En saa asennettua Windows 7/ 64 bittistä koneelle eikä kone avaa enää Windowsia

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by joaamike, Nov 15, 2011.

  1. joaamike

    joaamike Member

    Joined:
    Nov 15, 2011
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Asensin Windowsia uudestaan mutta kesken emolevyn ajureiden asennusta konen käynnistyessä uudelleen, ei Windows enää käynnistynytkään. Olen yrittänyt käynnistää konetta useita kertoja ja asentaa Windowsin uudelleenkäynnistyksen yhteydessä levyltä jommalle kummalle kiintolevylle mutta se antaa kummankin kohdalla viestin:"Windowsia ei voi asentaa tähän levyyn. Valitulla levyllä on mbr-osiotaulukko. EFI-järjestelmissä Windows voidaan asentaa vain GPT-levyille". Olen tapellut tämän kanssa koko päivän mutta nyt päädyin pattitilanteeseen, josta ei näytä olevan ulospääsyä. Mitäköhän ihmettä minun pitäisi nyt tehdä? Kone ei enää käynnistä Windowsia eikä anna asentaa uutta kummallekaan kiintolevylle...Lisäksi yritin poistaa entistä Windowsia niin nyt kone ilmoittaa ettei koneesssa ole käyttöjärjestelmää eikä anna asentaa uutta eikä anna mahdollisuutta edes painaa "korjaa tietokone". Kaikki neuvot otetaan vastaan.
     
  2. Make_72

    Make_72 Regular member

    Joined:
    Jul 29, 2007
    Messages:
    1,666
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    48
    asenna se windows jommalle kummalle osiolle silleen että asennat puhtaan asennuksen eli siinä asennuksen vaiheessa valitset "mukautettu asennus" ja siinä missä valitaan mille osiolle sen asennat niin valitset sen "asema asetukset" ja alustat sen osion mille sen windowsin asennat.

    kannattaa varmaan ennen asennusta käydä resetoimassa biossi,jos siellä on jotkut asetukset sekasin,resetoinnin voit myös tehdä poistamalla emolevyn patterin hetkeksi.
     
  3. joaamike

    joaamike Member

    Joined:
    Nov 15, 2011
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Moi ja kiitos nopeasta vastauksesta. Nyt pääsin vasta kotiin tosin. Olen valitettavasti jo kokeillu tuota aiemmin. Ei silti anna asentaa ja nyt antaa viestiä, että valitun osion alustus epäonnistui (Windows oli ennen tällä asemalla, ssd). Kyseessä on siis aivan uusi kone, johon olin asentamassa uudestaan Windowsia, koska ensimmäisellä asennuksella en saanut ääniä kuulumaan ja minulle suositeltiin Windowsin asennusta uudestaan.
     
  4. joaamike

    joaamike Member

    Joined:
    Nov 15, 2011
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Onkohan tuo kiintolevy jotenkin vaurioitunut, kun ei anna alustaa levyä? Toisaalta omituista, kun ei anna asentaa edes toiselle kiintolevylle.
     
  5. Make_72

    Make_72 Regular member

    Joined:
    Jul 29, 2007
    Messages:
    1,666
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    48
    kerrotko vähän kokoon panosta,mikä emolevy ? mikä SSD-levy ?
    onko koneessa siis muitakin kovalevyjä vai onko toi SSD-levy osioitu ? jos niin minkä kokosiin osioihin ?
     
    Last edited: Nov 15, 2011
  6. joaamike

    joaamike Member

    Joined:
    Nov 15, 2011
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Crucial m4 SSD 64GB, 2.5", SATA 6Gb/s on toinen kovo ja toinen on Samsung Spinpoint F3 1TB, SATA III. Muuten ei ollut osioitu kuin se mitä Windows ensimmäisen asennuksen aikana osioi itselleen 100mb. Emolevy on ASRock Z68 Pro3, Z68.
     
  7. joaamike

    joaamike Member

    Joined:
    Nov 15, 2011
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nyt kokeilin jälleen kerran koko hommaa alusta ja painoin F11 bootin aikana ja valitsin muistaakseni SATA:xxxx (3. vaihtoehto ylhäältä, jossa xxxx levyaseman nimi). Olin koeillut tätä jo aiemminkin mutta yhtäkkiä kone antoikin tällä vaihtoehdolla asentaa Windowsia. No kesken Windowsin asennuksen, kun kone boottaa automaattisesti, meni se BIOSiin vaikka olin laittanut default asetukset päälle. Poistuin BIOSista ja nyt asennus jatkuu normaalisti ainakin toistaiseksi. Samantyylisissä ongelmissa usein neuvotaan "UEFI:xxxx" (xxxx:n levyaseman nimi)eli minun tapauksessa 4. vaihtoehto ylhäältä mutta se ei minulla toiminut kertaakaan. Katsotaan nyt mitä tapahtuu, kun lopettaa tuon asennuksen.
     
  8. Make_72

    Make_72 Regular member

    Joined:
    Jul 29, 2007
    Messages:
    1,666
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    48
    kokeiles silleen että otat sen toisen kovalevyn asennuksen ajaksi pois kokonaan,tarkista että tuo SSD-levy on siinä valkosessa sata paikassa emolevyssä,resetoi bios ennen kun alat asentamaan ja siinä vaiheessa kun menet sinne mukautetussa asennuksessa sinne levyn hallintaan niin poista kaikki osiot(myöskin se järjestelmän varaama 100Mt osio ja sit asennat sen windowsin uudestaan.

    oletko muuten päivittänyt tuohon SSD-levyyn firmwaren,se löytyy täältä.

    Firmwarea ei pysty päivittämään semmoselle kiinto levylle missä windows on käynnissä,se pitää tehdä semmosessa tapauksessa jollain live-CD käyttiksellä.
     
  9. joaamike

    joaamike Member

    Joined:
    Nov 15, 2011
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nyt tuo Windows tuossa on asennettuna, ei tullut enää lisäongelmia... toistaiseksi ainakaan. Kannattaako minun nyt enää ruveta vielä kerran asentamaan uudestaan, kun viimeeksi juuri siinä vaiheessa tuli ongelmia? Tosin en ole vielä asentanut emolevyn ajureita, jolloin alunperin ongelmat alkoi. Ilmeisesti tuo F11 bootin aikana ja valinta SATA:xxxx (3. vaihtoehto ylhäältä, jossa xxxx levyaseman nimi) auttoi. Tosiaan toistaiseksi ainakin. Nyt ei näy enää edes sitä 100mb, kun klikkaa "tietokone" eli sekin on poistnut. Ehkä kokeilen asentaa emolevyn ajureita ja jos homma tyssää taas, niin otan toisen kovon irti. Pitää myös tutustua tuohon firmwaren päivittämiseen, kiitos linkistä.
    Kiitos paljon myös muista vinkeistä! Jos homma menee pieleen taas niin luultavasti palaan tänne (jos nuo aiemmat vinkit ei toimi) mutta jos lähtee toimimaan, niin toivottavasti samanlaisia ongelmia kokeville tästä on hyötyä.
     
  10. rick79

    rick79 Senior member

    Joined:
    Feb 15, 2009
    Messages:
    5,125
    Likes Received:
    547
    Trophy Points:
    193
    No nyt malttia. asennat ajuri kerrallaan ja boottat aina koneen, tällä tavalla selviää että mikä ajuri aiheuttaa yhteensopivuusongelmia.(jos siellä sellaisia on ilmennyt).
     
  11. Viljis

    Viljis Regular member

    Joined:
    Dec 12, 2008
    Messages:
    1,188
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    48
    Muuten, miksi asensit Windowsin uudestaan? Vanhan koneen kovalevyt uuteen koneeseen vai?
     
    Last edited: Nov 15, 2011

Share This Page