Kone on ollut jo pidempään sekaisin, niin että sisään on päässyt vaan vikasietotilan kautta. Sieltä sitten palautuspisteen kautta varsinaisesti sisään. Ajattelin sit asentaa XP Homen vanhan päälle, mutta kun koneen mukana tulleen CD:n pistää CD-asemaan ja yrittää buutata, niin mitään ei tapahdu Tai no... kursori vilkkuu vaan hetken eikä vaan buuttaa CD:ltä paineli mitä nappia tahansa. (asetuksista on kyllä valittu cd-buutti). Kone on Acer Aspire T120E. Recovery-CD:ltä löytyy seuravanlaista sälää: RYCDINFO.INI ja ACER-kansio jonka sisällä kansiot: IMAGE ja TOOLS. TOOLS-kansion sisällä: GDISK.EXE ja GHOSTRO.EXE. IMAGE-kansion sisällä: WXPFIPER.LOG ja WXPFIPER.IMG. Jotta mitähän tässä osais tehdä, että sais tuon XP:n asenneltua uusiksi. Ei kai vaan tarvii formatoida ja sitä kautta pulata...? Olen aloittelija näissä asioissa, joten toivoisin kansanomaisia vastauksia Kiitos.
No siis ihan ensimmäisenä oletko tehnyt näin: XP:stä vaitset käynnistä uudelleen ja odotat että kone sammuu. Heti kun kone heräilee avaat CD-aseman ja laitat XP:n CD:N sisään. En ole varma onnistuuko jos CD sisässä jo enne boottia. Ja mitä tarkoittaa "kursori vilkkuu", tuleeko siihen musta ruutu jossa ei mitään muuta näkyvissä? Vai oletko laittanut CD:n nimenomaan jo enne boottia sisään? Itse suosittelisin kunnollista formattia, vaikkakin korjausasennuksestakin on hyötyä.
Eipä auta laittoipa tuon Recovery CD:n kelkkaan missä vaiheessa tahansa. Näytölle tulee siis seuraavanlainen teksti: Verifying DMI Pool Data... Boot FRrom CD: ja siinä se kursori vilkuttelee iloisesti alla. Ja kun yrittää painella spacea tai enteriä, niin kohta ollaan taas takaisin ruudussa, jossa annetaan seuraavia vaihtoehtoja: "Vikasietotila. Vikasietotila ja verkkotoiminnot. Vikasietotilan komentorivi. Viimeinen toimiva kokoonpano. Normaali Windowsin käynnistys." Jos noista valitsee jomman kumman kahdesta viimeisestä, niin kohta ollaan taas takaisin samassa ruudussa Kokeilin myös suorittaa C:\1386 -kansiossa olevan WINNT32.EXE -sovelluksen, mut se tyssäsi seuraavaan sanomaan: "Asennusta ei voi jatkaa, koska tietokoneessa oleva Windows-versio on uudempi kuin CD-levyllä oleva." No totta kai se on kun Recovery CD:llä on vaan SP1, ja oon hakenut SP2:n koneelle heti eka käynnistyksen jälkeen vuosi sitten. Jos tässä niin käy, että pitää alkaa formatoimaan tuota C-asemaa, niin onnistuuko se suoraan tuolta: Käynnistä -> Apuohjelmat -> Komentorivi ja sit format c:? Tässä XP Homessa ei oo varmuuskopiointi-ohjelmaa enkä pysty sitä asentamaankaan, kun en saa tuota Recovery CD:tä auki, niin kannattaisiko mun turvautua tähän: Käynnistä -> Apuohjelmat -> Järjestelmätyökalut -> Ohjattu tiedostojen ja asetusten siirtäminen, ja palautella sitten onnistuneen??? XP:n asennuksen jälkeen nuo takaisin C-asemalle? Paljon tuli kysymyksiä, mut hätä on suuri. Help. Anybody?
Jos omat asetukset nyt ei ole niin kauhean tärkeitä (ne saa uudelleenasennuksen jälkeen aika nopeesti kohdalleen), niin jättäisin niiden kopioinnin ulos. Tiedostot sen sijaan pyrkisin ihan vain kopioimaan vaikka vikasietotilassa verkonkautta toiselle koneelle tai vaikkapa siirrettävälle kovalevylle. Jos ei vikasietotilassa onnistu, ota ne talteen vaikka LiveLinuxin avulla. Itse en ikinä ole formatointia tuota kautta tehnyt (c asemalle), mutta käsittääkseni sen pitäisi toimia myös noin (yleensähän se tehdään XP:n CD;n avulla, mutta nyt se ei taida onnistua . Parasta olisi tietysti, jos pyydät jonkun nörtti kaverisi apuun, jolloin varmasti saisitte ainakin kaikki tärkeät tiedostot talteen.
Tiedoksi kaikille Acerin (ainakin Aspire 120E) omistajille: Pistetään ekaksi se Acerin System-CD sinne CDE-asemaan ja bootataan sillä. Tais olla kyseisellä levyllä Nortonin Ghost, jolla tuo C-aseman formatointi onnistu. Sitten vaan seuraillaan ohjeita ja vaihdetaan Recovery-CD asemaan, kun tulee kehotuksia jne.. Nyt on täällä armoton ohjelmien asennus- ja säätöhomma menossa, mut kone tuntuu kyllä taas nopeelta Eikä tarvii mitä sattuu näytöntarkkuuksilla pulata vikasietotilassa Sen verran on kyl probleemaa, ettei alapalkkiin saa siirrettyä pikakuvakkeita eikä siinä näy tuota ah niin hyödyllistä Näytä Työpöytä -kuvaketta D-asemalle oli muuten XP:n asennuksen yhteydessä ilmestynyt "XP palautuslevy" -tekstitiedosto, jossa seuraavaa: "Windows XP on koneessa esiasennettuna - mukana ei tule WinXP CD:tä, eikä system recovery -levyjä, vaan palautuslevyt tulee tehdä itse ensimmäisen käynnistyksen jälkeen". Mut ei mitään ohjetta, miten palautuslevyt tehdään. Jos joku osais neuvoo, miten tuo onnistuu, että olis mahollisuus tehdä ne seuraavan uudelleen asennuksen jälkeen eka startissa
Klikkaa alapalkkia hiiren oikealla painikkeela ja valitse "ominaisuudet". Sieltä laita ruksi kohtaan "näytä pikakännistys" ja eikun OK.
Kiitos. Toimii!! Ja uusi ongelma on, etten pääse pariin kansioon (D-asemalla), jotka olin muuttanut aikaisemmin yksityisiksi. Mut pitää kai alottaa aiheesta uusi viestiketju...
Mulla on itsellä Acerin wlmi 3021 tai vastaava läppäri. Windows oli asennettu alunperin fatille ja convertoin sen ntfs:ksi. Eilen yritin asentaa koneen omilta ceedeiltä windowsin ntfs osiolle, mutta se taitaa olla mahdotonta? missään vaiheessa ei mitään pysty valitsemaan ja kone formatoi osion fatiksi? Fat --> NTFS convertointi ei toimi yhtä hyvin, kuin asentaisin suoraan NTFS-osiolle. No sit ajattelin asentaa varmuuskopioidun xpeen, mutta en saanut koneen wlania toimimaan.. mikä neuvoksi? Hain ajurit eiserin kotisivuilta...