Postasin tämän viestin jo pariin muuhunkin keskusteluryhmään, mutta eivät osanneet auttaa... "Onnistuin sitten mokaamaan pahemmin kuin koskaan ennen... ja todennäköisesti koskaan tämän jälkeen. Uuden emolevyn kanssa kikkaillessani onnistuin lyömään ruuvimeisselillä suoraan emon pintaan. Ei siinä mitään, mutta kun sattui osumaan suoraan prosessorin ja piirisarjan välisiin piireihin... Kuparipinta(?) näkyy selvästi ja osuma on suoraan kahden piiriparin keskellä mahdollisesti katkaisten tai oikosulkien ko piirin. En tiedä elektroniikasta tarpeeksi tietääkseni ovatko molemmilla puolilla levyä samalla kohtaa olevat piirit eri piirejä vai samoja. Jos ovat samoja niin silloinhan riittää että varmista että oikosulkua ei pääse syntymään ja kaikki on kunnossa? Ensimmäinen ajatus tapahtuneen jälkeen oli hypätä parvekkeelta, mutta nyt rauhoituttuani olen alkanut miettimään mitä tehdä... Voisin esim. 1) Alkaa itse säätämään jotain vaikka en tiedä elektroniikasta mitään 2) Yrittää tyrkyttää emoa liikkeeseen väittäen että oli tämmöinen sen saadessani (en tiedä minkälaisia virheitä emoissa on kun ne tehtaalta tulevat) 3) Viedä sen liikkeeseen ja kertoa miten kävi. 4) Kokeilla jos emo pelaisi ilman muutoksia 5) Viedä se johonkin liikkkeeseen joka korjaa tämmöisiä (minne pääkaupunkiseudulla?) 6) Antaa se korjattavaksi jollekin osaajalle/harrastelijalle rahaa vastaan (yhteyttä osoitteeseen surkea_luuseri@hotmail.com) 7) Tehdä jotain muuta...." Eli olen jo luopunut vaihtoehdosta 2. Löytyisikö täältä osaajia vaihtoehtoa 6 varten? Tai tietoa jostain halvasta paikasta 5sta varten...
Kannattaa vielä käydä liikkeessä kysymässä mahdollisesta takuusta ko. tapausta varten. Aika todennäköistä ettei takuu korvaa itse aiheutettuja vikoja, mutta ei kysyvä tieltä eksy. Jos kyseessä ei ole mikään kallis emo, voi korjaus tulla joissain tapauksissa kalliimmaksi kuin uuden osto, jos korjaus edes onnistuu.
Siis, jos nyt oikein ymmärrän niin onnistuit ruuvarilla sörkkäämään sen suojaavan lakkapinnan rikki siten, että pinnalla olevan johtimet näkyy paljaana? Vai siis oikein piiristä näkyy jotain? Jos vain suojalakka meni puhki eikä katkoa tullut, niin emonhan pitäisi toimia ihan OK. Jotain suojalakkaa tuohon rikkoutuneeseen kohtaan varmasti kannattaisi laittaa. Parasti tietysti olisi käydä näyttämässä emoa jossain "alan" liikkeessä mikä heidän tuomio on.
Valitettavasti näyttää siltä kuin pinnalla olevat johtimet olisivat katkenneet. En tiedä tarpeeksi elektroniikasta jotta osaisin sanoa tuosta itse piiristä josta luulin puhuneeni kun puhuin johtimista. Mikä liike pääkaupunkiseudulla muuten olisi oikea paikka asian selvittämiseksi?