Linux n00b asialla; Windows puolella tiedostonjako hyvinkin tuttua puuhaa DC++ kanssa. Nyt kuitenkin olen tehnyt miehen teon ja siirtynyt Linuxiin. Pidin Windows puolella DC++ ohjelmasta siitä syystä, että sain valita mitä pistin jakoon. BitTorrent ei ole kiinnostanut, siksi että se jakaa aina (???) kaikkea sitä mitä lataatkin. Älkää ymmärtäkö väärin, ei ole tarkoitus pelkästään leechata, vaan jaan kyllä hyvin paljon tavaraa. Nyt kuitenkin uuden tekijänoikeuslain aikakaudella haluan todella itse päättää mitä jaan (tämä ei tarkoita että jakaisin vain ja ainoastaan valkoista materiaalia). Joten siinä vaiheessa kun herrat rikosetsivät tulevat koputtamaan tinavuorattuun asuntooni, niin haluan olla täysin tietoinen siitä materiaalista joka minut siihen koputustilanteeseen on saattanut. Olen selannut Linuxin wikejä ja googlettanut n00bin lailla enkä ole vielä löytänyt ratkaisua ongelmaani; joka siis kuuluu, löytyykö Linuxille softaa jolla aidosti pystyy päättämään mitä jakaa (pystyykö mikään Torrent client tähän??). Kuten nikkinikin kertoo minulla on viisi peukaloa (ja ne sijaitsevat keskellä kämmentä), Valknut/dcgui-qt ei ole uponnut Suseeni, tämä kylläkin johtunee varmasti taitamattomuudestani.
Linux n00b onnistui googlaamaan itsellensä vastauksia ja ratkaisuita. Valknutin asennus SuSE 10.0 64bittiselle onnistui lisäämällä "installation source" YaSTiin. Suoraan tiedostoa klikkaamalla "install with YaST" homma ei toiminut.