En pysty asentamaan mitään

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by jortik, Dec 1, 2011.

  1. jortik

    jortik Member

    Joined:
    Dec 1, 2011
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Elikkä winukka on taas jälleen kerran niin solmussa kuin vain mahdollista. Eli pystyn asentamaan vain microsoftin ohjelmia. Kaikki muut ohjelmat Windows tunnistaa ilmeisesti haittaohjelmiksi.

    Ongelma siis alkoi surullisen kuuluisalla "Tietojen suorittamisen estämistoiminnolla" jolloin Windows ei antanut asentaa mitään. Keksin kuitenkin hetken googlettamisen jälkeen kuinka ilmoituksen ohi pääsee, ja nykyään aina kun yrittää asentaa jotain niin asennusohjelma (msexec.exe tjsp) kaatuu joka kerta. Jos otan tietojen suorittamisen estämistoiminnon käyttöön niin saan yhden valitusikkunan lisää jossa windows ilmoittaa kuinka on uhkarohkeasti suojannut minut haittaohjelmilta ja sen jälkeen asennusohjelma kaatuu.

    Kannattaako asentaa käyttis uusiksi vai onko ongelma oikeasti (ei teoriassa) korjattavissa?

    Eli Windows XP ja kaikki päivitykset asennettu.

    Hieman offtopiccia:
    Käytän tietokonetta vain pelaamiseen, surffailuun ja leffojen katsomiseen. Eikö tähän saisi mitään yksinkertaistettua/embedded Windowssia missä ei olisi yhtään ylimääräistä roskaa? Välillä tuntuu että kaikki vapaa-aika menee näihin windowssin "ominaisuuksien" ohittamiseen/korjaamiseen joista ei ole kenellekkään yhtään mitään hyötyä. Ei siinä mitään jos ne toimisi mutta aina on kone ihan uskomattoman solmus ja yleensä auttaa vain käyttiksen uudelleenasennus (mikä on minun kohdallinen vähintään joka toinen kuukausi).

    Kiitos kun sai avautua
     
    Last edited: Dec 1, 2011
  2. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,159
    Likes Received:
    1,221
    Trophy Points:
    243
    Olen käyttänyt Windows XP:tä yli kuusi vuotta ja käytän edelleen, mutta koskaan en ole törmännyt tuollaisiin ongelmiin. Siksi en usko, että vika on Windowsissa, vaan epäilen, että ongelmat johtuvat surffaustavoistasi tai noista "peleistä". Ovatko ne kaupan hyllyltä peräisin? Mikä virusturva on käytössä ja mikä palomuuri?

    Tuo "tietojen suorittamisen estäminen" on Windowsin suojausominaisuus, jonka tarkoitus on estää virusten ja muiden haittaohjelmien asentaminen tai väärällä tavalla toimivan koodin suorittaminen. Kun sinä estät tuon toiminnon, sinä samalla kerjäät noita kertomiasi ongelmia.
     
  3. Genetti

    Genetti Regular member

    Joined:
    Oct 27, 2011
    Messages:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    En ole edes tiennyt että XP:ssä on "Tietojen suorittamisen estämistoiminto" kun se ei ole ikinä ilmoittanut itsestään mitään, vaikka olen XP:tä 10 vuotta käyttänyt.

    Olet varmaan jo huomannut mitkä ohjelmat sotkee koneesi, joten asenna XP uudelleen mutta jätä asentamatta ne ohjelmat joiden asennuksessa tulee ongelmia tai kone ei enää toimi kunnolla ohjelman asennuksen jälkeen.

    XP toimii useita vuosia yhtä hyvin kuin uudelleensennuksen jälkeen, mutta vain jos käyttäjä jättää asentamatta vanhentuneet ja epämääräiset ohjelmat, eikä sorki Windowsin asetuksia.

    Virustorjuntaohjelmaksi ilmainen Microsoft Security Essentials (muita turvaohjelmia ei tarvitse asentaa).
     
  4. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Tietojen suorittamisen estämistoiminto toimii joko yksin tai yhdessä yhteensopivien suoritinten kanssa .....
    linkki

    Ekaa kertaa minäkin kuulen xp:ssä olevan moinen "mukavuus"
    Googlaten toi mikkisoftan oma sivu löyty.

    Ehkä mullakaan ei oo koskaan ollu "yhteen sopivaa" suoritinta.
     
  5. jortik

    jortik Member

    Joined:
    Dec 1, 2011
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Steamin pelejä lähinnä jos se nyt asiaan mitenkään vaikuttaa. Norton antivirus, ostin sen joskus kun se se oli arvosteluiden paras. Winukan oma palomuuri. Koneelta ei löytynyt yhtään virusta Nortonin mukaan.

    En minäkään tätä ole ikinä ennen nähnyt/kuullut, surullisen kuuluisa siksi että ilmeisesti ei ole käytössä ollenkaan tai sitten on tiltissä ja on käytössä kokoajan (eli ei auta ollenkaan tai sitten aiheuttaa käyttäjälle suunnattomasti harmia).

    Kyseinen kone joka mulla jökkäs on noin 5-6 vuotta ollut meillä, ja nyt tuo ilmoitus tulee ensimmäistä kertaa, eli se taitaa olla vain todella jumissa (ei ole vaihdettu koneen sisälle mitään). Jos olen ymmärtänyt oikein, niin huonoonniset, kuten minä, saa kyseisen ilmoituksen ilman mitää järkevää syytä eikä asialle vain voi yhtään mitään.

    Ilmoitus tuli siis ihan yhtäkkiä vaikka en ollut koneelle laittanut/asentanut(hehheh) mitään uutta. Onko mitään neuvoja vai pitääkö asentaa käyttis uusiksi? En kyllä löytänyt Googlesta että yksikään kone olisi tästä enää noussut...

    Yhtälailla työpaikkojen ja koulujen koneet sekoaa minulla, vaikka osan niiden olemassaoloon perustuu se että niissä ei saa olla viruksia (jos koulu/firma aikoo pysyä pystyssä).

    XP:tä olen nyt ties kuinka monta vuotta käyttänyt, se nyt sattuu olemaan ainoa Windowsin käyttis jonka kanssa ei tarvi ihan älyttömästi tapella perustoimintojen kanssa. Ja toisena hyvänä puolena on että alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan kaikki "valmistusviat" kun olen XP:tä niin paljon korjannut/elvyttänyt, eli ei mene heti sormi suuhun jos kodin ulkopuolella jökkää XP. Esimerkiksi joidenkin tehtaiden "mittatyöllä" tehdyn automaatiolaitte(id)en erikoisimpia ohjausohjelmia ei saa järkevästi kuin XP:hen, tai itse en ole ainakaan saanut muihin käyttöjärjestelmiin (tai edes kuullut että joku olisi onnistunut).

    Intissä käytin joskus Toughbookkia, jossa oli ilmeisesti jonkinlainen karsittu XP (ei ollut pelejä yms sälää), se toimi kyllä kuin unelma. Pitänee ettiä lisäinfoa tuosta embeddistä jos menee käyttis uusiksi (vai mikä nyt olikaan).

    Täytyyhän siihenkin olla jonkin hyvä syy että miksi vakautta vaativissa automaatiolaitteissa ei käytetä Windowsia (ongelma joka ei ole koneen ja penkin välissä) vaan nähdään vaivaa ja tehdään oma käyttöliittymä. Työskentelen paljon automaation hallitsevien ihmisten parissa ja kaikki manaavat Windowsin alimpaan helvettiin (josta minullekkin on varmaan asenne tarttunut).

    Loppukevennyksenä vielä se että joskus joku tietotekniikan edustaja oli kirjoittanut lehteen kuinka tietokoneet kehittyvät todella paljon nopeammin autoteollisuuten nähden ja että heidän pitäisi ottaa tietokoneista mallia. Toisen puolen edustaja kirjoitti sitten heti seuraavaan lehteen vastauksen että jos autot kehittyisivät tietokoneen tavoin niin auto kysyisi kolarissa että oletko aivan varma että haluat laukaista air-bagin.
     
  6. Kake41

    Kake41 Regular member

    Joined:
    Jul 11, 2011
    Messages:
    487
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kannattaa se kone tarkistaa vielä MalwareBytes Anti Malwarella.
    Muista päivittää ohjelman tietokanta ennen skannausta.
     
  7. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,159
    Likes Received:
    1,221
    Trophy Points:
    243
    Kokemusten mukaan Windows XP on kuitenkin varsin vakaa käyttäjärjestelmä. Kun kerroit ongelmistasi ja parin kuukauden välein tapahtuvasta uudelleenasennustarpeesta, tuli ensimmäisenä mieleen virukset tai muut haittaohjelmat. Koneesi virusturva näyttää kuitenkin olevan kunnossa. Toki tuo Malwarebytes' Anti-Malware-tarkastus kannattaa myös suorittaa.

    Selleinen käsitys tästä jäi, että ongelma olisi jossakin asentamassasi sovelluksessa, joka lupauksista huolimatta ei ole täysin XP-yhteensopiva. Tästä ristiriidasta XP sitten raportoi mainitsemallasi vikailmoituksella. Jos kyseessä on pakettikone, joka sisältää myös valmistajan omia sovelluksia ja virityksiä, ristiriitojen esiintymismahdollisuus vielä kasvaa. Windows XP:ssä itsessään ei ole mitään "surullisen kuuluisaa" ominaisuutta, joka tuon selittäisi.
     
  8. Datanen

    Datanen Guest

    Joined:
    Sep 21, 2010
    Messages:
    5,322
    Likes Received:
    68
    Trophy Points:
    108
    Itse käytin montavuotta Windows Xp käyttistä, ja jouduin uudelleen asentamaan sen kaksi kertaa. ( toisen kerran, kun myin koneen). Eli Win Xp on vakaa ja luotettava käyttis.
     

Share This Page