Elikkäs mulla olis tommone 4-5 vuotta vanha E7010 Lifebook, jossa on ilmeisesti jonkinlaista kiintolevyongelmaa. Kiintolevy jurnuttaa ja naksuttaa hiljaa, ja samalla kone menee aivan täysin lukkoon, joskus edes hiiri ei suostu liikkumaan. Aikansa jurnutttuaan kiintolevy kuitenkin alkaa rutista kunnolla, ja silloin kone toimii täysin ongelmitta. Noin kymmenen sekunnin kuluttua kiintolevy kuitenkin jatkaa jurnutustaan ja kone alkaa taas jökkiä. Olen vaihtanut uuden kiintolevyn ja asentanut koko wintoosan uudelleen, mutta tuloksetta. Kone on kuitenkin toiminut aiemmin pitkään ilman minkäänlaista ongelmaa.
Nyt kysyn tietysti ihan hölmöjä, mutta puhdistitkos tuulettimen samalla kun vaihdoit kovon? Oman läppäri esitti kaikki vastaavat temput ja vika paljastui tukkeutuneesta tuulettimesta. Nykyisin puhdistan tuulettimen (sekä imu että puhalluspuoli) kolmen kuukauden välein, ja aina sinne on kertynyt melkoinen määrä töhnää. Kone kyllä lakkaa toimimasta, kun sisällä lämmöt nousee riittävän korkealle.
Joo tuulettimen puhdistin melko vasta, ja tuo vekotinhan temppuilee jo käynnistäessä, jolloin lämmöt eivät edes ole kerenny nousta. Olen kyllä itekki epäilly et jotain on päässy kärähtämään lämpöjen vuoksi, tuommonen täyteen ahettu kotelo kun tykkää lämmetä yleensä melko paljon.