nyt joku neuvoi näin ja tein näin: jötin edelleisen koviksen pakoileen Idee johtoonsa ja siinä slavena on cd/dvd kuten ennekin ostin uuden Ideen ja laitoin sen masteriksi (I hope, maxtorin laitaan laitoin siis jumpperin kaipa se piti laidassa ola) ja liitin sen IDE johtoon masteri kohdalle ja toisen pään tietty motherboardiin (ja tiety virtajohodon koviksen) UUTTA kirjainta ei näy missään. Laitehalllinasa näkyy kaksi maxtoria tosin ja partition magicilla myös. osioin uuden maxorin partition magicilla ja se loi kaksi kirjaintakin (E: ja F:= "Oma tietokoneessa" ei kuitenkaan näy mitään uusia kirjaimia vain vanha C:! Mitä hemskattia teen?
mihin tiedostojärjestelmään nuo uudet asemat alustit ja mikä käyttöjärjestelmä käytössä? oletko käynnistänyt koneen uudestaan?
Käy biosissa katsomassa tunnistaako se uuden levyn. Jos tunnistaa, niin tunnistaako oikein. Et kertonut mikä kone sinulla on ja minkäkokoisen levyn olet ostanut. Itse olen joskus törmännyt tilanteeseen missä vanhempi kone ei tunnista, uutta suurehkoa kiintolevyä. Ongelma korjaantui minun tapauksessani bios -päivityksellä. _X_X_X_X_X_[small]PJKuona mediatekniikan insinööriopiskelija http://koti.mbnet.fi/pjkuona[/small]
Annoit olla koneessa jo olleen kovalevyn master:na (pakko olla kun käyttis latautuu). Ei voi olla kahta master asemaa. Laita se uusi kovalevy slave:ksi. Jos haluat uudelle kiintolevylle käyttiksen niin se onnistuu esim. Norton Ghost:in avulla.. WinXP tunnistaa kuten myös uudet Linux:it slave aseman vaikkei BIOS sitä tunnista..
Ihan oikein teit....koneessa voi olla kaksi masteria...eli yksi per kaapeli. En ikinä ole kuullut väitettä että vain yksi master/kone. Siinä kovossa kyllä on joku kaavio niitten jumpperien asettamisesta jota seuraamalla saat sen master tilaan. Juu tosiaan vanhemmat biosit ja käyttikset ei oikein ymmärrä ilman avitusta nykyisiä Isoja kovoja. Oletko alustanut kovon jo esim. NTFS tai FAT32 tiedostojärjestelmällä. Jos sinulla on WinXP Voit kokeilla hallinnoida kovojas Disk Management softalla. start/käynnistä -> run/suorita -> diskmgmt.msc
käyttöjärjestelmä ei tunnista uutta levyä ennen kuin oot alustanu sen sen jälkeen näkyy omana kirjaimena. alusta se kovo esimqMagic8.0 tommosella ohjelmalla.