Ei millään onnistu.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Qyy, Jan 14, 2005.

  1. Qyy

    Qyy Member

    Joined:
    Jan 9, 2005
    Messages:
    60
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Haluaisin tässä muutamia vastauksia Linuxin käyttöön, koska olen n. 5 kertaa joutunut asentamaan uudestaan sekä linuxin ja xpn erinäisistä syistä.

    Asensin Linuxin normaalisti tekemällä 5Gb tilaa ja tekemällä swap levyn ja asennus onnistui. Sitten koitan mennä Linuxin jälkeen Xp:hen ja HAL.DLL on vioittunut. En tiedä mistä H****tistä nyt tämä ongelma tuli, mutta ainoa keino on ohjeiden mukaan korjata windows. Tällöin taas se peittää taakseen Linuxin ja en jaksa asennella enää mitään. Koska olen niin väsynyt yrittämään Linuxia Xpn viereen tarvitsisin mutamia neuvoja.

    1. Ensinnäkin tarvitsin ajurit Sb Audigy 2 äänikortille. Kerran olen saanut toimiin Oss ajurit (säkällä), ja niidenkin etsimisessä meni monia päiviä (mahdoton muistaa enää mistä sain).Sitten koitin Asioo, mutta siinä on erikoinen asennus ja en saa sitä millään toimiin. Open system soundissa piti kirjautua us - komennolla ja sieltä ajaa, jollon se kerran onnistui (toisella kerralla ei enää onnistunut).
    gcc:n Asion asennukseen varmaan tarvii, mutta en tiedä muista ohjelmista.

    2. En ole koskaan saanut MITÄÄN videota toimiin linuxissa. Eli tarvitsisin codecit joka pyörittäisi videoo SIS 600 näytön ohjaimella.Olen koittanut kaikennäköistä edellisillä kerroilla, mutta en millään löydä sopivia codecceja, mitkä pyörittäisi aveja ym.
    Mihin kansioon ne codecit pitää purkaa, jos ei ole rpm ? Minkä ohjelman tarvii, että voi käyttää make käskyä?

    Noihin jos saisi kohtuullisen tarkat vastaukset niin olisin erittäin kiitollinen.(viiden Linux ja Xp asennuksen jälkeen V*tt**ntunut kahden käyttiksen ns"käyttöön" :p)

     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ensinnäkin on järkevää aina mainita, että mikä distro on kyseessä, koska noiden distrojen välillä on aika huomattavia eroja...

    Eli ALSA:n pitäisi tukea kyllä tota korttia...ja uskoisin, että ne "ajurit" löytyy suoraan sieltä kernelistä, mutta jos ei, niin sitten ne voi hakea täältä (http://www.alsa-project.org/) tai etsiä sopivat rpm paketit hakukoneilla...

    Xine ja MPlayer on tunnetuimmat linux playerit ja molemmilla onnistuu kyllä lähes minkä videon tahansa toistaminen ja kotisivuilta löytyvät ohjeilla ne pitäisi kyllä saada toimintakuntoon...
    http://xinehq.de/
    http://www.mplayerhq.hu/

    Ja kaikki tarvitta pitäisi kyllä löytyä rpm paketteinakin...noiden sivujen kautta tai sitten hakukoneilla...noi löytyy kyllä tosi monesta distrosta jo valmiiksi, joten sekin kannattaa tarkistaa...
     
  3. Qyy

    Qyy Member

    Joined:
    Jan 9, 2005
    Messages:
    60
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Arvaappa Juppe 22 montako kertaa olen yrittänyt ladata ja asentaa noilta sivuilta tota Asioo. Enemmän kun sinulla on ikää ja distro on Suse ja olen katsonut noin 1000 kertaa onko noita sillä ceedeellä. Xine löytyi, mutta se täytyi päivittää. Silti se hakee kodekeisa jotain win32 kansioo, missä olisi kodekit. Olen asentanut ja kohdistanut kansion sinne ja ei mitään vaikutusta.

    Aina kun koitan tota Asioo ja kirjotan ./configure saan gcc:n läpi, mutta silti aina jotain erroria tulee ja make komennot ei ole koskaan toiminut minkään asennuksen yhteydessä.

     
    Last edited: Jan 15, 2005
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Asioo??
    Miksi et lataa ja asenna [bold]ALSA (Advanced Linux Sound Architecture)[/bold] ajureita??

    Kirjotteleppa komentorivillä roottina:
    lsmod

    ja postaa tänne listaus moduuleista, jotka on ladattuna...

    Postaa siitä komentoriviltä se virhe tänne, koska tollasen epämääräisen " siinä tulee aina jotain erroria" pohjalta on hiukan vaikea mennä sanomaan...
     
  5. Qyy

    Qyy Member

    Joined:
    Jan 9, 2005
    Messages:
    60
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Alsaa tarkotin, mutta viesti on

    katoin config.log tiedostoo ja siellä on

    eli mitä teen, että saan ton erroroin pois?
     
    Last edited: Jan 15, 2005
  6. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli tää virhe viittaa suoraan siihen, että sulla ei ole [bold]glibc[/bold] asennettuna...eli asenne se ja kokeile uudestaan...se kyllä varmaankiin löytyy sieltä susen omista paketeista...
     
  7. Qyy

    Qyy Member

    Joined:
    Jan 9, 2005
    Messages:
    60
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Asensin ja tulee sama viesti, mutta
    löysi glibc. Mitä tarvii vielä asentaa, että make komento ja toi toimis moitteetta?

    EDIT. Missään tar.bz tiedostossa ./configure komennossa ei MAKE toimi. Eli mitä voin vielä asentaa?
     
    Last edited: Jan 26, 2005

Share This Page