Fat32 Ongelma.. Kaverilla on seuraava ongelma Seagaten ST340015A 40gt uuden kiintolevyn kans.. Yritettiin asentaa sitä ensin Win 98:lle mutta ei alkanu tunnistamaan.. Sitten kokeilin levyä omaan koneeseen (XP) Muuten hyvä mutta ei anna alustaa FAT tiedostojärjestelmälle.. Mulla on omalla koneella 80Gt Seagate ja se kyllä antaa valita joko NTFS tai Fat muodon välillä.. Missä vika?? Vai oisko viisain käydä vaihtamassa levy liikkeessä?? Ja 98:han ei tunnista ntfs muotoon alustettua levyä??
(bootti-levykkeellä käyntiin) Ja ajat FDISKillä osion/osiot pois ja uusi/uudet tilalle ja sitten FORMAT siihen päälle, jospa se auttais. Kokeile sitten asennusta WIN98sille. Voit tietysti tutkia/käsitellä kovoa PARTITION MAGICilläkin.
Ei siihen oikein pääse käsiksi ku 98 ei ala tunnistamaan sitä levyä.. Bios menee vaan jumiin ku yrittää tunnistuttaa.. Jumpperit on kyllä ihan oikein..
Jos ensin asennat sen slaveksi ja sitten boottaat levykkeellä ja katsot tunnistaako FDISK kovoa. (oletan että se on nyt masterina) Siis mikäli sulla on mahdollisuus asentaa myös toinen kovo... Mites BIOS asetukset, "AUTO"...
Niin ja käynnistyslevykkeenhän voi ilmeisesti tehä Windowsissa?? Levyaseman päällä hiiren oikealla ja valitaan ominaisuudet alusta ja luo ms dos käynnistys levyke?
Luo käynnistyslevyke, käynnistä-asetukset-ohjauspaneeli-lissä/poista sovellus-käynnistyslevyke välilehti. FDISK ja FORMAT on mukana siinä käynnistyslevykkeessä. Khauron: niin eiks jumpperoinnissa tule ottaa tuo huomioon <32gb tai 32gb> jne...
Siis tarkoitatko, että fat on käytössä vain alle 32G levyissä?? Mulla on omassa koneessa siis 80G levy ja siinä on mahollisuus alustaa fat muotoon..
ei,kyllä mulla oli aiemmin koneessa 98 ja siinä Samsung 80GB kovo. (siitähän kyllä "käyttöön" jää n.76GB, se laskutapa 1000=1024 tjsp)
Ok! Nyt on levy koneessa kiinni ja toimii.. Osioimata se jäi vaikka oli pari kirjaaki ohjeena, mutta se on sivuseikka.. Kiitos taas ohjeista!