enpäs saa enää root oikeuksia....(ratkaistu)

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by turboapc, Oct 24, 2007.

  1. turboapc

    turboapc Member

    Joined:
    Feb 14, 2006
    Messages:
    86
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    eli miten saisin takaisin nuo root oikeudet..huomasin tuon kun adept ilmoittaa että olisi päivitettävää mutta ei salasana kelpaa..mistäs hitosta nyt tiedän oikean salasanan
    tiedän vain ne salasanat jotka olen itse luonut mutta kun ei kelpaa

    vissiin vahingossa muutin jotain oikeuksia jossain niin en enää pääse mihinkään

    v....ttaa.. tähänkö tämä tyssäs tämä linuxin opettelu? esim konsolissa ei tapahdu mitään


    ari@a88-113-185-71:~$ sudo apt-get update
    ari@a88-113-185-71:~$


    ärsyttää........
     
  2. Faeryan

    Faeryan Regular member

    Joined:
    Oct 3, 2005
    Messages:
    282
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Asensitko itse käyttiksen? Rootin salasana on se jonka syötit ihan ensimmäisen käyttäjän salasanaksi.
    Kyllä tuon komennon pitäisi ainakin jotakin sanoa väärästä salasanasta, eikä vain tyhjää.
    Mikä distro muuten sinulla on käytössä?
     
  3. turboapc

    turboapc Member

    Joined:
    Feb 14, 2006
    Messages:
    86
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    wuhuuuuuu!!!
    nyt ratkes kiitos lettaksen aikasemman neuvon tossa erijutussa(lahjakone&salasanat)

    boottasin recovery tilaan ja konsoliin vain
    adduser matti
    adduser matti admin

    tietenkin käytin tossa vaan omaa nimeä..

    kubuntu 7.04 opiskelen, taitaa vaan olla liikaa säätö mahdollisuuksia näissä windowsiin verrattuna niin meikähän menee aina suuna päänä ja säätää apinan raivolla ja saa koko zydemin jumiin vähän väliä :(
     
  4. Faeryan

    Faeryan Regular member

    Joined:
    Oct 3, 2005
    Messages:
    282
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Sitten vain ilmoittautumaan foorumille http://forum.ubuntu-fi.org/
    Ei sillä etteikö täälläkin Linux olisi ihmisillä hallinnassa, mutta veikkaan että kyllä siellä enemmän osaamista on. Etenkin näitä tosielämän säätäjiä jotka lähinnä arvailevat neuvojensa kanssa, kuten minä, ja saattavat vahingossa osua oikeaan joskus. :p
    Mikäli lontoon murre taittuu sujuvasti niin kansainvälinen http://ubuntuforums.org on varsin ystävällinen ja osaava foorymi.
     

Share This Page