fedoran käyttäjäksi?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by uketus, Feb 28, 2008.

  1. uketus

    uketus Regular member

    Joined:
    Apr 7, 2006
    Messages:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen asentanut nytten virtuaalisesti yleisimmät linux jakelut. Näistä asennukseen menee fedoran KDE:lla sen monipuolisten graafisten työkalujen vuoksi. Syy käytiksen vaihtoon on minulla se, että tämä kone tuntuu koko ajan hidastuvan muistin ja lämpöjen noustessa (30 prossaa vie 2 G heti aluksi ja lämmöt nousee 70 c normaali käytössä). Nyt ois muutama kysymys ennen asentamista:

    1. ehkä tärkein kysymys on nuo minun kovot(allekirjoituksessa), että mitä niille tapahtuu asennuksen jälkeen? kaikki on ntfs:ksi alustettu. pystyyhän sitä asentamaan ntfs tuen, mutta onnistuuko oikeuksien muokkaus? entä pystyykö samballa jakaa jonkun kansion jostain näiltä levyiltä?


    2. minulla on tarkoitus asentaa ensin kokeilu mielessä usb kovolle(jonka saa myös sata levyksi, mut sitten pitäisi ottaa tuo 500 pois käytöstä) tuo fedora selvitääkseni asennanko winukan päälle vai jatkanko sillä, joten olis kiva tietää löytyykö linuxille ohjelmaa(/ia) jolla saisi selville lämmöt ja muistin kulutuksen. minulla on tarkoitus jatkaa vmwaren kanssa, siksi tuo muistin kulutus on tärkeä. onko kukaan kokeillu muuten asentaa workstation versiota linuxiin? minulla tuli ongelmaksi asennuksen jälkeen, että en löytänyt käynnistyskuvaketta mistään

    3. luin jostain aikoinaan, että olisi mahdollista kirjautua sisään etänä ilman, että tarvitsee nakata jo sisään kirjauteena olevaa käyttäjää ulos et onko tämä todellankin mahdollista?

    4. minä omistan tämmösen hiiren kuin microsoft intellimouse explorer (IntellPoint), jossa tavallisten nappuloitten lisäksi sivussa kaksi ylimääräistä nappia, joita toivoisin pystyväni käyttämään myös linuxissa. näihin olis tarkoitus laittaa kopiointi ja liitä, kun ei tunnu löytyvän suoraan pikanäppäimiä näille(tai löytyyhän sitä ctrl+insert ja konsolia lukuunottamatta kaikissa ohjelmissa tutut ctrl c ja v)

    5. löytyykö mistään opasta/ohjetta tohon työpöydän muokkaamiseen tai teema pakettia(/eja)? yks kaipaamani ominaisuus on haku, joka hakee käynnistä valikosta ohjelmaa

    6. pystynkö asentamaan KDEn ja GNOMEn työpöydät silleen, että minulla itselläni on KDE ja muilla oletuksena GNOME? entä vaatisko tämä paljon tehoja koneelta? tuleeko näistä ongelmia esim. päivitysten kanssa?

    7. onnistuuko nuilla virtuaalityöpöydillä semmoinen, että jokaisella olisi omat paneelit ja työpöytä kuvakkeet vai eikö niillä ole muuta virkaa kuin tuo ohjelmasta toiseen vaihtaminen?

    8. jos ohjelmat asennetaan ympäri kiintolevyä johon linuxi on asennettu, niin eikö tila lopu kesken? minulla on windowsissa isommat ohjelmat asennettuna tuolle 80 Gt kovalevylle et voiko sinne ohjata kaikki isommat ohjelmat? eikait sitä kumminkaan onnistu asentamaan 20 ja 80 Gt kovoille, sillä ohjelman käyttö hidastuisi?

    9. löytyykö linuxiin yhtä helppo käyttöistä irc clienttiä kuin icechat? eli hiiren takaa suurin osa tehtävistä. (suosikki lista, hymiöt, komennot)

    (10. löytyykö mistään kattavasti kertomusta siittä, että miksi linux on parempi mitä windows?)
     
  2. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    1. Niille tapahtuu juuri niin kuin haluat niille tapahtuvan ;)
    Tuo pienin 20Gt. Levy sopii oikein hyvin asennuspaikaksi.
    Loput voit jättää koskematta.
    Onnistuu / onnistuu.

    2. Kuten vastaus 1. suosittelen asentamaan sen mieluummin suoraan kova-
    levylle, tuo pienin riittää vieläkin.
    Nopeus ei huimaa päätä usb-levyiltä pyöritettäessä.

    3. ssh! onnistuu.

    4. Pienellä asetusten muutoksilla voit määritellä aika hyvin
    kaikennäköisiä tarvitsemasia pika-näppäimiä.

    5. http://www.kde-look.org http://www.gnome-look.org

    6. juyli osaa varmaan vastata tuohon, itselläni ei ole tarvetta.

    7. En osaa tähänkään vastata, ei ole tarvetta.

    8. Se 20Gt levy riittää ihan hyvin.

    9. xchat, irssi. onhan noita, mutta en tiedä riittääkö sinulle.

    0. Suhteellista mikä on paras, jos se tekee sinun siltä vaatimat
    asiat niin se on hyvä ja toimiva käyttöjärjestelmä!
     
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Voit asentaa molemmat. Kirjautumisruudussa (kdm,xdm tai gdm) määritellään istunnot (session) eli mikä työpöytä avautuu. Kukin käyttäjä voi valita oletustyöpöytänsä. Mitään ongelmia päivitysten kanssa ei tule.
    Tämä sinällään toimii kaikissa Linux-jakeluissa eikä siis ole yksinomaan Fedoran ominaisuus.
     
  4. uketus

    uketus Regular member

    Joined:
    Apr 7, 2006
    Messages:
    113
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    hmmm, arvelluttaa asennus suoraan tohon 20 Gt kovolle, koska siellä oleskelee tuo windowsi. jos jotain menee pieleen ja haluttais päästä käymään vielä siellä nii ei oikein onnistu. mut jos lähen asentamaan nii tarvitseeko nuihin suojauksiin koskea, että niihin pääsee täydellisesti käsiksi? livecd:ltä olen kokeillu joskus lisätä tiedostoja, mut ei ole antanut. pitää vielä kokeilla laittaa ntfs tuen kanssa.
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ja jos ei käytetä graafista kirjautumista niin home kansion .xcinitrc tiedostossa voi määritellä mikä työpöytä käynnistyy. Sinne voi pistää kaikenlaista muutakin kivaa. Työpödän lisäksi voi lokaaleja vaihdella. joku tykkää englannista toinen taas suomesta. rootin hommat olisi hyvä tehdä konsolissa jossa lokaalina olisi englanti tai ihan oletus (C?)
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Useamman levyn käyttö pikemminkin nopeuttaa kuin hidastaa. Esim. useiden gigatavujen kokoisen paketin purkaminen nopeutuu jos luetaan toiselta ja kirjoitetaan toiselle levylle.

    Ei niinkään huono idea pistää esim swap, temp, home ym toiselle levylle. Miten levyt kannattaa osioida on aina hankalaa ja tarpeita on niin erilaisia.

    Jos tila loppuu kesken Linuxissa on monia mahdollisuuksia kasvattaa sitä. Esim kansioita voi linkitää muille levylle. Esim openofficen kääntäminen vaatii paljon kovalevytilaa ja jos tila loppuu kesken sitä pitää koettaa saada jostain lisää eli linkittää juttu jollekin tilavammalle levylle.
     

Share This Page