Hei kaikki minua kokeneemmat kuvaajat! Luin jo aikaisempiakin juttuja aiheesta mutta kysytään nyt vielä kertaalleen. Mihin ominaisuuksiin kannattaa kiinittää eniten huomiota kun järkkäriä hankitaan? Haluasin ostaa sellaisen kameran että ei tarvitsisi miettiä uuden kameran ostoa MONEEN vuoteen. Sen sijaan voisi ostaa lisäosia ja tarvikkeita tarpeiden mukaan. Oon käyttäny yli vuoden Nikon P5100 mutta se siirtynee nyt matkakameraksi. Tarkoitus olisi kuvata kaikkea, mutta eniten lähikuvia (tuote kuvia) sekä ihmisiä,eläimiä ja maisemakuviakin. Katselin tossa netanttilan tarjontaa, heillä oli seuraavanlaisia pakettitarjouksiaOlisiko joku hyvä/huono ostos?) 665,00 € Akkukahva & kuvanvakaaja!, Canon EOS 400D + 18-55mm IS 949,00 € Pentax, K10d tuplakit 18-55 +50-200 749 e Canon, EOS 450D+18-55mm IS 649,00 € Salama kaupan päälle! Nikon, D60 18-55 VR paketti 649,00 € Mukana vara-akku, langaton laukaisin ja reppu!, Nikon D40 18-55+55-200 superkit 565,00 € Salama kaupan päälle! Nikon, D60 18-55 II paketti 799,00 € Salama kaupan päälle! Nikon, D80 + 18-55 VR Siinä nyt joitain esimerkkejä, jätin jostain syystä Sonyn ja Olympuksen kamerat kokonaan huomioimatta ja Nikonin näidenkin edestä On tämäkin työ selvittää mikä ois sopiva kamera...Huh
Perus-/ aloittelijajärkkärit: 400D 450D D60 D40 Semipro-järkkärit: K10D D80 Ei noista kannata tosissaan katsoa muita kuin 450D,K10D ja D80 kameroita. Ja jos pitkälle ajalle ostat kameraa niin siinä tapauksessa se olisi K10D vs. D80, joista D80 on vanhempi. Itse päätyisin Pentaxin K10D tai K20D kameraan. Mikäs on budjetti vai eikö raha ole este? Tuohon listaan mahtuisi vielä monta muutakin kameraa..
Kiitos vastauksesta, arvostan näitä keskustelupalsta juttuja enemmän kuin tavaratalomyyjien tietämystä Niin ja siitä budjetista... Hintakattona kameralle oon pitänyt n.1000e, (jos sillä pääsisi alkuun) Kameran ei sinänsä tarvi olla uusinta uutta mallistoa.Uusien hinnoissa on aina uutuus-lisä. Toivomukseni on että voisin käyttää sitä vuosienkin kuluttua, joten ehkä kannattaa siirtyä suoraan tohon ns. "Semipro"-sarjan järkkäreihin. Saa muitakin sopivia malleja luetella tietysti, mutta taidan joka tapauksessa valita Nikonin
esim. Olympuksen uusi E-520 ei olisi lainkaan huono valinta. Vakain rungossa, sekä suorakatselu eivät ole huonoja ominaisuuksia. Kameran saisi kahden objektiivin kitillä johonkin 800 euron pintaan. Ei sonykaan huono valinta olisi. A200, A300, ja A350, ovat kaikki hyviä aloittelijamalleja. Vakain rungossa, ja suorakatselu kahdessa kalliimmassa ovat plussaa. Vakain maksaa sitten itsensä takaisin kun ei sitä tarvitse objektiiveihin vaatia, ja näin ollen pääsee myöhemmin halvemmalla. ...nämä ovat hieman halvempia vaihtoehtoja, jää rahaa sitten obtiikkaankin.
tai siis kaikissa mainituissa sony malleissa on vakain rungossa, kahdessa kalliimmassa sitten suorakatselukin.
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä itse tarvitsee. Jos tarvitset nopeaa sarjakuvausta, niin osta Canon 40D, jos taas haluat pienen koon niin D40,D60,400D tai 450D. Jos taas haluat sellaisen noiden välimaastosta niin D80. K10D on myös hyvä valinta, mutta käytettyä optiikkaa ei ole yhtä runsaasti tarjolla kuin Canoniin ja Nikoniin. Mutta yleensä käytetystä optiikasta ei nyt hirveää pulaa Pentaxillakaan. Itselläni on Sigma SD14 johon on kyllä jo hieman hankalampi löytää käytettyä optiikkaa, mutta itse kamera olikin syy miksi ostin sen. Uudesta optiikasta ei ole millään merkillä ongelmaa. Mutta kannattaa myös tarkistaa käytettyjä Canon 30D ja Nikon D200. Sanoppa vaikkapa tähän topiciin mitä haluat niin voin ehdottaa jotain, kun noita malleja on niin paljon
Kiitos TTH1 viestistä. Pistit aika pahan kysymyksen. Amatöörinä en kyllä osaa luetella mitä ominaisuuksia pitäisi olla. Laadukkaita ja tarkkoja kuvia kun saisi, mutta en sit tiedä mitä kaikkea kameralta sellaiseen vaaditaan (ja mitä vaaditaan kuvaajalta...) Heh joten pienessä liemessä olen. Jos tiedät jonkun linkin jossa on kamera tietoutta ja sanastoa niin siitä olisi ehkä jotain hyötyä jos tähän päähän mikään oppi menee perille Ja pitänee ostaa joitakin lehtiä. Ensi syksynä Docendo julkaisee kirjan järjestelmäkameroiden käyttäjille... Mutta sen voin ainakin sanoa että lähikuvia/tuotekuvia tulee otettua eniten... ja mitäköhän siihenkin vaaditaan. En sit tiedä kuinka monimutkaisia nämä kamerat ovat käyttää mutta helppokäyttöisyys on aina plussaa. Koolla ei ole väliä -tässä tapauksessa
Pentax K10D ja Canon 450D Tuplakitit on lähes saman hintaiset. Kummassakin siis mukana kaksi putkea, 18-55mm perustötterö joka on peruslaatua, ei paras mutta ei surkea. Kummassakin mukana zoomi joka kummankin kohdalla on parempi (ei siis vääristä kuvaa yms. niin paljoa). Itse tekisin valinnan noiden välillä, sitä zoomia saattaa jäädä kaipaamaan jos ostaa kalliimman rungon eikä budjetti veny kuin yhteen putkeen. Olympuksessa ja Sonyssa on kummassakin sellainen pieni ongelma, tai ainakin minä kutsun sitä ongelmaksi. Olympuksessa se on xD ja Sonyssa nimeltä Memory Stick. Eli ne käyttää omia korttejaan jotka toimii vain Saman merkin laitteissa. Jos meinaat olla merkkiuskollinen niin nou hätä, mutta kaikki muut kamerat käyttää sitten SD-korttia lukuun ottamatta Canonin ja Nikonin isoja järkkäreitä jotka käyttää Compact Flash korteja. ps. Ja ei unohdeta että Pentaxissa on kuvanvakain rungossa..
Itseasiassa Sonyssahan on Compact Flash paikka, johon Stickin saa jollain lisäsovitteella. Tosin sehän ei poista sitä tosiasiaa, että sd/sdhc jyrää tuollapuolella.
Ja olympus käyttää myös compact flashia ja lisänä siihen saa xD kortin, sen cf:än kaveriksi, sit mennäänki kompakteihi kameroihin jotta siellä olis pelkkä xD, ja jottei aiheesta poikettais niin ite suosittelen olympus E-520 sillä itelläni on tuosta se E-510 ja vallan loistava kamera, ja ei saa unohtaa olympuksen toimivinta kennon puhdistajaa...