Kun kirjaudun verkkopankkiin antaen käyttäjätunnuksen ja vaihtuvan salasanan, tulee ensiksi ikkuna, jossa sanotaan että istuntosi on päättynyt ja tarjotaan linkki aloittaa uusi istunto. Nordean ilmoittaman mukaan tämä johtuu siitä, että edellinen istunto on vielä välimuistissa, ja selain noutaa sen sieltä. Tuntuu järkeen käyvältä, mutta miten vanhan istunnon tiedot tyhjennetään? Tämä tuntuu aivan alkeelliselta kysymykseltä, mutta ongelmani on, että Microsoft on muuttanut Edgen asetuksia, eikä Nordean ohje enää toimi. Itse olen päätellyt, että tyhjennys tapahtuu rastimalla Tyhjennä selaustiedot -kohdasta ruutu Välimuistissa olevat tiedot ja tiedostot. Varmuuden vuoksi olen rastinut myös kohdan Talteen siirretyt tai äskettäin suljetut välilehdet ja painanut sitten Poista. Selaushistoriaa ja Evästeitä en ole kruksannut, koska osa noista tiedoista on tarpeellisia. Välimuistin tyhjentämisestä huolimatta tuo sama herja tulee taas, kun kirjaudun seuraavan kerran verkkopankkiin. Osaisiko joku sanoa, mitä pitäisi tyhjentää, että Kirjautuminen onnistuisi heti, vai selaintako on vaihdettava?
Vanha vai uusi edge? En muista onko vanhassa edgessä näin, mutta uudessa on helppo poistaa yksittäisiä sivuja historiasta. En toki osaa sanoa poistaako se kaiken vierailtuun sivuun liittyvän, mutta helpostihan tuon testaa.
Kiitos. Napsuttelin nyt tältä päivältä pois kaikki sivut, joissa luki Nordea. Jotakin tuossa on muuttunut, koska ei tällaista ongelmaa ollut Win 7:ssa ja IE:ssä.
On tämä nyt merkillistä. Aluksi tuo vierailtujen Nordean sivujen poisto käsin tuntui auttavan, mutta nyt on taas kaksi tai kolme kertaa peräkkäin käynyt niin, että kirjautuminen verkkopankkiin tyssää aluksi edellä mainittuun ilmoitukseen. Kuitenkin olen aina istunnon jälkeen poistanut selaushistoriasta kaikki vieraillut sivut, joissa mainitaan "Nordea". Kyse on siis Edgestä, ei alkuperäisestä, jota minulla ei koskaan ole ollutkaan, vaan myöhemmästä versiosta Microsoft Edge 44.18362.449.0.
Joo, ei ole chromium-versio, mutta ei kuitenkaan alkuperäinen, vaan jonkun myöhemmän versiopäivityksen mukanaan tuoma. Nordea on tehnyt ohjeet välimuistin tyhjentämiseksi, mutta ne ovat sille alkuperäiselle Edgelle, eikä ohjeessa mainittuja polkuja löydy tästä versiosta. Tietysti voisi kokeilla sitä chromium-versiota, mutta kuten tiedät, olen aika nihkeä kokeilemaan Microsoftin päivityksiä ennen kuin ne ovat jakelussa.
Heitätkö linkin siihen nordean ohjeeseen. Kato löytyykö alta ohjeesta oikeat polut ja poistettavat. https://www.tenforums.com/tutorials/5526-clear-browsing-data-microsoft-edge-windows-10-a.html
Nordea on päivittänyt ohjeitaan ja nyt siellä neuvotaan pelkästään näin: "Voit tyhjentää välimuistin (cache) selaimen asetuksissa: työkalut -> internet-asetukset. tyhjennys poistaa välimuistista myös kaikki muut Internetistä hakemasi sivut. Tyhjennä välimuisti aina, kun olet käyttänyt verkkopankkia yhteiskäyttöisellä tietokoneella. Kun laite on vain sinun omassa käytössäsi, ei välimuistin tyhjentäminen ole tarpeen." Ei siis ole enää ohjetta, jolla poistaa verkkopankki-istunnon tiedot niin, että muiden sivujen selaushistoria ja evästeet säilyvät. Minulla on poistoasetukset nyt kuvan mukaiset, mutta niillä asetuksilla istunnon poisto ei toimi.
Ei varsinainen vastaus ongelmaan, mutta kokeile jatkossa InPrivate tilaa pankkihommiin, hiiren oikealla edge kuvakkeesta klikkaamalla löytyy se vaihtoehto. Tämäkään ei suoranainen vastaus ongelmaan, mutta jos siinä vanhassa edgessä on mahdollisuus, niin historian poistossa voisi kokeilla poistaa vain edellisen tunnin historian. Silloin jää muut, mutta saat nordeaan liittyvät pois. Kokeeksi pistää valinta vaikka kaikkiin muihin kohtiin, paitsi selaushistoriaan ja evästeisiin ja tallennettuihin sivustotietoihin.
Selaimia on käytettävissä, vaikka joka lähtöön, siksi monia niitä löytyy. Minusta pankkiasioihin voisi varata pelkästään yhden selaimen. Siinä voisi pitää verkkopankille ihan omat asetukset, jotka joka käytön jälkeen poistaa kaikki käytön jäljet siitä. Omalla kohdallani tämän olet toteuttanut Chromium Edgella silloin kun tietokoneella käytän pankkisovellusta. Mitä mieltä täällä ollaan pankin mobiilisovelluksista, jotka ovat kai tällä hetkellä kaikkein helppokäyttöisempiä.
Itse varasin pankki- ja vastaavaan "vakavaan" käyttöön aikanaan IE:n, koska se toimi aina johtuen siitä, että sivut suunniteltiin IE:lle ja muokattiin Netscapelle ja muille sitä mukaa kuin niiden käyttäjät valittivat vioista. Myöhemminhän tuo tilanne on muuttunut, mutta noista historiallisista syistä koitan hoitaa pankkiasioita nyt IE:n seuraajalla Edgellä ja Firefox on varattu sitten hupikäyttöön. Sittemmin rinnalle on tullut vielä Chrome. Ajatuksena tuossa edellisessä on, että kun IE;llä (tai nykyisin Edgellä) käydään vain luotetuilla sivuilla, se ei altistu hyökkäyksille. Ja jos Firefoxin tietoturva ja erillinen virustorjunta pettäisivätkin, pankkitietoja ei kuitenkaan kulkisi Firefoxin kautta.
Kannattaa kokeilla Mobile pankkia ja siihen tunnuslukusovellus, niin takaan että, ette koskaan palaa enää takaisin. Puhelin on vähän pieni pankki asioille, mutta tunnusluku sovellus toimii tietokoneella nettiselaimen kanssa ja on on ehdottomasti helpoin tapa. Ei tarvita enää kirjautumiseen Tunnuslukukorttia, Tunnuslukulaitetta, eikä salasanaa. Mobiili tunnuslukusovellus (tässä tapauksessa Nordea) pyytää vahvistamiseen pin-koodia, jonka voit itse määritellä, joka ei ole vaihtuva. Suorita pankissa maksu ja kun hyväksyt sen maksuun, herää puhelin ja pyytää vahvistamaan pin-koodilla. Se on varsin kätevä myös siinä, jos tarvitaan vahva tunnistautuminen, Pankin käyttäjätunnuksen jälkeen herää taas puhelin pyytämään vahvistusta. Tämä ei taida sopia kaikille, mutta turha tarkkuus (foliopipo) ei ole hyväksi. Tähän koko yhteiskunta on siirtymässä, vaikka kuinka vastustettaisiin. Lisäsin loppuviikosta vielä Google Pay appin, nyt voi maksaa puhelimella kaupassa lähilukulaitteessa. Lisäksi lisäsin kaupan asiakaskortin, niin senkin luetaan automaattisesti oston yhteydessä.
Varmaan kyllä jossain vaiheessa tuleekin otettua käyttöön, mutta nykyinen ei sekään oo mitenkään hidas tai vaikea, muistan pankkitunnuksen ja salasanan ulkoa, ainoa asia on kattoa avainlukulistalta vastaava numero pankin tekstiviestillä lähettämään numeroon.
Kieltämättä alkaa olla turhankin vaivatonta mobiilipankkeilu. Iphonella kasvot riittävät sisäänpääsyyn ja toimenpiteet vahvistetaan nordean tapaan erillisellä pin-koodilla tai vaihtoehtoisesti avainlukulistalla ja tekstiviestillä. Sisältö vastaa hyvin pitkälle webbiversiota.
Tuo mobiiliapin käyttö edellyttää älypuhelimen käyttöä, kaikki eivät ole halukkaita, tai pysty sellaista käyttämään. T: Vesku
Kasvot riittää vähän paremmalla Nokia-luurillakin siäänpääsyyn. Perusmalleista se taitaa puuttua. Lisäksi puhelimessa on varmistuksena vielä näytönlukitus, mutta harvoin sitä joutuu avamaan sillä, kasvot kyllä riittää. Tämän sukupolven vanhukset varmaan säästyy siltä jos heillä itsellä ei ole halua tai kykyä siirtyä muuttuneisiin palveluihin. Itse kuulun tuohon vanhempaan sukupolveen, minulle ei ole tuottanut mitään ongelmia siirtyä uusiin palveluihin. Ymmärrän kyllä, että mammat ja pappat ei omaa kykyä tai halua siirtyä niihin, suotakoon heille käyttää vielä vanhaa systeemiä, mutta seuraava sukupolvi? Katsokaa ja seuratkaa miten vahvasti pankit ohjailee ja ovat ohjailleen pankkitoiminnan kehitystä mieleisekseen. Nykyisin olisi niin, ettei rahaa enää edes näkisi jos kauppaliikkeet, eivät olisi mahdollistaneet kassalta ostosten yhteydessä rahan nostoa. Pankeissa jonotetaan mahdolliseti tunteja rahan nostoa jos sellaisen pankin vielä jostain löytää. Itse pidän pankkien kehitystä kyllä hyvänä, mutta ymmärrän sen kyllä tuottavat vanhuksille suuria ongelmia mukautua siihen. En ole varmaan tämän vuoden puolella kantanut kertaakaan rahaa mukanani, samaten rahakukkarosta luovuin jo aikaisemmin. Jos mobiiliin saataisiin vielä henkilökortti ja ajokortti niin, ei tarvitsisi kantaa korttejankaan mukana.
En ole mamma enkä pappa, mutta silti ei ole halua käyttää äly(töntä) puhelinta, viimeiset käteiset käytin tuossa viikko pari sitten, kun piti (pakosta) käydä asioilla naapurikunnassa moikkaamassa poliisilaitoksen toimistotyöntekijää henkilökorttiasioissa, muuten käkäriä ei ole tullutkaan käytettyä viimeeksi ehkä 5 vuotta sitten. T: Vesku
Olisi tullut 6€ halvemmaksi tehdä sähköinen hakemus kotoa käsin ja maksaa heti verkkopankissa, ilman jonotusta poliisilaitoksella.
Kun ei olisi tullut, kun käynti oli pakollinen, siis pakollinen. Esim. passiin nykyään vaadittavia sormenjälkiä voi olla aika vaikea antaa etänä ja jos ei ole henkilökortti voimassa (niinkuin minulla ei ollut), se käynti on pakollinen ja kun tuo konttoriverkko on nykyään vuosi vuodelta harvempi, niin... T: Vesku Edittiä: Nyt tää OT saa mun puolesta jo riittää kun on jo aika kauas ajauduttu edgen välimuistista....