Formatoinin peruutus

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by trimixpc, Feb 20, 2008.

  1. trimixpc

    trimixpc Member

    Joined:
    Jan 14, 2008
    Messages:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    nyt kävi pikku moka. Menin vahingossa formatoimaan XP:llä yhden kovalevyn osion, jossa on Linux Suse 10 asenenttuna. Lisäksi siellä oli aika paljon "tärkeää" dataa. Mites mä saan parhaiten palautettua tuon tiedon.

    Perustiedto: Linux fromaatti: ei muistikuvaa, se mitä Suse 10 nyt ehdottaa asennuksessa.
    XP:llä tehty pikaformatointi: NTFS
    Käytössä olevat käyttikset: Live CD suse 10 (Gnome ja KDE), Win XP
    Käytössä olevat työkalut: ?
    Kovalevy on USB väylässä kiinni.


    Kiitti avusta.
     
  2. T/D/F

    T/D/F Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2004
    Messages:
    319
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Oletettavasti levy oli EXT3, mutta ei kai sillä tässä tilanteessa ole väliä. Vinkkinä antaisin, että älä kirjoita levylle tässä mitään, jotta tietoa ei ainakaan ylikirjoiteta.

    Itse palautin aikoinaan 300 gigan NTFS-levyltä ison määrän dataa, (enemmän kuin muistin siellä olevan), kun pääkoneen toinen kiintolevy sekosi. Ennen palautusta levylle tehtiin jotakin, (oli liikkeessä tarkistuksessa, en tiedä tarkkaan, mitä sille tehtiin), ja alustin levyn kertaalleen, jotta sain koko kapasiteetin käyttöön. (näkyi ennen alustusta 32 gigan FAT32-levynä.)

    Palautukseen käytin Final Recovery -softaa. Sen saa täältä: http://www.finalrecovery.com/

    Huomioi, että kun lähdet palauttamaan dataa, täytyy sinulla olla jokin, mihin palauttaa kadonneet tiedot, itse hankin tätä tarkoitusta varten 250 gigan LaCien USB-levyn. Huomaa myös se, että tiedostojen palautus on todella aikaa vievää puuhaa, mutta ei kai sillä tässä tilanteessa ole väliä.
     
    Last edited: Feb 20, 2008
  3. trimixpc

    trimixpc Member

    Joined:
    Jan 14, 2008
    Messages:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo, ajattelin että jos Linuxissa olis joku kehittyneempi softa käyttiksessä jo valmina, sen verran näitä lipsahduksia sattuu. Ei ollut mun eka eikä varmaan vikakaa.

    Toinen kova levy (tai tietokone) ei ole ongelma. Niitä on iso kasa. Sehän just onkin ongelman ydin, kun huonosti merkatuja kovalevyjä on pöydällä irtonaisena 10 kpl ja teen niistä USB väylän massamusitiasemia. Ja tässä yksilössä vielä oli ykösosio sekaisin (Win XP), joten en huomannut että USB väylän kautta formatoin vahingossa ton Susen. Kovalevy oli odottamassa uutta kannettavaa.

    Tällä hetkellä kokeilen XP:ssä palautusohjelmaa nimeltä Data Recovery (Parento Logic). Se vielä analysoi kovalevyä (n. 40 Gt), mutta on jo loppusuoralla. Kerron kuinka sen kanssa kävi

    .
     
    Last edited: Feb 20, 2008

Share This Page