Olen kuvaillut pari vuotta Olympuksen sp-550 uz kameralla, ja olisin ensimmäistä Digijärkkäriäni ostamassa. Kuvailen pää-asiassa luontoa. (Maisemat, elukat, Kasvit yms... Olen päättänyt että merkki on Canon, mutta malleista pohdin 1000D:n ja 500D:n välillä. Eli olisiko parempi investoida kerralla parempaan jotta kameraa voisi käyttää pidempään vai tyytyä vain "aloittelija" malliin? Toiseksi kysyisin että olisiko järkevämpää ostaa yksi super Zoom objektiivi (18-200), vai Tele- ja Laajakulma objektiivi? (18-55 ja 55-250) Niin ja myös että onko Sigman 18-200mm ja Canonin 18-200mm objektiiveissä isoja eroja? Onko kuvanlaatu suurinpiirtein samanlaista? Comments please.
Hyviä kysymyksiä... hmmm, mistäpä alkaisin? 1. Olet siis niinsanotusti käyttänyt nykyisen kamerasi "loppuun" ja haluat ottaa harrastuksessasi seuraavan askeleen. Osaat säätää nykyisestä kamerasta aukkoa ja valotusaikaa, olet kokeillut valotuksen korjailua ja ymmärrät aukon, valotusajan ja herkkyyden vaikutuksen ja merkityksen ottamissasi kuvissa. Tuo nykyinen kamerasihan osaa tehdä nuo kaikki säädöt. (mielenkiintoista olisi kuulla myös perustelusi siihen, että merkin pitää olla juurikin Canon, kun myös esim. Nikon, Pentax, Olympus ja Sony valmistavat erittäin laadukkaita kameroita, ja kaikilta löytyy se "mun ensimmäinen järkkäri-malli") 2. Kaiken pahan alku ja juuri on raha. Paljonko olet valmis harrastukseesi sijoittamaan? Jos raha ei ole ongelma, niin tietysti suosittelen ottamaan parhaan rungon ja sille sopivaa optiikkaa koko rahan edestä... sillä nuo molemmat vaihtoehtosi ovat juuri niitä "aloittelija-versioita". Canonilla ne paremmat mallit ovat varustettuja pienemmillä numeroilla (40D, 50D, 5D, 7D jne.) 3. Kysymykseesi optiikasta; ehdottomasti kaksi eri objektiivia yhden "superzoomin" sijaan, sillä tuollaiset ylimittaiset zoomit ovat aina kompromisseja, ja puolustavat paikkaansa vain ulkomaanmatkoilla, kun ei halua kantaa reisussa koko kalustoa mukanaan, eikä halua esim. saharan hiekkaa kameran sisään objektiivia vaihtaessa. Sigman ja Canonin superzoomeilla ei ole niin merkittävää eroa, että nettijulkaisuissa kukaan eroa huomaisi. (ja jos kamerabudjettisi on alle 1500.- niin osta mieluummin Pentax K-7 kahdella zoomilla, niin saat rahoillesi parhaan vastineen)
Hei! Olen myös miettinyt järjestelmäkameran hankintaa ja sitä olen kesästä asti miettinyt ja seuraillut kameroita. Järjestelmäkameran tulisi olla hyvä hinta/laatusuhteeltaan, hyvä aloittelijalle/harrastelijalle (ei siis mikään ammattikäyttöön tarkoitettu kamera, muttei kuitenkaan mikään halvin, sellainen jolla pärjää.) Olen miettinyt rungon hinnaksi <700e (mutta ei pieni heitto 700 yli haittaa). Lähinnä on tullut mietittyä Canon EOS 500D ja Olympus E-620, jonkin verran on utllut katsottua Canon EOS 50D, joka on sitten jo kalliimpi. Pentaxista olen myös kiinnostunut, mutta siitä en niin paljoa tiedä johtuen että ei ole aikaisemmin kauhesati ollut esillä ja tietääkseni heillä ei ole suomenkielisiä sivuja. Merkillä ei ole väliä kunhan hinta/laatu -suhde on hyvä.
Pahoitteluni kahdesta viestistä oma tietokoneeni näytti tai oma silmäni katsoi, että edellinen viesti oli kadonnut! Itsekkin olen nyt harkinnut järjestelmä kameran ostamista. Harrastekäyttöön sopiva runko olisi hakusessa jolla pärjäisi pitkälle, itse olen miettinyt Canon eos 500D ja Olympus E-620 runkoja halvemmasta päästä ja kalliimmasta päästä Canon EOS 50D. Pentax kiinnostaa paljon, mutta en siitä itse paljon tiedä, toisin kuin esim. Olympuksesta. Merkillä ei niinkään väliä, mutta äiti on asettanut rajaksi runko <1000e, omasta mielestä 700e paikkeilla olisi mukava hinta, mutta siitä voi taipua kunhan hinta/laatu -suhde on loistava. Toisaalta olisi varmaan mukavampi ottaa joltain pienemmältä joka ei julkaise kokoajan uusia, jotta ei harmita että miksei odottanut, koska luonnollisesti silloin oman mallin hinta laskee.
Elikkä olen pohdiskellut ja päättänyt että ostan "hieman kalliimman hintaluokan järkkärin" Mutta olen alkanut pohdiskella myös muita merkkejä uudestaan. Elikkä nyt Mietinnän alla: Sony A550, Canon 500D ja Nikon D5000. Tosiaan Objektiiveistä en ole saanut päätöstä että otanko yhden vai kaksi.
Kannattaisiko ajatella samalla järkkärin videomahdollisuuksia ? Oishan se sitten vähän monipuolisempaa ? Mikä on muuten täys-HD videokameroiden still kuvien laatu verrattuna järkkäreihin ?
Kallistuisin Canonin puoleen - tosin ei Sonykaan huono valinta ole. Aluksi kannattaa mennä kittilinssillä, mikä tulee kameran mukana (18-55mm). Siinä on hieman tynnyrivääristymää, mutta ei haittaavan paljon. Senkin voi korjata automaattisesti tietokoneella, jos tarve tulee. Canonissa viehättää erityisesti Full-HD videokuvan laatu: Esimerkki Klippi: http://www.youtube.com/watch?v=KlLAMFvprPY Huono, taisin sen jo toiseen ketjuun kirjoittaa. Kenno on yleensä vain sen 2mpix, mikä vaaditaan HD -kuvaukseen. Still kuvien laatu onkin sitten mitä on..
Olen myös katsastellut itselleni järkkäriä ja kahden vaiheilla olen.. Osaako teistä kukaan antaa vinkkejä että onko Canon eos 1000D parempi kuin Sonyn a 230..