi winukka aseman siirtonopeuden tiputtaa. Näitä Mikkisoftan 'Käyttäjä varmaan haluaa tehdä tätä. Tehdään se, eikä edes kerrota käyttäjälle, että näin kävi'. Jos sulla on Nero poltto-ohjelma (tai vastaavat ominaisuudet omaava), niin sen Työkalut (Käynnistä valikossa) löytyy ohjelma, jolla testataan aseman kunto. testi-ohjelma voi paljastaa jotain vika paikkaa. Olet hieman suppeasti kertonut vikatietoa. Avit toimii. Toimiiko ne kovalevyltä vai myös dvd levyyn poltettuna ja sieltä suoraan katsottaessa? Star Wreck: onko kopiotu suoraan vob tiedostot, tehty levy image vai ripattu avi/wmv/mov tiedostoksi DivX/Xvid tms. codekkia käyttäen? tajuton litania tunnuksia on hyvä kirjoittaa tämmöisiin kyselyihin, että jengi pystyy kaivamaan netistä tieto ko. laitteesta. Esim. "se on susi jo syntyessään" jolloin neuvoina voi tulla 'osta toinen malli, helpommalla pääset'. EDIT: Moitteen sanana, jo kaksi ekaa vastausta mulle (toisessa ketjussa) kertoo mitä pitää tehdä. Mulla vaan tapahtui "hämärä taittovika" ja Poista komennon sijaan tapahtui Poista käytöstä, joka ei korjaa. Sitten mä olen kaiken mahdollisen tiedon koneesta ja tempuistani kirjoitellut. Se tekee tuosta ketjusta pitkän. (Ja kyselin samaan syssyyn Firmware päivityksestä, johon tuolla on "FAQ", 'usein mieleen juolahtavaa kysyttävää') Siellä on PrintScreenillä otettuna Laitehallinasta DVD asema ja IDE kanavat näkyviin ja niiden Ominaisuudet. Jos sä et jaksa jo kirjoitettua "romaania" lukea, niin en mä jaksa sitä toista kertaa alkaa kirjoittamaan, enkä kopi-peistaamaan. Vastaus on sulle yhden klikkauksen päässä.
Kiitos. Ei toi sattunut silmään toi vastaus. Alan nyt säätämään. Ja turha valittaa, olen ihminen, en botti, jolloin en muista kaikkea.
Joo aattelin itsekkin kysellä samantapaista asiaa, hommasin itselleni Asus EN7600GT:n ja toimii kaikin puolin DVD-leffat näky ilman ongelmia ja pelitkin toimii. Latasin sitten uusimmat Nvidian ajurit ja ei minkäänlaisia ongelmia peleissä tai mitää ja koneella olevat videot näkyvät tiedostomuodosta riippumatta. Mutta DVD-leffat eivät toimi, ostetut eikä poltetut. Joten miten saisin asian korjattua? Olen katsellut foorumeja ja niissä sanottiin että ajurit saattavat olla syypää, joten pitäisi tietää että onko mitää muuta mahdollisuutta saada toimimaan ilman vanhojen ajurien käyttämistä? Ääni kuuluu mutta kuva ei näy WMP:llä. Muilla ohjelmilla saan rätisevän äänen ja todella sekavan kuvan.
CP3O hyvä ettei satunut silmään, olis tehnyt varmaan kipeää tai näkökenttä sumentua Naperator en keksi mitään "oikeaa" vastausta. Gspot on opensource pohjainen ohjelma, joka vain puretaan kansioon ja käynnistyy sieltä (voi siis jättäää kovolle, jos asentaa käyttiksen uusiks tai ajaa usb-tikulta jos jelppaa kaveria). Se näyttää videotiedoston käyttämän kodekin ja muistaakseni myös onko se winukkaan asennettuna. Tod. näk. ei paljasta ongelmaasi, mutta se on leffan katselijan "sveitsin linkkarin" yksi terä.
Mieleen hiipi ihmetys, jonka takia en ole vielä toimenpidettä surittanut. Eli, minulla taitaapi olla IDE-kovo, jolta Wintoosa boottautuu aina bootatessa. Eli, jos poistan käytöstä noi kummatkin ide-kanavat, ja samalla kovon, miten mahtaa kone käynnistyä? Nyt en muista, missä ide-väylässä on asema, ja missä kovo. Ja konetta en tällähetkellä saa auki helposti. Nii, ja muuten. Kaikki muut dvd-levyille tallennetut jutut aukeavat kunnolla, pelit yms. sekä levyjen poltto onnistuu ainakin Adobe P.E.:n työkalula. Kuuluuko tämä asiaan?
En ole testannut ide-kovo koneessa. Omassa ongelmassa oli dvd ide ja sata kovo. Veikkaan vahvasti, että winukka löytää sen uutena laitteena samoin kuin dvd:n. Ei se toimenpide mitenkään sörki bios puolta. Itse pohdin mahdollisuutta, ettei se kovo edes poistu. Siis winukan uus käynnistys on kovo jo taas käytössä. Winukka kirjoittaa johonkin tiedostoon tiedon Poissa. Kirjoitetaanko tieto ennen vai jälkeen kun "softa töpseli" repäistään irti. Avaamalla kotelo ja katsomalla kummassa kanavassa kovon kaapeli on. Ellet Laitehalinnassa näe kumpaan on kytketty. Jos kokeilet esim. äänikortin/piirin poistoa, niin winukka sanoo 'uusi laite löydetty' ja "asentaa" ajurit, jollet niitä kovolta käsin tuhonnut. Jos otat fyysisesti dvd:n kaapelin irti, niin laitehallinassa myös ide kanavasta Master kytkettynä Nykyinen siirtotila, Slavekytkettylaite Nykyinen siirtotapa näyttää Ei käytettävissä,eli tyhjä kanava. http://hotimg1.fotki.com/photo?u=/a/82_181/173_156/GSAn-Laitehallintaa.jpg Tossa kuva Ide DVD ja Sata kovo. Tilanne ennen Poista-korjausta.
Mutta jos poistan käytöstä boottauskovon, jolla on käyttis, ja vindows huomaa sen, sammuuko kone, sekoaako se, vai mitä tapahtuu? Vai poistuuko se vasta sammutuksen yhteydessä? Ja miten käynnistys toteutuu, kun windows huomaa poistaneensa itse itsensä? Kun sehän lisää sen kovon uutena laitteena, mutta miten lisätä kovo, kun ei ole käyttistä, mihin se lisätä.. Kysýmyksiä kyllä löytyy, mutta löytyykö vastauksia? Nyt ei olisi resursseja alkaa siirtelemään kovoja koneesta toiseen ja fiksaamaan kovalevyjä.. Toinen, isompi levyni on sata-levy, ja siihen aijon asentaa kohta Vistan. Jos sitten käynnistäisin koneen vistan kautta, ja saattaisin ide-kovon toimimaan.. Hmm... Hankalia nämä tietokoneet.. Liian järkeviä.
Täytyy joskus kokeilla mitä siinä käy, niin tiedän senkin. Laitehallinassa poistaminen ei tyhjennä kovoa mitenkään. Siis bios sanoo etsi käytis asemasta c:, juuressa on entiset tiedot (niissä ei ole Laitehallnta muutokset) joten winukan käynnistys tiedot löytyy. Veikkaan vahvasti, että plug-and-pray toiminto panee winukan kytkemään "uuden laitteen" vaikka se itse sen jossain vaiheessa olisi poistanutkin. Ohjeet annoin jolla sun pitäisi saada dvd:n ide kanava selville.
Ei tarvi kuin ruuvit irti jollei ole pika-avaus systeemiä. dvd:stä lähtevän ide kaapelin kumpaan kanavaan ja onko ketjutettu kovo samaan. Jos en näe kanavien merkintöjä emosta, niin katso emon manuskasta missä kohtaa ide1, ide2 (tai ide0, ide1, ehkä a ja b) ovat. Pienempi numero/kirjain on ensisijainen. !!!! Ennenkuin winukan latausikkuna tulee, niin biosin pitäisi listata ne myös primary/secondary ja perässä master/slave. Paina pause-break näppäintä kun tekstit tulee, niin ehdit kirjoittaa tiedot ylös ja kysyä täältä. Jos et itse keksi. Ja pause poistuu Any Keystä. Eli mikä tahansa näppäin.