geexbox ja pxe

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by akukalle, Oct 4, 2006.

  1. akukalle

    akukalle Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2003
    Messages:
    479
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Rupesin tässä leikkimään geexboxilla ja heräsi mielenkiinto tuohon verkosta käynnistämiseen(kovalevy turhana pois mikrosta hörisemästä).
    Minun taidoillani ei homman virittäminen kuitenkaan tunnu onnistuvan:) Eli sattuisiko jollain olemaan simppeliä opasta kuinka homma tapahtuisi......
    Käytössä olisi w2k3 r2 serveri josta geexbox olisi tarkoitus tietsikalle ladata kun koneen buuttaa.

    kiitokset jo etukäteen
     
  2. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ihan ensimmäinen vaatimus on PXE:tä tukeva verkkokortti, eli verkkokortissa on rom, johon tallennetaan tiedot, mistä varsinainen "isäntäkone" löytyy. Mistä sitten saat tälläaisen kortin? Muistaakseni esim. kaikki 3Com:n 905x sarjan kortit tukivat pxe:tä ja näitä löytyy hyvinkin firmojen kaatopaikoille menevistä "romukoneista". Rom:ia niissä ei kyllä kovinkaan usein valmiina ole, joudut sen hommaamaan erikseen.

    Mikäli pxe:tä tukevaa verkkokorttia ei löydy, etkä onnistu sellaista hommaamaan mistään, samantyyppisen systeemin saa kyllä kasattua myös muilla boottisysteemeillä. Esim. Jos päätekone tukee boottausta usb-väylästä, voit usb-tikulle tallentaa tarvittavat käynnistysparametrit (kernelin, yms.) ja bootata sen avulla.

    Yksinkertaista ohjetta minulla ei kyllä ole antaa, tuossa on kuitenkin ohje OpenBSD:lle http://www.openbsd.org/faq/faq6.html#PXE Samantyyppisesti se muillakin *nix-järjestelmillä pistetään kokoon.

    En tiedä miten hommat toimivat wintöötin kanssa..
     
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    kaikki vanhemmat ei tue mutta uusissa tietääkseni tuki jo on, minulla on PXE:tön versio ko. kortista.

    wintöötille on olemassa tftpd32 jolla tuon PXE-boottihärdellin saa hoidettua. En äkkiä muista mitä kaikkea siihen tarvitsi, ja mitä piti win2003 servulla säätää, mutta pitää kaivella jostain ohjeen tapaista kunhan kiireiltä kerkeää eli ehkä ensi viikolla (vko 41) :)
     
    Last edited: Oct 5, 2006
  4. akukalle

    akukalle Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2003
    Messages:
    479
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitoksia jo etukäteen.
    Tftpd32:ssa törmäsin sellaiseen ongelmaan että serveri tällä hetkellä jakaa internet yhteyden muihin verkon koneisiin internet connection sharingilla, eli tällöin tftpd32:sen dhcp serveri ei suostu toimimaan.
     
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    tuleeko tuossa tftpd32:n mukana dhcp? en ainakaan minä moista huomannut :)

    itse muistan joskus vuosi takaperin säätäneeni työkaverin kanssa win2003 -palvelimen mukana tulevaa DHCP:tä ja sen minun muistini mukaan siinä pystyi määräämään että mille verkkokortille se haluaa ip-osoitteita jakavan.

    Toiminnassa on ollut win2003 serveri jossa oli 2 verkkokorttia ja se jakoi dhcp:llä ip-osoitteita lähiverkkoon (toinen verkkokortti) ja tftpd32 oli toiminnassa lähiverkkoon. Nettiyhteyskin välittyi palvelimen läpi, verkkokortista toiseen

    Vaan jos sinä sillä internet connection sharingilla vedät, niin se tekee semmoisen.. sanoisinko karvalakkimallisen nettiyhteyden jaon ja voi olla että ei hommat ole ihan kokonaan kohdallaan :)

    kuten sanoin, kaivelen jostain vähän ohjetta ja vinkkiä niin sitten osaan sanoa että miten homman pitäisi mennä :)

     
    Last edited: Oct 6, 2006

Share This Page