moi. olis tällänen onkelma: mulla on Win7 asennettuna ja haluisin asentaa Vistan tilalle koska kyseistä softaa en oikein tunne, mulla on asennettuna ubuntu windowsin "sisällä" ja kysyy siis käynnistyksessä kumman valitsen Win/Ubuntu. ongelma siis: en pääse mistään valikosta käynnistyksen yhteydessä bios siin enkä saa siis buutattua niin että lukee mun recovery dvdn jossa olis se Vista....miten saan sen lukeen aseman/ käynnistämään biosin??
Noup ei mulla mene, ei myöskään f1 - f8. ei ESC. ainut saan valita käynnistänkö win vai ubuntu(itseasiassa poistin ubuntun win - poistaohjelma jutusta eli se ei käynnisty mut valikossa on. antaa virheraportin jos yrittää käynnistää.)kun win7 käynnistyy ei biossia saa mitenkään myöskään auki.
Linuxin asennus winukan jälkeen tekee dual-boot valikon, win vai linux. Linuxin poisto jättää sen kyselyn, mutta itse linux ei enää ole, eli ei käynnisty ja sanoo jonkun virheen. Winukan asennus linuxin perään tuhoaa linuxin käynnistyksen ja dual-boot pitää luoda toisin keinoin. Näin tää menee ihan yleisesti. Ja aina. Ja toinen on, että bios on ensimmäinen mitä kone tekee, käsittelee. Lataa laitteet toimintaan. Sitten vasta ekaksi määritellystä laitteesta luetaan boottaus tietoa. Sulla nyt kovalevy. Biosin/bottauksen alussa on muutama sekuntti on aikaa "bios-painikkeella" suorittaa 'Press X to enter setup' (=voi näkyä ruudulla ekana tekstinä). Ja koneesta riippuen X = funktionäppäin F1-F12, Esc, Ins, Del, ehkä Tab. Lisäys Insert ja Delete ovat eri näppäimiä kuin Ins ja Del. Niillä saattaa olla sama toiminta biosiin menoon. Tai harvinaisesti Ins/Del ei toimi mutta Insert/Delete toimii Lisäys F8 on epätodennnäköisin, koska winukassa se on oma käynnistysvalikkoon meno. Jossain koneissa on biosiin menon lisäksi (joku X-näppäin) 'Boot-menu, eli tulee lista, mistä voi valita sen bootin ekan luettavan laitteen. Biosin pysyvästä asetuksesta poiketen. Sun pitää vaan kokeilla noi näppäimet. Pari kolme ehdit aina yhdessä bootissa kokeilla. Liian aikaisin painnettuna (= ennen 3:n Lock valon välähdystä näppiksessä) näppäin saattaa biosin post testien takia heittää herjan 'Keyboard error'. Kyllä sinne biosiin jollain pitäis päästä.
Yeah juuri näin oonkin ymmärtäny... tietenki nappi mitä en oo tesmannu oli TAB ja sit kysy vielä jos painais F2 ja sit oltiinki biosis. nyt vistaa säätelen, kiitos paljon
Kas kaikista harvinaisin bios näppäin. Jäänny vaan mieleen ajoilta kun pulutkin käveli monot jalassa. Ite on oo yhtäkään konetta nähny jossa olis TAB ollu käytössä.. Mielenkiinnosta kysyn, mikä emo ja mikä bios?
yeah eli siis TAB saa kaikki normi rivit näkyyn ja sit sillä F2 biosiin.bios: System overview amibios version 202, date 11/18/08. emo: asus Cantiga$x71vn202 menikö mulla startti/bios sekaisin jostai kun joutuin kättä vääntää että sai biosin ees käyntii?