Nyt kun tässä joulukin lähestyy niin ajattelin tätä vanhaa romua vähän päivitellä. Lähinnä uuden emon ja prossun merkeissä. Mitä minun kannattaa ostaa jos haluan keskivertosetin (n 2ghz) joka on vielä tarpeeksi edullinen? Kiitos. ps. Mielellään AMD prossu.
2500+ Barton ja sitten vaikka VIA600 piirisarjan emolevy(halvempi) tai Nforce2 Ultra 400 piirisarjan emolevy(hiukan kalliimpi). Jos vanhoja muisteja aiot hyödyntää niin kannattaa tarkistaa että ne ovat tarpeeksi nopeita että uusista hankinnoista saadaan kaikki teho irti.
mulla on tossa melko vanhaa muistia (sdram) eli käykö se noihin uusiin emolevyihin? muistia pitää joka tapauksessa ostaa uutta mutta ajattelin säästää niihin vähän aikaa itse.
SDRAM kannattaa unohtaa(jotain vanhempia emolevyjä saattaa löytyä johon se sopii), AMD puolella on käytössä DDR muistit ja uusissa Intel:in emolevyissä DDR2.
ASUS A7V8X-X Socket A, Via KT400/VT8235, 3 x DDR (vain 2 kpl DDR400), FSB 333, 6 x PCI, 1 x AGP, 6 x USB 2.0, Integroitu 6-kanavainen, ääni, integr. LAN. Takuu 3 vuotta 59 € AMD Athlon XP 2700+ (2170 MHz FSB333 0.13) 256 333mhz muistia (myhöhemmin lisää) yht 220€ Tollasen meinasin ostaa, mitä sanotte?
varmaan ostankin 400mhz muistia. luulin että niillä on isojakin hintaeroja. pitää vaan tarkistaa yhteensopivuus emon kanssa. enkä oo vielä varma tosta emo-prossu yhistelmästä. tuo oli vaan ehdotus.
Ja 256 muistia ei riitä "alkuunkaan" jos koneeseen asennetaan XP (todennäköistä?) vähintään 512Mt 400MHz DDR.
Rakensin koneen perustuen ko. emoon viime viikonloppuna. Muistien tukeminen on vähän niin ja näin. Itse laitoin yhden 512 MB:n palikan. Katso ko. keskustelu. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/124241
Itse kallistuisin uudemman raudan puoleen. Esim ASUS K8N emolevy (~90e) nForce3 piirinen ja siihen AMD Sempron 2600+ (boxina ~90e) ja muistiksi 512MB 400MHz DDR (~100e). Tuntuu tuo Semproni (ainakin 3100+ päästiin nforce3 piirillä jopa 40% kellotukseen) kellottuvan ihan kivasti testien mukaan. Nouseehan tuossa hinta melkein kolmeen sataan juuroon, mutta uskoisipa olevan sen väärti. EDIT: typot pois
siinä ei oo kun yks juttu: raha, mun tuloilla kestää vitusti säästää tohonkin enkä jaksais käyttää tietokoneeseen niin paljoa rahaa kun on muitakin menoja.
siinä ei oo kun yks juttu: raha, mun tuloilla kestää vitusti säästää tohonkin enkä jaksais käyttää tietokoneeseen niin paljoa rahaa kun on muitakin menoja.
Sitten kannattaa kallistua noihin aikaisemmin esitettyihin vaihtoehtoihin. Tosin tuolla Sempronilla melko varmasti säästää pitkässä juoksussa enemmän entä noilla athlon xp malleilla.
mitenkäs on onko koneella tarkoitus pelata kuin paljon nopeaa grafiikkaa sisältäviä pelejä?? jos ei niin silloin tuolla prosessoriteholla ei ole juurikaan käytännössä mitään merkitystä ja prossussa säästyvän raha kannattaa ehdottomasti käyttää muistiin! esim. amd 2800+ prossu ja 256 muistia tuntuu käytännössä hitaammalta kuin esim. amd 2200+ prossu ja 512 muistia. tuosta emolevystäkin voi olla montaa mieltä mutta kyllä n.50-60€ hintaluokasta löytyy helposikin emoja joissa on ddr400tuki, sata, raid,usb2, äänet, 10/100 lan, eli kaikki tarvittava ja tuo sempron on erinomainen hinta-teho suhteeltaan ainoa ero athlon prossuihin taitaa olla hieman pienempi välimuisti mutta sillä ei o juurikaan vaikutusta mihinkään. yksi pullonkaula saattaa olla kiintolevy jos on esim. 5400 kierroksen vehje.
mitenkäs on onko koneella tarkoitus pelata kuin paljon nopeaa grafiikkaa sisältäviä pelejä?? jos ei niin silloin tuolla prosessoriteholla ei ole juurikaan käytännössä mitään merkitystä ja prossussa säästyvän raha kannattaa ehdottomasti käyttää muistiin! esim. amd 2800+ prossu ja 256 muistia tuntuu käytännössä hitaammalta kuin esim. amd 2200+ prossu ja 512 muistia. tuosta emolevystäkin voi olla montaa mieltä mutta kyllä n.50-60€ hintaluokasta löytyy helposikin emoja joissa on ddr400tuki, sata, raid,usb2, äänet, 10/100 lan, eli kaikki tarvittava ja tuo sempron on erinomainen hinta-teho suhteeltaan ainoa ero athlon prossuihin taitaa olla hieman pienempi välimuisti mutta sillä ei o juurikaan vaikutusta mihinkään. yksi pullonkaula saattaa olla kiintolevy jos on esim. 5400 kierroksen vehje.
niin ja yks huomio vielä unoha nuo boxed coolerit ja osta kunnollinen esim. Clacialtech Silent Breeze III Kuparipohjainen siili, melutaso vain 19dB. Tuulettimen pyörimisnopeus 1700rpm, ilmavirtaus 25,20 CFM. Takuu 5 vuotta.
pelaan jonkun verran mutten välttämättä uusimpia pelejä. tämä tosin johtuu siitä että nyt on sen verran paska setti alla ettei noi uusimmat kovin hyvin toimiskaan mutta tilanne saattaa muuttua jos joskus saan ostettua sen paremman koneen. Ja jäähystä sen verran etten meinannut mitään boxed-cooleria ostaakaan vaan ihan kunnon jäähyt.