FSC WLAN 802.11b/g (SiS163u) + TW-EA513=ongelmat ratkaistu

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Mayol, Jul 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mayol

    Mayol Member

    Joined:
    Jul 1, 2008
    Messages:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hei, minulla on ongelmia wlan-yhteydessä kyseisten laitteiden kanssa. Laitteet ovat siis Fujitsu Siemens Computers WLAN 802.11b/g (SiS163u) ja Telewellin EA513 ADSL-modeemi. Nettiliittymä on Soneran, on ollut jo neljä vuotta.

    Kodissamme on kaksi tietokonetta yhdistetty langattomalla verkolla. Modeemi itsessään on alakerrassa ja tuo "läpyskä/wlan-tukiasema/reititin" (en tiedä oikeaa nimeä tuolle Fujitsun tuotteelle) on yläkerrassa.

    Pari päivää sitten yhteys alkoi takkuilla pahemmin kuin ennen. Alakerrassa netti toimii normaalisti, yläkerrassa yhteys katkeilee n.8 sekunnin välein ja käynnistyy saman tien uudestaan. Ennenkin on tapahtunut ajoittaisia katkoksia, mutta ne ovat korjaantuneet vähän ajan päästä eivätkä ole olleet näin lyhyitä ja nopeasti tulevia. Ne ovat johtuneet lähinnä netin liiallisesta kuormituksesta (video + nettipeli yhtaikaa eri koneilla). Tavallisille teksti- ja kuvasivuille meno kestää sekuntteja pidempään kuin ennen, eikä stream-videoiden katselusta tule mitään. Myöskään päivitysten lataaminen Windows Defenderiin/Updateen ei onnistu.

    Modeemin WLAN-valo välkkyy Fujitsun läpyskän ollessa päällä, se on vissiin normaalia? Se on vain päällä Fujitsun läpyskän ollessa pois päältä.

    Outoa asiassa on minusta se, että Laitehallinta ilmoittaa Fujitsun läpyskän toimivan oikein. Laite on n. 11 kuukautta vanha, tuli Telewellin modeemin kanssa samassa paketissa ja on toiminut tähän asti moitteetta usb-portissa. En myöskään käsitä modeemin normaalia toimimista, sivut latautuvat Telewellin avulla kuten ennenkin. Välillä tosin Windows ilmoittaa yhteyden vikaa tutkiessaan, että: "Tämän koneen yhdessä tai useammassa verkkosovittimessa saattaa olla vikaa." Laitehallinta ja virheenetsintä antavat ristiriitaisia viestejä, en tiedä, kumpaa uskoa.

    Olen kokeillut poistaa käytöstä Windowsin palomuurin ja Defenderin, ei vaikutusta. Avastista käänsin säätimet vain matalalle, ei vaikutusta. Vasta poistin Norton Internet Securityn Norton Removal Toolilla ja vaihdoin Windowsin palomuuriin ja Avastiin, ongelma oli olemassa jo ennen sitä. Pitäisikö Avast vielä poistaa kokonaan, voiko se saada tällaista aikaan?

    Asensin koneeseen Nortonin jälkeen suoraan Comodon, josta yritin jättää Defense + pois, mutta se tuli silti palomuurin mukana koneelle. Välillä Comodo pimensi näytön ja heitti pari tekstiruutua, en muista, mitä niiissä luki. Työpöydän palattua näytölle hiiri ei toiminut. Kone kaatui täysin pari kertaa ja jouduin sammuttamaan virtanapista, kun mikään muu ei enää auttanut. Poistin Comodon ja laitoin sitten vain Windowsin oman palomuurin päälle.

    Yläkerran kone on kaatuillut myös nyt, kun olen yrittänyt irrotella Fujitsun läpyskän johtoa ja koittanut, toimiiko usb-paikka. Toimii, koska Kingstonin muistitikku toimii.

    Viruksista tai haittaohjelmista tuskin on kyse, koska olen ajanut perusteelliset tarkistukset seuraavilla ohjelmilla: AVG Antispyware, CCleaner, Avast, Windows Defender ja Advanced Windows Care. Ohjelmat löysivät lähinnä rekisterivirheitä, jotka korjasin. Muokkasin vastikään rekisteriä dvd-aseman vuoksi, ei kai se ole voinut noiden muitten rekisterivirheiden korjaamisen kanssa sekoittaa konetta jotenkin? Poistin vasta CCleanerin, kun en enää nähnyt netissä, millä sivuilla olin käynyt ja jouduin kirjautumaan uudestaan palveluihin sisään.

    Fujitsun läpyskälle on Vista-ajurit, koneen mukaan siinä on nyt parhaat mahdolliset ajurit. En ole sen kummempia Fujitsun sivuiltakaan löytänyt. Koetin asentaa jonkin ohjelman, joka korjaisi langattoman yhteyden, ei auttanut. Laitteen poistaminen käytöstä ja ottaminen uudestaan käyttöön ei auta.

    Ajattelin soittaa Fujitsun tekniseen tukeen, koska olen saanut sieltä kerran mainiota palvelua, sain dvd-aseman kuntoon rekisteriä muokkaamalla. Nyt siinä on vain sellainen pulma, että Fujitsun läpyskällä ei ole vissiin takuuta (en ole itse nettivehkeitä ostanut), joten neuvominen maksaisi (jos edes auttaisi, kerta laite "toimii oikein"). Huomenissa ajattelin kiikuttaa laitteen kauppaan, mistä se on ostettu, jos he siellä testaisivat sitä. Ongelmanahan saattaa olla vaikka operaattori/kaapelit, jolloin siitä ei kai sitten ole hyötyä. Täytyy sitten soittaa ihan Soneralle, jossei muuten tämä homma muutu miksikään.

    Olen lukenut läpi monia viestiketjuja täällä, en ole löytänyt aivan samanlaista tilannetta tai ymmärtänyt modeemin päivityksistä tai kaapelien vaihtamisesta paljon mitään. Toivon, että tästä olisi jotain hyötyä, kun kysyn ihan suoraan oman ongelmani pohjalta.

    Koneiden specsit:

    Alakerran kone, jossa Telewellin modeemi kiinni:

    Prosessori: AMD Athlon 64 X2 5200+
    Näytönohjain: ATI Radeon X1700 FSC
    Kiintolevy: 500 GB
    Muisti: 2 GB
    Käyttöjärjestelmä: Windows Vista Home Premium

    Yläkerran kone, jossa Fujitsun läpyskä kiinni:

    Prosessori: AMD Athlon 64 3800+
    Näytönohjain: ATI Radeon X1200
    Kiintolevy: 360 GB
    Muisti: 2 GB
    Käyttöjärjestelmä: Windows Vista Home Basic

    Ongelmat sitten ratkesivat uuden Buffalon usb-nettilaitteen avulla, Fujitsun laite oli ilmeisesti sittenkin rikki. Maksoin ilomielin 62 euroa usb-kaapeleineen päivineen siitä ilosta, että netti toimii taas:)
     
    Last edited: Jul 2, 2008
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page