Okei, mä tiedän että mä oon vähän nolo ku en tiedä, mutta kuitenkin kysytään nyt vaan... Eli miten formatoidaan kone? Entä kun mulla on 3 asemaa, voinko formatoida niistä vain yhden/kaksi? Hjelppii....
No mutta miten/missä mä formatoin asemat? Siis mitä, eiks sitä asemaa pysty formatoida millään missä on windows?!?
Jos forkkaat sen aseman missä winukka on,niin sun pitää asentaa windows uudestaa sitte.Ja formatointa tapahtuu Käynnistä -> Suorita -> command -> format c: esim.. Ja sitä windowsin asemaa ei kait voi formatoida,koska sillon sulla ei oo mitään ohjelmaa millä formatoit sen kun formatoit sen windowsin Käsittääkseni..
Systeemiosion, eli aseman jolla windows on, formatointia ei voi suorittaa millään komennolla tai ohjelmalla suoraan windowsista. Formatointi pitää tehdä joko windowsin asennuslevyllä tai sitten jollain boottikorpulla/cd:llä. Eli kone käynnistetään sillä asennuslevyllä, jonka jälkeen uudelleenasennusvaiheissa asema formatoidaan.
käynnistä -> suorita -> command -> ja sitten tulee teksti: "D:\WINDOWS\system32\command.com D:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Järjestelmätiedostoa ei voida käyttää DOS- ja Windows-sovellusten suorittamiseen. Sulje sovellus valitsemalla 'sulje'." Mikäs vikana? Mitä mun nyt täytyy tehdä?
Oikea komento on Käynnistä -> Suorita -> cmd Mutta niin kuin jo edellä mainitsin, niin c-asemaa et voi noin formatoida.
No mä pistän d:n menemään.... Tää kysyy jotain ihan outoo: "kirjoita aseman D: nykyinen asemanimi" Mitäs tuohon?
Jos d-asemalla on jokin nimi, niin kirjoitat sen siihen. Jos ei ole, niin lyö enter. Formatointi onnistuu myös windowsin levynhallinnassa, Käynnistä -> Suorita -> diskmgmt.msc Huom! Formatointi tyhjentää sen osion täysin, eli kaikki siellä sijaitsevat tiedostot katoavat.
Anteeks ku mä oon näin rasittava enkä tiedä mistään mitään mutta mistä se tuolta levynhallinnasta formatoidaan, en löydä... :S
Mullakin olis ongelma. Aattelin formatoida koneen ja kattelin täältä siihen ohjeita. Laitoin cd:n sisään ja käynnistin koneen uudelleen mut mitään ei tapahtunu. Sitte menin biossiin ja laitoin sieltä sen cd:n ykköseks ja kun kone sitten käynnisty ni kone sano "käynnistääksesi koneen cd:ltä paina mitä tahansa näppäintä." Vaikka kuinka hakkasin kaiikia näppäimiä ni mitään ei käyny. Mistä voi johtua? Voisko cd:ssä olla vika?
meet siihe tilaan missä on paljo tekstii eikä mitää muuta ja kirjotat siihe c/fdisc silloi se tyhjentää c-levyn jos kirjotat e/fdisk nii silloi tyhjentää e levyn ja niin edespäin p.s vastatkaa mun viestiketjuu [bold]ongelmia tiedostotyypeissä[bold]
Mites nyt näin. Tein noitten ohjeitten mukaan mitä tältä löytyy, mutta kone ei missään vaiheessa puhunu mitään formatoimisesta/alustuksesta. Missä vaiheessa sen pitäis puhuu semmosista jotain?