Eli outo vaiva kaverin koneessa, kone buuttaa itsensä lähes sammuksiin aina muutaman minuutin välein.Vain vihreä valo jää vilkkumaan eikä mitään ääntäkään kuulu.Sen jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kun raakasti sammuttaa napista kone lopullisesti.Vika alkoi kun emolevyn tuuletin oli mennyt rikki ja nyt vaikka se on korjattu niin buuttailu jatkuu.Mitään virhe ilmoitusta ei tule.Lämpötilat on ihan kohillaan (prossu n. 50 ja emo n. 33 astetta) Jännitteitä olen seurannut ja nekin ovat tasaisena eli piikkejä ei tule suuntaan eikä toiseen koneen "polvistuessa". Kaikki piuhat ja liittimet olen kanssa käynyt läpi jo useaan kertaan ja ne on kunnossa myöskin.Emolevyn kondensaattorit ovat myöskin kunnossa (ei pullistuneita eikä valu mitään mömmöä sisältä). Viirus softa ei ollut löytänyt mitään ennen tätä vikaa, samoin kuin ei spybot eikä ad-aware.Se ei anna takuuta tietenkään etteikö joku virus voisi pyöriä koneessa mutta nyt noita ohjelmia ei kerkeä ajamaan läpi kun kone on taas tajuttomana.Muisti kampaa en ole myöskään pystynyt testaamaan koska se ei sovi minun eikä kenenkään muunkaan tutun koneeseen (kyseessä 256 Mb pc133 palikka). Millään ohjelmallakaan en kerkeä sitä testaamaan C asema on totaalisen pirstoutunut eikä sitäkään kerkeä eheyttämään.Koitin korjaus asentaan käyttiksen (XP Pro) mutta sekään ei onnistunut, taas loppui aika, mitä sinällänsä myöskin ihmettelen että jos vika olisi totaalisen pirstoutuneessa c asemassa jossa olis joku tärkeä tietue juntturassa niin eikö silloin korjaus asennuksen yhteydessä koneen pitäisi lukea levyltä käynnistys tietueet (tämä on vain minun päätelmäni jossa saatan olla väärässä). Siis mikään ei onnistu ei vikasietotilassa eikä mitenkään muuten.Olisiko nyt käynytkin niin että edellä mainitsemani rikkoontunut emolevyn tuuletin olisi johtanut emolevyn hajoamiseen?? Itse en todellakaan enää keksi mitään konstia muutako rueta tilaileen uusia osia, tosin nuo ovatkin jo melkeenpä eläkkeensä ansainneet. Emolevy on Asus A7V133, Prossu Athlon 1600+ ja muisti tuo edellä mainitsemani.Poweri taisi olla ATX:n 300 wattinen. Elikkä itsellä ei polla säteile ja nyt olisikin hyvät neuvot todellakin tarpeen. Tuon enempää en tällä hetkellä osaa/muista kertoa. Kiitoksia jo etukäteen jos joku osaisi neuvoa mitä kannattaisi/mikä olisi järkevin konsti toimia tässä tilanteessa. Psrossun,muistin ja näytönohjaimen sekä "rikkinäisen" emolevyn lahjoitan sille postikulujen hintaan joka ystävällisesti osaa neuvoa mitä kannattaisi vielä ehkä kokeilla.Lahjoitukseen palataan pm viestinä sitten kun asia on selvä ja se pitää paikkansa niin kuin vain suomalaisen miehen sana pitää!!
Uskoisin, että kyseessä on jokin rautapuolen vika. Elikkäs ensimmäisenä koittaisin toisella virtalähteellä. Jos ei sekään auta niin kannattaa kokeilla toista näytönohjaintakin. Tämän jälkeen alkaisin epäilemään muisteja tai emolevyä.
Veikkaisin että emolevyssä on vika jos kerran buuttailu alkoi tuulettimen rikkoutumisen jälkeen. Kannattaisi kokeilla toista emoa. Hommaa jostain käytetty saman tason emo, uusia ei enää taida olla saatavilla.
Konetta ei ole koskaan ylikellotettu. Kaikki tuulettimetkin pyörii, sitä en tainnut huomata mainita aikaisemmin. Hankala homma tässä on juuri se kun ei ole noita osia mitä vosi kokeilla vaihtaa ja todeta vika sillä tavalla. Itsekkin kyllä olen melko varma että kyseessä on emolevy ja tässä muutaman tunnin sisällä laitetaankin uudet palikat koneeseen tilaukseen.
Katsoisin ensin biossista ettei vaan oo lipsahtanu automaattinen lämpötilasammutus liian pienelle lämpötilalle, kun prossu menee tietyn lämpötilarajan yli niin kone sammuu. Sen lisäksi testaisin muistit memtest86-ohjelmalla, joka laitetaan levykkeelle ja kone käynnistetään levykkeeltä eikä windowssia ladata ollenkaan. http://www.memtest86.com/ Edit: Yks ratkaisu vois olla Hijackthis logit, mutta niitä täällä ei taida osata kovin moni muu tulkita kuin toymaatti, joten odotelkaamme hänen armollista saapumistaan tänne.
Joo biosikin on jo koluttu tarkkaan ja kaikki muukin. Kone kaatu vaikka meni biosiin ja antoi koneen siinä vaan olla rauhassa päällä. Muistia en päässy sen kummemmin testaamaan. Kovalevyn formatointikaan ei korjannut ongelmaa. No uudet osat on jo tulossa eikä noin vanhaan myllyyn jaksanut enää enempää energiaa tuhlata, koska päivitys olisi muutenkin ollut justiinsa ajan kohtainen. Nyt olisi sitten vain vanhoja osia ylimäääräsenä...