Emolevy piippaa kirjautuneena Windowsiin

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by CimiPimi, Sep 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Tuli vaihdettua 4 kpl DDR3 muistikampoja pois, kun minua ohjeistettiin täällä, ettei kannata pitää samassa emossa eri valmistajien eri kampoja. Hankin Corsairin setin, jossa on neljä 2 Gt:n 1666 MHz:n kampaa.

Päätin tehdä perusrutiinitarkastuksen kammoille ja laitoin memtest 4.0 nimisen ohjelman tarkastamaan noin 95% muistista kirjautuneena Windowsiin. Tiedän toki, ettei tämä ole paras tapa tarkistaa muisteja, vaan se kuuluisi tehdä kirjautumatta käyttikselle, mutta en uskonut löytävän mitään ongelmaa.

Kuitenkin emolevy alkoi piippaamaan varsin äänekkäästi ja epäsäännollisesti, kun olin pitänyt testiä auki noin viisi minuuttia. Piippauksella tai äänellä ei ollut rytmiä, ei ollut lyhyttä tai pitkää ääntä, vaan se soi sillon tällön putkeen jonkin aikaa. Lopetin testin ja äänikin loppui. Ääni siis oli emolevyn kaiuttimesta.

Ainut järkevä selitys äänelle oli emolevyn varoitus prosessorin lämpötilasta. Olin asettanut emon varoittamaan lämpöjen kohotessa yli 60 asteen. Minulla on vesijäähdytys ja 60 astetta tuntui sopivalta, jos esimerkiksi pumppu olisi rikki, niin ehtisin sammuttamaan laitteet nopeasti ennen vahinkoja. Mutta, katsoin tehtävienhallintaa ja CoreTemp -ohjelmaa koko ajan toisesta näytöstä ja prosessorin lämpötila oli 52 astetta korkeimmillaan. Prosessorikaan ei ollut täysillä tehoilla eli vain 70 - 80% resursseista oli käytössä.

Kysyisin foorumilaisilta vinkkejä, mistä piippailu johtui? Pelatessa esimerkiksi Ca.. of Duty, World at War -peliä täysillä grafiikoilla mitään tällaista ei ole tullut vastaan ja lämpöä on silloinkin ollut noin 50 astetta. Kiitos avusta!

2. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Hetkonen, missä ohjeistetiiin noin?

Ja mitä järkee hankkia 2 gigasia kampoja? Eikö emo tue suurempia?

Toimiiko kone muuten OK? Ei noita Memtestejä kantsi ajella ellei koneessa oo ongelmaa.

Last edited: Sep 13, 2013
  3. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
    Näin siis senior jäsen rick79 ohjeisti, kun minulla oli ongelmia kasata konetta koteloon. Kampojen kapasiteetista olen sitä mieltä, että en oikeastaan tee mitään kahdeksalla Gt:lläkään, joten ei sillä minulle ole kamalasti väliä. Varmaan tulen myöhemmin vaihtamaan neljägigaisiin.

"Vikaa" on siis edelleen eli kone piippaa silloin tällöin, mutta ei pelatessa. Lämmöt eivät käy lähelläkään 60 astetta, vaan juuri 50 asteen kiepeillä - jos edes sitäkään. Olen kuullut, että emon omat lämpöanturit voivat olla viallisia? Voisiko tässä tilanteessa olla niin? Näenkö saman lämpötilan kuin mitä emolevykin mittaa varottaessaan liiasta lämmöstä?

4. IlmoPJ

IlmoPJ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    193
  5. CimiPimi

CimiPimi Member

Trophy Points:
    16
  6. IlmoPJ

IlmoPJ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    193
    Jatketaan siellä sitten ja lukitaan tämä.

Last edited: Sep 13, 2013
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page