Joo, eli tosiaan oon iha peukalo keskellä kämmentä näissä hommissa, ja pitäs formatoida tää mun Acer Aspire 8930g. Oon yrittäny ettiä niitä levyjä mitä tuli koneen mukana mut mistää en löydä. onko siis mahdollista tyhjentää C: kovalevyä ilman että on sitä hemmetin windows levyä?
Kyllä ne levyt on jostain kaivettava, koska formatointi tapahtuu uudelleenasennuksen alussa ennenkun puhdas asennus alkaa.Jos ne on lopullisesti hävinnyt niin maahantuojalta kyllä löytyy pientä korvausta vastaan uudet levyt.
Haluat siis palauttaa koneen tehdastilaan, eli samaan tilaan jossa se tuli uutena(?) Jos alkuperäisiä levyjä ei löydy, katsele koneesi näyttöä sen käynnistyessä. Jos siinä näytöllä lukee esim. "Käynnistä palautus painamalla (F11)", niin painat vaan sitä nappia ja koneen voi avautuvasta valikosta yleensä palauttaa tehdastilaan. Mikäli mitään viestiä ei tule, koneen tehdastilaan laittaminen tuskin onnistuu ainakaan mitenkään helposti.
Huomaa että koneesta katoaa kaikki sinun omat tiedostot yms. data palautuksen yhteydessä, eli ota kaikki mitä haluat säästää talteen ennen palautusta/formatointia. Ihan hyvä tapa muutenkin ottaa varmuuskopiot kaikesta säilymisen arvoisesta erilliselle medialle (esim. dvd-levy / ulkoinen kovalevy) aina joskus..
Tosiaan käyttiksen voi asentaa ilman niitä levyjäkin käyttämällä sitä palautusosiota. Acerilla koneen käynnistyessä painetaan Alt ja F10 pohjaan jolloin päästään siihen palautustoimintoon käsiksi. http://support.acer.com/acerpanam/desktop/0000/Acer/AspireE360/AspireE360faq40.shtml
Ei toiminut mun acerissa toi 79atanoksen linkkaama juttu, tuli vaan joku 2 riviä random tekstiä ja sanottiin että paina enter, enteriä painoin ja alko lataamaan windowsia normaalisti.
Olisi kiva tietää, että mitä siinä "joku 2 riviä random tekstiä" sanotaan? Sitä voi saada jotain vinkkiä mistä homma kiikastaa. Mikäli Windows vielä toimii, niin tuon kovolta palauttamisen lisäksi voi kokeilla myös palauttaa koko järjestelmä tehdastilaan palautuslevyiltä, jotka pitää polttaa itse sillä valmistajan omalla palautuslevyjen luomiseen tarkoitetulla ohjelmalla. Acerilla tämä löytynee Käynnistä-valikosta nimellä Acer eRecovery Management. Tuossa pari Googlella löytyneistä ohjeista: http://oem.windowsreinstall.com/acer/acerrecoverydisks.htm http://www.ehow.com/how_4966696_create-acer-computer-recovery-disk.html Suosittelen polttamaan ne palautuslevyt, ikinä ei tiedä milloin niille tulee käyttöä.
Olis ihan kiva jos kertois mitä oikessti, miksi on jotain tekemässä. Kyllä koneen ku konen kovalevyn saa formatoitua, vaikkei olis ensimmäistäkään windows tai merkkikoneen levyä. Formatointi kun tarkoittaa "kirjoitetaan nollaa täyteen koko kovo". Eli pyyhitään pois kaikki data. Käytännössä formatointi ei aina kirjoita "tyhjää" koko kovoon. Siis data voi olla palautettavissa, luettavissa = vakoiltavissa mitä dataa siellä oli. Dariks Boot and Nuke on yksi ohjelma joka kirjoittaa koko kovon useampaan kertaan suttua täyteen. Siis jos on halu tyhjentää se kovo (kts. vakoliu), kun siitä koneesta on luopumassa. Käyttiksen uudelleen asennuksessa, winukankin suhteen, on valittavissa 'formatoi ensin', jopa poista osiot/luo uudet osiot. Ja nämä ovat ihan riittäviä kumpikin, jos uusiksi asennuksen syy on esim. 'pöpö on saastuttanut kovon'.