Fedora / WLAN

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by mdmd, Aug 16, 2006.

  1. mdmd

    mdmd Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2005
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Miten saisin Fedora 5:ssa toimimaan WLANin?

    Käytän kannettavassa tietokoneessani Gigaset (Siemens) PC Card 54-korttia, mutta tarvittavaa ajuria en ole löytänyt.

    Ilmeisesti vain ajuri oikea puuttuu - mutta eihän sellaista Siemensin sivuilta löydy. Windowsissa ajuri / kortti toimii.
     
  2. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ndiswrapperin sivuilta löytyi seuraava:
    Card: Siemens Gigaset PC Card 54

    * Chipset: Broadcom BCM94306 802.11g rev.3
    * pciid: 14e4:4320
    * Driver: bcmwl5.inf from supplied cd for Windows 98/ME, manufacturer Siemens AG
    * Other: Fedora Core 2 (kernel 2.6.8-1.521.stk16) - use ndiswrapper 0.11, 128bit WEP managed
    * Other2: Set WEP-Key with KEY="XXX... open" in ifcfg-eth1 to work properly at boot!
    Eli ilmeisesti windowsin ajuricd:ltä tuo inf-tiedosto ja sitten pitää jotenkin säätää ndiswrapperiin. Ei itsellä wlan-vehkeitä ole, niin en osaa sen enempää sanoa, mutta kannattaa varmaan ainakin lueskella ndiswrapperin sivuja http://ndiswrapper.sourceforge.net/
    Jos englanti taipuu, niin http://www.fedoraforum.org on toinen hyvä paikka.
     
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Hyvän vastauksen jo saitkin, mutta suosittelen kurkkasemaan sivua:
    http://linux.fi/index.php/Langattomat_verkkolaitteet

    Uusimpiin kerneleihin lisäillään jatkuvasti tukea uusille laitteille/piireille, joten jossakin vaiheessa ndiswrapper ja windows-ajuri saattaa jäädä tarpeettomaksi.
     
  4. mdmd

    mdmd Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2005
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen nyt yrittänyt noin viikon laittaa ndiswrapperilla WLANia toimimaan Fedora 5:ssä ja en ole vieläkään onnistunut.

    Jos jollain olisi hyviä neuvoja niin ottaisin ne mielelläni vastaan. Todettakoon, että olen yrittänyt lukea monia englanninkielisiä ohjeita netistä.

    Verkkokortti kannettavaan on todellakin tuo Siemensin Gigaset PC Card 54. Windowsin ajurit olemassa (bcmwl5).

    Ndiswrapperin pitäisi käsittääkseni tukea tuon laitteen ajuria.

    Luulen, että onnistuminen on ollut jo lähellä. Välillä kone kertoo, että ajurit olisivat (jo) sennettu ja välillä, että ne on asennettu väärin.

    Verkkokortin valot eivät ole kertaakaan olleet päällä tai vilkahtaneetkaan, joten asennus ei ole voinut onnistua.

    Voisiko langallinen verkko häiritä ja pitäisikö se missä vaiheessa ottaa pois päältä, kun haluaa alkaa käyttää langatonta verkkoa?
     
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
  6. mdmd

    mdmd Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2005
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ndiswrapper onnistui ja verkkokortin valot vilkkuvat lupaavasti. Yhteys nettiin vaan vielä puuttuu. Mitä nyt voisi tehdä?
     
  7. mdmd

    mdmd Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2005
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ndiswrapper onnistui ja verkkokortin valot vilkkuvat lupaavasti. Yhteys nettiin vaan vielä puuttuu. Mitä nyt voisi tehdä?
     
  8. mdmd

    mdmd Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2005
    Messages:
    136
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mä sain sen toimimaan vihdoinkin.

    Seuraavaksi kysyisin:

    1. Voiko langatonta verkkoa nopeuttaa? Onko välityspalvelimella (proxy) mitään merkitystä?

    2. WLAN löytää ynpäristöstä toisenkin (suojatun) verkon. Miten koneen saa automaattisesti löytämään/käynnistämään juuri minun "Connection Point"-verkko automaattisesti kun tietokone käynnistyy. Eli siis ettei minun tarvitse joka kerta yhdistää konetta oikeaan verkkoon manuaalisesti Fedoran oikeasta yläkulmasta, missä on verkon tilan tiedot ym.

    Ruksi on jo kohdassa "käynnistä tämä laite koneen käynnistyessä", mutta miten koneen saisi käynnistämään automaattisesti myös oikeaan verkkoon.
     

Share This Page