Ei latauskuvaa pidemmälle Fujitsulla...

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by mdmd, Aug 29, 2006.

  1. mdmd

    mdmd Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2005
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulla on Fujitsun Scaleo-tietokonepaketti ja koneessa on sisässä Windows XP:n oem-versio.

    CD/DVD-asemat toimivat ok Windowsissa, mutta kun yritän käynnistää cd:n tai dvd:n ladatkaseni jonkun linuxin boottauksen yhteydessä (siis ennen Windowsin latautumista) tämä ei onnistu. Tai onnistuu ensimmäisen kuvan verran ja cd:ltä kone ehtii lataamaan vajaan 10 sekunttia, jonka jälkeen kone ja näppäimistö jumittuu ilman virheilmoituksia.

    Sama ongelma tulee Ubuntun, Fedoran ja Knoppixin latauscd:ltä. Merkille pantavaa on, että Windowsin oma recovery-cd toimii virheittä samassa kohdassa. Kyseiset linux cd:t toimivat virheettä toisissa tietokoneissani.

    En tiedä missä on ongelma. Onko ongelma sittenkin jossain ihan muualla kuin cd:issä. Fujitsun puhelintuen mielestä kone ei ole huollon tarpeessa. Kone ei vain tue niitä cd:itä... Heillä ei ollut kuitenkaan vastausta siihen mitä minun pitäisi tehdä.

    Minulla on sellainen käsitys, että olen asentanut biosin oikein käynnistämään tietokoneen ekaksi cd/dvd:ltä.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Koitapa Knoppixia uudelleen. Knoppixin sivuilta näet lukemattoman määrän erilaisia käynnistysparametreja, joiden avulla voidaan ongelmatilanne ohittaa. Ehkä yleisimmät ovat acpi=off noapic nolapic jne.
    http://www.knoppix.net/wiki/Cheat_Codes
    Vastaavia parametreja voi käyttää muidenkin jakelujen asennuksessa.
     
  3. ERSKl

    ERSKl Member

    Joined:
    Feb 19, 2006
    Messages:
    68
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kysäsenpäs tässä aiheessa kun itselläni on myös Fujitsun konepaketti.

    Eli minullalla on Windows XP Home edition tässä koneessa ja joskus kun käynnistän koneen niin pääsen työpöydälle asti mutta sen jälkeen en voi tehdä mitään muuta kuin avata työpöydällä olevia kuvia. Esim Zonealarm ei aukea kuten normaalisti mutta avast aukeaa. En voi edes sammuttaa konetta käynnistä valikosta niinkuin normaalisti vaan joudun sammuttamaan tornissa olevasta virtakytkimestä. Yleensä vika lähtee kahden tai kolmen uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Koneen olen tarkistanut avastilla, ewido spywarella ja ad-awarella, mitään ei ole löytynyt. Windows aseman olen tarkistanut virheiltä ja kovalevyn eheyttänyt mutta ilman tuloksia. Muistia koneessa on 2x 512mb DDR400. Olisiko kellään muita neuvoja kuin formatointi?
     

Share This Page