Fraps, avi. ja Pinnacle

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by ARavila, Sep 6, 2007.

1. ARavila

ARavila Member

Trophy Points:
    16
    Olen täysi aloittelija videoeditoinnin suhteen, joten toivotaan että ongelma tulee riittävän selvästi kuvatuksi ja oikealle palstalle.

Olen tehnyt Fraps-ohjelmalla lyhyen videoklipin IL-2 lentosimun trackfilestä, ja tarkoitus olisi nyt editoida tätä pätkää Pinnacle Studio -10.5 ohjelmaa käyttäen. Fraps muodostaa todella suuren avi.-muotoisen tiedoston, jota olen sitten yrittänyt muokata Pinnaclella. (Olen ymmärtänyt niin, että editointi olisi järkevintä tehdä ”raakamateriaalilla”, joka siis tässä tapauksessa on tuo suurikokoinen, ei-pakattu avi.-tiedosto).

Ongelmana on kuitenkin se, että en saa Pinnaclen editointitilassa tätä avi-tiedostoa näkymään. Oikeassa ylälaidassa olevan Playerin ruutu pysyy mustana, kuvaa ei siis ole. Kun käynnistän playerin, ääni kyllä kuuluu, mutta kuvaa ei näy. En myöskään saa Pinnaclen kuvakäsikirjoitustilaan siirtymään kuin vihreitä ruutuja, kuvaa ei tule.

Kokeilin sitten avi-tiedoston pakkaamista VirtualDub 1.6.19 –ohjelmaa käyttäen. Pakkasin Frapsin luoman ison avi-tiedoston DivX 6.61,- Xvid MPEG-4 ja MPEG-4 koodekeilla. Siirsin sitten näin pakatut klipit Pinnaclen editointitilaan. DivX:n ja Xvid:n kanssa kävi samoin kuin avi-tiedostonkin kanssa: Pinnaclen player ei pystynyt niitä näyttämään, enkä liioin saanut niitä näkymään ”käsikirjoitusruutuina”. Sen sijaan MPEG-4 pakatun klipin Pinnaclen player pystyi näyttämään.

Osaisiko joku sanoa mikä tässä mahtaa olla pielessä. Ei sunkaan voi olla Pinnaclen ominaisuus, että sillä ei voi editoida muita kuin MPEG-4 pakattuja videoklippejä?

Pinnaclesta on muutenkin hieman huonoja kokemuksia. Joka kerta kun yritän kaapata kuvaa analogisesta videokamerasta (Hi8), kaataa Pinnacle käyttiksen.

2. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    Nythän on kyllä niin että niin Pinnacle kuin muutkin "normaalit" kaupalliset videoeditointiohjelmat on alunperin tarkoitettu pääasiassa DV-videokameroiden tuotoksien editointia silmmälläpitäen. Joten voisi sanoa että normaali DV-avi on näitten ohjelmien "peruskaura" jonka käsittelyssä ei ole minkäänlaisia ongelmia vaikkei se edes ole mikään täysin pakkaamaton muoto. Muita muotoja ohjelmat sitten ovat vuosien saatossa oppineet käsittelemään enemmän tai vähemmän hyvin ja tämä vaihtelee ohjelmasta toiseen.

Siinä olet periaattessa ymmärtänyt oikein että editointi kannattaa aina tehdä videon alkuperäisessä muodossa ennen pakkausta. Pakkauksen tarkoitushan on tuottaa eri käyttötarkoituksiin parhaiten soveltuvia lopullisia esitysversioita. DVIX ja XVID ovat esimerkkejä näistä eikä Pinnacle näitä tue ilman erikseen ladattavia maksullisia lisäpalikoita. Eli Pinnacle ei toimi ns. systeemiin asennetuilla koodekeilla vaan hyväksyy vain omat. Sitten taas Pinnacle kyllä periaatteessa ja kokemukseni mukaan myös käytännössä hyväksyy tuota täysin pakkaamatonta avia mutta muistaisin että tuon Frapsin tiedostojen kanssa oli joku jekku jota nyt en muista kun en tuota ohjelmaa ole koskaan käyttänyt...?

Tuo ei välttämättä ole ohjelman vika vaan viittaa siihen ettei koneessasi ole kaikki kunnossa. Mikä kaappauslaite sinulla on käytössä, saattaa olla ajurit päivittämättä tai joku muu laite aiheuttaa ristiriitaa koneessa?

3. ARavila

ARavila Member

Trophy Points:
    16
    Kaappauslaite on Pinnacle Studio 10.5:n mukana tullut PCI-kortti. Puuttuva päivitys voi hyvinkin olla syynä ongelmiin. Tilanne päivityksien suhteen on sikäli hankala, että koneessa, jossa Pinnacle on asennettuna, ei ole internet-yhteyttä. En tiedä onko ohjelmaa edes mahdollista päivittää ilman sitä.

Ristiriitavaihtoehto on sekin varmaan hyvin mahdollinen. Olen asioista paremmin perillä olevalta tuttavaltani kuullut, että tällaiset tietokoneiden erilaisiin kokoonpanoihin liittyvät ongelmat ovat melko tavallisia juuri videoeditoinnin yhteydessä. Joillakin esim. Pinnacle toimii, joillakin ei, vaikka ovatkin päivittäneet ja vierailleet ahkerasti Pinnaclen tuessa.

Ikävää näissä hommissa onkin juuri se, että vasta ohjelman asentamisen jälkeen selviää, toimiiko se ja se ohjelma tietyssä laitekokoonpanossa. Sen perusteella mitä olen kuullut ja netissä nähnyt, niin joskus ei auta muu kuin vaihtaa Pinnacle esim. Adobeen tai päinvastoin. Maksaahan siitä saa, ja useimmilla muilla aloilla kuluttaja saisi todennäköisesti rahansa takaisin, jos myyty tuote ei toimi hänen odottamallaan tavalla.

Täytyy kyllä myöntää, että olen ollut pettynyt Pinnacleen. Olisin odottanut edes valmiiden videoklippien editoinnin olevan ns. rutiinihommaa, mutta eihän se näytä näin olevan. Ja yhden syyn tähän jo mainitsitkin.

4. LordPepsi

LordPepsi Regular member

Trophy Points:
    26
    TMPGEnc-2.524.63.181-Free saa tehtyy, ite käytän tätä :)

800 mt filu alle 10 mt ksi =P

5. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    On toki mahdollista päivittää niin että jollain toisella koneella käy Pinnaclen supportista lataamassa päivitystiedosto ja siirtää sen sitten CD:llä tai muistitikulla päivitettävään koneeseen. Kyseessä on tavallinen exe-tiedosto jota klikkaamalle päivitys sitten käynnistyy.
    Itse olen erittäin tyytyväinen Pinnacle Studioon jonka eri versioita olen käyttänyt vuodesta 2001 lähtien (7,8, ja 9 Plus-versiot). Se on mukisematta ja temppuilematta suorittanut kaikki sille antamani tehtävät eli itsekuvatun miniDV-kameran materiaalin editoinnin ja DVD:lle polton valikoineen sekä lisäksi jonkin verran myös VHS:ltä ja analogisilta TV-lähetyksistä digitoidun materiaalin editointia ym...

Mutta erikoistarkoituksiin kuten esim. Fraps-tiedostojen tai netistä ladattujen sekalaisten pakattujen tiedostojen editointiin saatetaan sitten tarvita toisentyyppisiä ohjelmia, ei näihin Pinnaclet, Premieret ja vastaavat pure...;)

6. ARavila

ARavila Member

Trophy Points:
    16
    Kiitoksia kommenteista. Mukava kuulla, että sinulla Pinnacle on toiminut esimerkiksi juuri analogisen videon kaappaamisessa. Olen itsekin yrittänyt samaa, mutta käyttis kaatuu joka kerta, kun käynnistä kaappauksen.

7. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    Siksipä juuri totesinkin tuossa aikaisemmin että koneessasi on joku ristiriita joka tuon aiheuttaa. Sen löytäminen ja poistaminen saattaa toki olla hieman työlästä...
    Voit toki yrittää heittää kysymys tuonne Digivideo.fi:n sivuille jossa ehkä on enemmän kokemusta tuosta ongelmasta...?
    http://www.digivideo.fi/phpbb2/index.php

Share This Page