Eräältä peli sivustolta ladattua ja ostettua pelia kysymys:

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Piupa, Nov 29, 2008.

1. Piupa

Piupa Member

Trophy Points:
    11
    Asiaa en kysyisi jos ratkaisun tietäisin ja ihan uteliaisuuttani. Käyn harvakseltaan eräällä "peli" sivustolla ja viime kesänä ostinkin pelin joka toiminut moitteetta. Syksyllä ostettu peli toimi kuukauden kunnes F-secure (vuoden lisenssi 2008 versio)ilmoitti troijalaisesta. Latasin pelin sähköpostiini saadusta linkistä heiltä, sekä sivustolta, tulos jatkuvasti sama - troijalainen ja polku nimenomaan tämä peli.

Kyselin asiaa heidän sivustolta, aluksi aika äkäiseen sävyyn, no tuote joka maksettu, ei toimi.. Sieltä tuli kolmelta taholta hyökkäys ettei heiltä ainakaan tule mitään troijalaisia, sekä vihjailtiin omista viisiiteistä muilla sivuilla.

Minä en ole ollut ainoa joka on ilmoittanut eri peleihin pesiytyneistä troijalasista ainakin viisi ihmistä eri puolilta maata/eurooppaa ilmoittanut asiasta. Sivusto kieltää ettei heidän peleissään ole mitään vikaa, vaan meidän käyttäjien virus torjunta ohjelmissamme on vikaa.

Siellä eräät käyttäjät ehdottivat että pitäsi päivittää virus ohjelmat, no oma ainakin päivittyy ja silti sama ongelma. Olisin utelias tietämään teidän muiden mielipiteitä tai pieni perustelu onko edes mahdollista että tälläiset troijalaiset tulevat mennentullen, mutta sivuston kera mahdotonta yrittää keskustella kun asenne on ehdoton kielto ettei heille tule mitään viruksia ja minussa ja muissa vika. Ok, jos ei tule viruksia juuri heidän sivustollen, mutta miksi kone vinkaisee heti viruksesta, no virus? Juu, no aika patti tilanne.

Olen tosi utelias tietämään syyn miten tämä on mahdollista, jos joku osaisi kertoa. Kiitos.

2. 79atanos

79atanos Regular member

Trophy Points:
    48
    Vähän epäilyttävältähän tuo kieltämättä vaikuttaa, etenkin tuo sivuston ylläpidon suhtautuminen asiaan.

Tuossa pari linkkiä joihin tuon F-S:n ilmoittaman tiedoston voi lähettää tutkittavaksi.

http://www.virustotal.com/fi/
    http://virusscan.jotti.org/

Tiedosto skannataan useilla eri skannereilla, joten siinä kestää hetken aikaa (~3 min). Jos useampi skanneri ilmoittaa haittaohjelmasta, on kyse oikeasta hälystä.

3. Piupa

Piupa Member

Trophy Points:
    11
    Kiitoksia paljon vastauksesta! F-secure ilmoittaa edelleen viruksesta, myös antamasi linkki http://virusscan.jotti.org/ ilmoitti viruksesta. Toinen linkki ei toiminut tai jotain teki kyllä skannauksen, mutta sivu meni valkoiseksi? Hmm, onkohan siitäkään hyötyä kun sivuston ylläpitäjä hokee samaa, lainaan sen vastauksen tähän:no ekaksi kirjoitin heille näin:

Kuten jo aiemmin viestissäni totesin F-secure ilmoittaa reilun kuukuden ihan normi pelaamisen jälkeen, että tiedostossa on virus joten peli lakkaa toimimasta. Olen teidän sivuilta ja annetusta linkistä, jotka ovat vielä muistissa sähköposteissani, ladannut pelin noin 7 kertaa, tulos aina sama: kohteessa on virus Trojan downloader. Jollei ongelmaa voi korjata saanko rahat takaisin? En olettanut, että maksettuani pelin voin pelata sitä vain kuukauden. Missä vika???

Vastine heiltä:

"Todellakin, kaikki sivultamme ladatut pelit on tarkastettu ja niissä ei 100% varmasti ole viruksia eikä troijalaisia. Jos kuukauden pelaamisenjälkeen peliisi ilmestyy vakoiluohjelma, se tarkoittaa sitä että se ilmestyi jostain muualta kuukauden pelaamisen jälkeen. Toinen
    vaihtoehto on, että F-Securessa on jotain vikaa, sillä eihän peliin
    tyhjästä voi viruksia ilmestyä jos sitä ei alunperin eikä ensimmäisen
    kuukauden aikana siinä ollut. Peli itsessään toimii kyllä, joten
    tuosta virusongelmasta ei oikein meitä voi syyttää... kannattaisikohan
    sinun kokeilla jotain muuta virusohjelmaa?"

Sitten siellä eräs kommentoi jos tiedostot ovat jostain syystä päivittyneet troijalaiseksi? Päivittäkää ohjelmanne..
    Johon eri ylläpitäjä toteaa, että asia on näin. Mutta se,ettei pelini edelleenkään toimi voi ollakin että heillä ei ole korvaus vastuuta, no ihan miten vaan, mutta se tekstailu meni sitten pienesti pään aukomisen puolelle,

" Oikeastaan se ei ole asennekysymys että pitääkö pelin toimia kuukauden jälkeen vai ei. Tietenkin pelien voi olettaa toimivan niin kauan kuin tietokone toimii ja käyttöjärjestelmään ei tule mitään mullistavia muutoksia. On kuitenkin hyvin hankalaa meille olla vastuussa tilanteessa jossa yli kuukauden pelin oston jälkeen koneelle tulee virus joka estää pelin toiminnan. Jos esim. vuoden kuluttua ostotapahtumasta ostat uuden tietokoneen ja tarvitset siihen uuden avainkoodin, se onnistuu. Sen sijaan rahojen palauttamisen suhteen meillä on sivustolla mainittu 30 päivän aikaraja. Meillä on 30 päivän ajan aika perua kauppa amerikkalaisen julkaisijatahon kanssa, jonka jälleenmyyjä siis olemme. Jos palautamme rahat 30 päivän jälkeen, joudumme silti itse kustantamaan pelin ostamisen.
    Nythän ilmeisesti ei ole kyse siitä että peli ei toimi. Kyse on siitä että koneellasi oleva virustorjuntaohjelma estää pelin toiminnan. Saat siis pelin uudestaan käyttöösi myöhemmin, joko virusohjelman päivityksen jälkeen tai kun olet vaihtanut sen johonkin toiseen."

Mutta eihän tähän heidän vastineeseen toiseen ole minullakaan vastausta, peli ei toimi. He vetoavat omaan vastuuseen, okei olen vanhanaikainen oletan kyllä jos liuta tai edes yksi ihminen kaupankäynnissä ilmoittaa viasta, kyllä itse etsisin syyn miksi? Mutta kyllä kieltämättä jäi paha maku tästä koko jupakasta, jos olen väärässä myönnän sellaisen mutta mielestäni minulle ei ole perusteltu asiaa kunnolla ja asiallisesti.

No kaikki nyt kokeillut virusohjelmat sanovat samaa, mutta kiitoksia sinulle vastaaja ajastasi ja vaivannäöstä.

Piupa

Share This Page