Aiheesta ei juurikaan ole minulla kokoemusta, joten päätin kysyä teiltä neuvoa. Omaan soneran 24/1 adsl yhteyden, langaton adsl2+ boksi ja siihen meinasin ostaa verkkokovalevyn. Kuinka saisin tehtyä verkkolevystä sellaisen serverin, että pääsen siihen käsiksi käytännössä ihan mistä vaan??? Ei kiinteää ip:tä, joten (ilmeisesti) hankalempaa. Onko kokemuksia ja neuvoja miten saan levystä esim ftp- palvelimen? Ja mikä verkkokovalevy kannattaa ostaa, mietin mikrobitin valintaa 2/2010??
Jos haluat verkkolevystä FTP palvelimen pitää siinä olla ko ominaisuus sisäänrakennettuna. Tuo osoite-ongelma on kierrettävissä dynaamisella DNS:llä. Tämäkin ominaisuus pitää löytyä modeemista tai verkkolevystä. 1. Verkkolevy kiinni modeemiin ja kiinteä IP sille. FTP palvelu päälle. 2. Haluamasi FTP portin ohjaus netistä modeemin läpi verkkokovon IP:lle. 3. Dynaaminen DNS ohjaus päälle(esim dyndns.org) jolloin kaikki hammerh.dyndns.com yritykset päätyy kotimodeemiisi.
Muistutetaan että pelkkä ftp on melko turvaton systeemi eli kannattaa valita systeemit jossa on ssh tai ssl/tls suojaus tarjolla. Tuosta mikrobitin valinnasta, eli buffalon linkstationista, on ainakin melko pitkä ongelmaketju täällä palstalla. Kannattaa tutkia muitakin vaihtoehtoja. Rahalla saa hyvää eli qnap on ainakin toimiva vehje. Tohon bitissä olleeseen LaCieen kannattaa varmaan kanssa tutustua.
Mulle riittäisi kunhan pääsisin käsiksi mun verkkokovalevyyn muualtakin kuin sisäverkosta. Tarkoitus myös saada yhteys N900:lla siihen eli pääsisin käsiksi mistä vaan milloin vaan...
Vai....saisiko/kannattaisiko jostain ostaa jonkin näköinen"verkkohotelipalvelu", onko ne kalliita ja onko niissä edes mitään järkeä? kokemuksia?
Mitä sitä verkkohotelliin sijoittaa kun oma nettiyhteys ja NAS on päällä 24/7. Pikkasen säätöä ja saa mitä haluaa..ilmaiseksi.
nii...ei tarviis enää ku osais säätää tein nyt joka tapauksessa itelle tilin tuolla dyndns.comissa. sinne annetaan ip sit vaihtoehtoja hirveesti mihin haluan sitä mun kick-ass.net osoitetta käyttää, onko väliä mihin kaikkeen laitan ruksit? sit adsl:ssa ja verkkokovalevyssä asetuksissa on suoraan tuo dyndsl.com mahdollisuus. kumpaan vai molempiin laitan ne tiedot? auttakee tyhmää
Se dyndns toimii niin, että otat sen ilmaisen dynaamisen dns palvelun käyttöön. Valitse sille joku nettiosoite kuten hammerh.kick-ass.net. Laita vain yhteen dyndns yhteensopivaan laitteeseesi nuo dyndns tilisi tiedot. Se laite tarkkailee nettiyhteytesi external ip osoitetta ja ilmoittaa muutoksista dyndns palveluun.
Nyt on kaikki dyndns asiat ok. Boksiin pistetty tilin tiedot, päivitys väli 1 vuorokausi, onko ok? Saan pingattua tehtyyni dyndns nimee muusta verkosta, eli se toimii. Mitäs mun pitäs vielä adsl-boksii konfata et se osais ulkoverkosta tulevat pyynnöt ohjata tohon Lacie verkkolevylle?
Ok, eli nyt pitää laittaa sen FTP palvelin päälle. 1. FTP palvelin pitää laittaa kuuntelemaan jotain porttia. FTP oletusportti saattaa olla palveluntarjoajan toimesta blokattu. Jos valitset jonkun oman portin saat palvelimestasi turvallisemman. Valitse jotain 10000-60000 väliltä. 2. ADSL modeemi pitää konfiguroida ohjaamaan valitsemaasi porttiin tulevat pyynnöt FTP palvelimesi IP osoitteeseen. Tässä auttaa jos palvelimesi IP on kiinteä.
Ei onnistunut....vielä. Verkkolevyssä on ruksi ftp:lle sen laitoin päälle, mut en silti pääse siihen ulkoverkosta, ilmeisesti telewell:n adsl boksi blokkaa. yritin sinne säätää jotain virtuaali serveri juttuja ja ohjauksia mutta tuloksetta onkos kellään muulla samaa boksia ja samoja ongelmia?
No mikäs siinä mättää? Pääsetkö FTP palvelimeen kiinni omasta kotiverkostasi? Oletko tehnyt Virtualserver/port forward ohjauksen? Valitsitko oman random portin kuten neuvoin?
Porttia en ole määrittänyt...muuten kyl kaikki muut, ainakin mielestäni. En ole tosin nyt joutanut säätämäänkään, ensi viikolla sit lisää... ...niin ja omasta sisäverkosta kyllä pääsen.