eroa nopeudessa wlan / lan ?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by mdmd, Apr 16, 2010.

  1. mdmd

    mdmd Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2005
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Onko eroa siinä kuinka nopeasti bitit kulkevat modeemin ja tietokoneen väli langattomasti vai langallisesti?

    mun usb/wlan-kortti tietsikassa on telewellin TW-WLAN 802.11 g/n
     
    Last edited: Apr 16, 2010
  2. leinmi

    leinmi Active member

    Joined:
    Jan 13, 2009
    Messages:
    3,914
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    lanka on aina varmepi kuin langaton, itse ainakin sen vanhalla koneella totesin enkä oo sen jälkeen edes miettinyt langatonta mutta se on vaan mun oma mielipide. periaatteessa pöytä koneeseen ei ole järkeä laittaa langatonta koska sitä ei mihinkään siirrellä ja mitä enemmän seiniä modeemin ja koneen välillä sitä enemmän se joutuu tekemään töitä sen yhteyden eteen.
     
  3. alakoo

    alakoo Regular member

    Joined:
    Sep 15, 2008
    Messages:
    289
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kokeilemallahan se selviää. Teoriassa yhtä nopeat, korkeintaan marginaalinen ero. Mikäli se johto on kiinni pöytäkoneessa eikä häiritse esim. listaa pitkin kiinnittäen niin ehkä pitäisin yleisen luotettavuuden takia johdon kiinni. Läppärillä ei ole kysymystäkään, ettenkö käyttäisi wlania. Ei ole ollut ongelmia.
     
    Last edited: Apr 16, 2010
  4. Bluejack

    Bluejack Regular member

    Joined:
    Jan 1, 2007
    Messages:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26


    No itse asiassa asia juurikin toisin päin..(tosin wlan säädetty ja priorisoitu kaikin mahdollisin keinoin mitä purkista saa irti tukemaan tätä)
    mutta uskalla väittää että saan langattoman kautta nopeamman tiedonsiirron kun ethernet siimalla.
     
  5. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    100Mbit/s Ethernet -- tuosta saa käytännössä irti tuon täydet sata megaa (~13Mt/s)
    1Gbit/s Ethernet -- nopeus riippuu paljon laitteistosta ja kaapeleista, itse olen parhaimmillani päässyt noin 600Mbit/s. (~75Mt/s)
    802.11g WLAN, teoreettinen maksimi 54Mbit/s, hyvällä kuuluvuudella käytännön maksimi noin puolet tuosta (22Mbit/s) = ~2,75Mt/s
    802.11n, teoreettinen maksimi 300Mbit/s, hyvällä kuuluvuudella arvioitu käytännön maksimi noin 100Mbit/s (~13Mt/s)

    Eli suomeksi sanottuna, hyvissä olosuhteissa n-wlanilla voi juuri ja juuri päästä 100-megaisen lankaverkon vauhtiin. Ja kyllä se lanka on se luotettavampi. WLANin käytössä oleva taajuusalue on erittäin ruuhkainen nykypäivänä (WLAN, bluetooth, mikrouuni)

    EDIT: Bitit muuttuvat siis tavuiksi jakamalla kahdeksalla (8)
     
    Last edited: Apr 16, 2010
  6. Bluejack

    Bluejack Regular member

    Joined:
    Jan 1, 2007
    Messages:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kysymyksen esittäjä ei ilmaisut kaistan leveyttään.. luotettavampi ok, myönnetään. mutta omalla elisan mopolla ethernet antaa hitaammat kyydit kun wlan se on vissi ja voin sanoa jotta lähistö ruuhkan suhteen taajuksilla on mitä paras esimerkki.
     
  7. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tietysti jos aloittaja pohti tässä verkon vaikutusta internet-yhteyteen niin alle 24Mbit/s internetyhteyksillä on suhteellisen samantekevää, onko kone kiinni verkossa kaapelilla vai langattomasti. Mutta jos on tarkoitus siirrellä tavaraa koneelta toiselle omassa sisäverkossa niin silloin langallisella verkolla pääsee suurempiin nopeuksiin.
     
  8. Bluejack

    Bluejack Regular member

    Joined:
    Jan 1, 2007
    Messages:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
     
  9. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tuo 5GHz on tosiaan hyvä vaihtoehto ja sitä kannattaa mahdollisuuksien mukaan n-wlanilla käyttää, mutta siinä on se ongelma, että kaikkien laitteiden on silloin oltava n-verkkoa tukevia, eli b/g/n-mixed modea ei voi käyttää ja se taas pudottaa esim. valtaosan wlania tukevista kännyköistä pois pelistä.
     
  10. Bluejack

    Bluejack Regular member

    Joined:
    Jan 1, 2007
    Messages:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jep,näin se menee..
     

Share This Page