Itse olen ollut atk-alalla noin 10 vuotta, mutta en ole juurikaan joutunut toimimaan yhteistyökumppaneiden kanssa, joissa joutuu kommunikoimaan sujuvalla englannilla. Nyt kuitenkin se on melkein jokaisessa paremmassa järjestelmäasiantuntijan paikassa Helsingissä vaatimuksena ja hyvin tai erinomaisesti kommunikoituna. Monissa on vielä etuna paikan saamiselle saksa ja joku muu kieli. Pitääkö siis ensin lukea 4-5 vuotta kieliä, olla muutama vuosi kielivaihdoissa eri maissa saavuttaakseen äidinkielimäisyyden puheeseen ja sitten 5-vuotta tietotekniikkaa, että kelpaa neuvomaan käyttäjiä painamaan nappia ja klikkaamaan kuvaketta? Kyllä yrityksillä on asiat hyvin, kun vaatimustasoa voidaan kokoajan nostaa panematta itse rikkaakaan ristiin ihmisten kehittämisen eteen. Riittävä työttömyystaso takaa työvoiman välisen kilpailun ja aina löytyy joku innokas nuori tekemään uhrauksia tulevaisuuden eteen. Kiitoksena muutaman vuoden päästä monoa, kun pörssiyhtiö laittaa kurssejaan kuntoon. Itsen en enää oikein jaksa tätä rumbaa vaan on vissiin aika jättää ala nuoremmille, kellä kielitaso on valmiina tuoreen opiskelun ansiosta. Tätä ihanuutta se globalisaatio sitten tarjoaa, että suomalaiset neuvoo koko maailmaa, muut euroopan kansalaiset samoin. Ymmärrän hyödyn ja tämän olevan tulevaisuutta, mutta en ole juurikaan nähnyt koulutuksia, missä alalla ollutta jengiä nopeasti mukautetaan uusiin vaatimuksiin. Lähtisinkö sitten ajelemaan jakeluautoa, siinä vielä pärjää kotimaisella ja perusenglannilla. Monessa myyntihommassahan vaaditaan myös ruotsi kielitaitovaatimuksena. Voisihan sitä sitten edelleen harrastaa atk-hommia ajankulukseen. Onko joku muu törmännyt ongelmaan vai olenko kenties ainoa?
Ongelma tai ei mutta huomattu kyllä. Ilmeisesti näissä työtehtävissä missä tuollaista vaaditaan on olemassa 'riski' että jonakin päivänä tapaat 'kielitaidottoman' englantia puhuvan henkilön jolle saattaa aiheutua tunnevamma tavattuaan henkilön jonka artikulointi on vajavaista. Kun toiminnot ulkoistetaan niin yhtenä vaatimuksena on englannin kielen taito. Ulkoistamisella on hintansa ja sitten vaaditaan kaikkea mahdollista mitä suinkin keksitään. Valitettavasti aina ei välttämättä korosteta että suomenkielikin on tarpeen näillä seuduin.
Maailma muuttuu ja tarpeet ja vaatimukset sen mukana. Jos haluaa junassa pysyä mukana niin pitää myöskin opiskella tarvittaessa. Ja tämä koskee kaikkia aloja, ei pelkästään atk alaa. Ole sentään onnellinen että pelkästään englanninkielen taito on tullut lisää, itse olen softa alalla ja uutta tulee jatkuvasti lisää ja tieto-taito mikä on tänään uutta on varmaan 5 vuoden päästä vanhaa ja tarpeetonta.