Joo eli olis nyt hakusessa uus emolevy ja prossu tämmöiseen kokoonpanoon: Kotelo/virtalähde: Antec Sonata III + vakio 500w EarthWatts Näytönohjain: Nvidia GeForce 9800 GTX+ Äänikortti: SoundBlaster Audigy SE (PCI) Emolevy: ASUS M2R-FVM Prosessori: AMD Athlon 64 X2 3800+ 1 sATA-kovo 1 IDE-DVD-RW (luultavasti menee uusiksi) 1 Muistikortinlukija Äänikorttia en ehkä pistä jos teidän mielestänne emolevyllä oleva on parempi kuin tuo audigy. Eli Phenom II:sta olen harkinnu ja tässä olisi pienet toiveet ominaisuuksista: - SLI (tuskin kun patenttia ei olla annettu) - 6 USB / 4 USB + 2 PS/2, enemmänkin saa olla - Jos SLI, silloin toiveena, että saa ainakin 2 PCI-korttia näyttisten väliin. Joo tommoset olis pikku toiveena.
http://multitronic.fi/showprod.php?prod_id=M4N72-E&b=1 tai http://multitronic.fi/showprod.php?prod_id=M3N-HT+DELUXE/HDMI&b=1 ,molemmat hyviä jopa kellotukseen. Prossuksi Phenom 2 940 tai 920, kumpi on halvempi.
Deluxe näytti herkulliselta, mutta onko siinä mahdollisuus etupaneelin kuuloke ja mikkiliitäntään? Ja sit vois ohjeita kertoo miten prossu asennetaan, koska pelkään, että olen unohtanut jotain: - Emolevy sähköä johtamattomalla pinnalla > Käykö tähän esim. lakkaamaton puupinta tai muovinen lattiamatto? - Prosessorista saa ottaa kiinni vain reunoista, muuten tulee kehiin staattista sähköä ja prossu vaurioituu käyttökelvottomaksi ja takuu ei korvaa asennusvirheitä > Pitääkö tähän olla erillinen antistaattinen ranneke? Olen nähnyt niitä ja suositeltiin vakavasti. > Mitä muuta mun pitää ottaa huomioon? > Onko suositeltavaa hankkia erillistä pii/hopeatahnaa jos käytän vain vakiocooleria? > Onko tarpeellista ostaa erillistä jäähyä prossuun, koska en kuitenkaan kellota prosessoria ainakaan ihan heti?
Tottakai saa liitännät, ne on yleensä kiinni sellasilla koneen sisäisillä USB liitännöillä, joita on joku 4 paikkaa emon sisällä. Toi deluxe on kyl varmaan yksi parhaista sli emoista AM2+ kannalle.(Siis kuluttajaluokassa) VASTAUKSET: Laitat koneen powerin päälle, älä käynnistä konetta. Sitte kosket vaan johonkin kotelon sisällä olevan metalliin, sähkö purkautuu(et tarvi ranneketta). Sitten prossu paikalleen mielellään just reunoista kiinni. Kato emosta miten päin prosa tulee, ja iske vaa kiinni varovasti. Jos ei meinaa mennä, älä paina prossua, vaan tarkista, että on oikein päin. Vakiojäähyllä voi kellottaakki vähä. Niissä vakiojäähyissä on valmiina tahnat pohjassa, ja ku prosa lämpiää, ni se sulaa siihe väliin. Ja btw. noi phenom 2 jäähyt on laadukkaimpia boxedeja maailmassa.
Örr... Kuinkas mä sen powerin sit käynnistän jos emolevy on irti? Tuo oli muuten mielenkiintone tieto tuo. Koskaa ajatellukkaa, että se sulais sinne.
No siis johto seinään, poweri päälle? MItä kohtaa et ymmärtänyt? Ei sen emon tarvi olla kiinni siinä powerissa, lähtee se ns. tyhjä powerikin hyrräämään.
Okke, nyt tajusin minäkin. Eli se ei tarvitse mitään lähteäkseen käyntiin? Johdot vain täysin irti ja se on siinä? Googlasin niin siellä oli jtn klemmaritrikkejä.
Tuli mieleen muutama asia täs äsken kun aloin miettimään... Pitääkö mun poistaa jotain ajureita, että voin asentaa uudet emolevylle ja prossulle? Entä Windows XP:n uudelleenaktivointi, koska tässä on OEM ja luultavasti liitetty tuohon emolevyyn tää käyttis, käynnistyykö ollenkaan vai meneekö koko romu formatoinnin kautta? Onko järkevää hankkia SLI valmis emolevy, jos ei ole vielä aikeissa toista 9800GTX+:saa hankkia? Vanheneeko emolevyn SLI valmius uudempien korttien kanssa vai voiko esim. laittaa 2x GTX295 johonkin vanhaan emolevyyn, jossa on todella vanhalla piirisarjalla toteutettu SLI? EDIT: Löysin Verkkokaupasta tämmöisen kuin M4N82 Deluxen, 40 euroo kalliimpi, mutta onko näissä suurta eroa sitten speksien puolesta? Tuossa kalliimmassa ei ole integroitua, josta itse pitäisin suht kovasti, kun muutenkaan integroidulla en alkaisi koskaan räpläämään.
Ei mitään järkeä sijoittaa tuohon. Siinä on periaatteessa vain yksi paikka enemmän näyttikselle, mutta ei ole mitään järkeä käyttää kuin maksimissaan kahta näyttistä slissä. Tottakai voit poistaa entiset ajurit uusien tilalta, mutta kyllä pystyy vissiin uudenkin emon ajurit asentaa entisten päälle. Ei se sli vanhene, paitsi ehkä seuraavan polven korteilla. Eli saat GTX295 kahta sli-tilaan, mutta en pitäisi tätä järkevänä ratkaisuna. Laittaisin vain kaksi yhden grafiikkaapiirin näyttiksiä sli tilaan. Oma valintasi, ostatko sli emon. Saathan sinä AMD:n piirisarjalla olevaa halpisemoakin ostaa, miten itsellesi parhaaksi näet.
Anteeksi nyt Mursu, kun en ole katsonut tarkkaan noita emolevyjä, joita tarjosit heti aluksi. Luultavasti olin niin puoliunessa, etten huomannut googlata niiden takapaneelien liitäntöjä. Huomasin vasta äsken katsoa tuon M4N72-E:n takapaneelin ja huomasin, että siinä on 6 USB:ia ja kaksi PS/2-liitäntää. Hintakaan ei ole hassumpi, koska jos tuohon saa Phenom II 940:sen ilman Biossin päivittämistä, niin se tulee olemaan mun seuraava emolevy. Vaikkakaan siinäkään ei tule saamaan kahta PCI-korttia, mutta sitä korvaa 2x PCI-E x1-väylää, joihin näemmä saa lisää USB-paikkoja ja kaikkea muuta kivaa. Laskin täs äsken, että M4N72-E, 940 sekä kingstonin 2x2gt palikat maksaa Multitronicis 328 euroa ja verkkokaupas 341 euroa, pyöristin tosin kaikki hinnat euron ylöspäin, ihan vain varmuuden vuoksi. 13 euroo hinnassa väliä, mutta jos otan verkkiksessä 920, hintaeroa olis seittemän euroa verkkiksen puolesta. Kun en kellottaakkaan uskalla niin ostan kumminkin 940 ihan vain vain varmuuden vuoksi. Vastoin omaa vakaumustani ostan siis 20 euroo kalliimman 200 megahertsin takia, koska haluan, että kone toimii täysin toimivasti ilman, että saan hermopaineita prossun lämmöistä. EDIT @27.7.2009 XP uudelleenaktivoi ittensä kun sain verkkokortin ajurit sisään. Tosin USB-portit ei toimi ennen kuin saat emolevyn ajurit asennettua, muuten menee formatoinnin kautta. PS/2 portit toimivat suoraan, joten jos ne on, et tarvitse formatointia. Toivottavasti tuostakin on joskus jollekulle apua.