gentoo 2006.0 hidas?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Domain, Apr 22, 2006.

  1. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Aloitin tässä pienen kokeilukierroksen ja päätin yrittää ainakin Fedora Core 5:ttä ja Gentoo Linux 2006.0:aa. Fedoran kanssa ei mitään ongelmia, mutta tämä Gentoo on omituinen tapaus. Latasin tuon Gentoo 2006.0 Live CD:n ja aloitin siltä verkottoman asennuksen, ja nyt se on asentanut jo seitsemättä tuntia paketteja! (eikä ole vielä edes puolivälissä, 84/222 pakettia asennettuna)

    Onko tämä tavallista, kestääkö pakettien asennus 2006.0:ssa aina yhtä kauan? Viime vuonna asensin 2005.0:n eikä siinä mennyt muistaakseni kuin pari tuntia.
     
  2. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Gentoossa asennetaan pääsääntöisesti kaikki sorsista. Eli ohjelmat käännetään koneellasi. Kääntämiseen kulutettu aika on suoraan verrannollinen koneesi laskentatehoihin. Järjestelmän asennus "tyhjältä pöydältä" saattaa viedä useamman vuorokauden. Ei sinulla vielä huolestumisen aiheita ole.
     
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Jos on kiire niin perussysteemin saa asennettua myös binaaripaketeista. Silloinkin asennus kestää hieman kauemmin kuin parin klikkauksen Distrot. Tuosta asennusohjelmasta minulla on kyllä huonoja kokemuksia. Parempi olisi ihan dokujen mukaan stage3 asennus. Joka ei ole mitenkään vaikea.
     
  4. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Olipas kiva asennus. Jätin yöksi auki asentamaan ja tietysti joskus kolmen-neljän maissa aamulla iski erroria ja lopetti asennuksen siihen. Huonot unet saaneena kokeilin, että jospa se nyt kuitenkin toimisi kun Gentoon VUKK-sivuilla luki että toimii - eikä toiminut.

    Kokeilen tuota asennusta vielä uudelleen vähän myöhemmin kun Gentoo kuitenkin kiinnostaa kovasti. Nyt laitan SUSEn takaisin vähäksi aikaa.

    Muuten oli hyvä tietää, ettei tuo hitaus ollut mikään bugi tai uusi "ominaisuus". Ensi kerralla asennan kyllä ihan konsolista, tuo graafinen asennusohjelma ei tuntunut mukavalta minustakaan.
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
  6. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kyllä mukaan mahtuu, ja mielenkiintoiselta vaikuttaakin. Mitä enemmän muokattavuutta, sen parempi.

    Nyt kierros sisältääkin jo Fedoran, Gentoon, Slackwaren ja Archin (kokeiltuna on jo Mandrake, SUSE, Kubuntu, ja Linspire).

    Gentoo kyllä jäi kiehtomaan, varsinkin kiinnostaa mainittu täysi muokattavuus ja portage. Paha vaan kun ei meinaa asennus onnistua, taitaa tosin ajanpuute olla suurin syypää.
     
  7. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Asenna Gentoo SuSE:n konsolista... Helpompaa kun pääsee selaamaan nettiä samalla. Ei se gentoo niin kamalan isoa osiota tarvii. ja swappi voi olla yhteinen. Xorg ja KDE tarvii paljon aikaa käännökseen. Koko yö siinä menee.
     
  8. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mä lisäisin tohon kokeilukierrokseen vielä pari vaihtoehtoa:
    FreeBSD (http://www.freebsd.org/)
    Lunar-Linux (http://lunar-linux.org/)

    Ja sitten vielä noiden lisäksi erittäin mielenkiintoinen projekti, joka on kyllä kehitys vaiheessa:
    Gentoo/FreeBSD (http://www.gentoo.org/proj/en/gentoo-alt/bsd/fbsd/)
     
  9. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ei-enää-niin-pieni kokeilukierros jatkuu; FreeBSD ja Lunar Linux lisätty listaan. Meinasin alkuun kysyä, että miten onnistuu tuo Gentoon asennus SUSEn konsolista, mutta sitten löysin tämän:

    RR4 Linux (http://www.lxnaydesign.net/)

    "So, what's the difference between RR4/RR64 Linux and Gentoo GNU/Linux? Nothing, they are 100% the same thing except that, with RR4/RR64 you have a powerful, big, amazing, cutting edge, 5-clicks-away-O-matic installable LiveDVD.

    In fact, the standard Gentoo installation and tuning processes, could take many hours or even days on slowest Computers. So, jump into the world of RR4 and RR64 Linux without losing your love for Gentoo GNU/Linux. Isn't that a powerful freedom?"

    Onko tästä kokemuksia? Tuo viiden klikkauksen asennus kuulostaa kyllä enemmän pahalta kuin hyvältä, mutta uneton yö kuulostaa vielä pahemmalta :(
     
  10. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Joskus tuo uneton yö on jopa hyödyllinenkin - ainakin oppimista ajatellen =)
    Gentoon salat oppii varmaan parhaiten asentamalla se aivan stage 1:stä eikä muutama hukkaan mennyt yritys saa lannistaa. Minä aloitin stage 3:sta, joka onkin tuntunut "parhaalta" vaihtoehdolta itselleni. Ainoa haitta on tosiaan tuo kääntämiseen menevä aika ja vaikka sen hyödyistä täällä joku ylistääkin niin en niitä aivan allekirjoita. Tuo nopeus ja vakaus saavutetaan myös ihan binääripaketeilläkin ainakin muissa distroissa.
    Mutta mikään ei estä kokeilemasta - toki siihenkin menee aikaa mutta ehkäpä löytyy sitten se oikea =)
     
  11. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Noh, senaatti päätyi viimein yksimielisyyteen; Gentoo asennetaan konsolilta eikä lopeteta ennen kuin toimii. Saa tosissaan olla "Hakkaa päälle"-asenne tämän kanssa.

    En uskalla arvata mihin tuolla viittasit.

    Ajattelin tässä, että lataan tuon RR4:n ainakin kokeilutarkoitukseen, kun kerran Live DVD:kin on. Voi tietysti mieli muuttua jos täältä tulee jotain "ÄLÄ HE****ISSÄ LATAA SITÄ, KOKEILTU ON!!!"-viestejä ;) Voin sitten kertoa, miltä vaikutti.

    Enkä varmasti asenna stage1:stä.
     
  12. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Itse olen kaikki genttooni asennellut stage1:stä, itseasiassa aloitin linuxin opettelun suoraan näistä =P. Itse olen sitä mieltä että siinä tuli paras mahdollinen linux-oppitunti kun itse joutui väkertään ja myös korjaamaan omia virheitä. Nytten jo sujuukin käyttö ihan kivasti vaikka uutta asiaa tulee kokoajan eteen, mutta ainakin on motivaatiota opetella uutta.

    Gentoon kanssa eroa stage3:n ja stage1:n välillä on hyvin vähän, eroa tulee vain siinä, että missä vaiheessa järjestelmän kääntäminen suoritetaan. Viralliset gentoon dokkarit ovatkin nykyään sillä kannalla että stage3 installointi tehdään oletusarvoisesti kun siinä saadaan toimiva järjestelmä suhteellisen nopeasti kasaan, stage1:ssä joutuu odottamaan toimivaa järjestelmää kauemmin mutta asennuksen jälkeen ei tarvitse odotella järjestelmän uudelleen kääntämistä kun kaikki paketit on jo ajantasalla. itse tekisin stage1:n edelleen itse, mutta kyse on ihan mieltymyksestä =).
     
    Last edited: Apr 24, 2006
  13. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Virheistä oppii! =)

    Ainakin Gentoossa minulla on tullut harmaita hiuksia mm. näppäinvirheistä ja vääristä merkinnöistä conffauksen yhteydessä =P Aloittelijan ongelmia ne ovat olleet ja lisäksi se etten lukenut tarkkaan "käsikirjaa". Toki sekään ei kaikkea selitä aina =)
     
  14. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Stage1 asennus sopii vasta kokoneelle käyttäjälle mielestäni. make.conf pitää olla kunnossa ja en oikein tiedä onko sitä gcc kääntäjän kääntämisellä hyötyä (Bootstrapping). Aikaa kuluu... Stage2 etu on että systeemi tulee käännettyä suoraan esim amd prosulle, eikä sitä tarvii kääntää uusiksi. Turhan rajuja optimointeja kannattaa välttää. Tiedä siitä onko nopeudessa mitään todellista eroa vaikka aloittaisi stage3 ja vaikka jättäisi emerge -e system väliin. Kyllähän se kuitenkin pikkuhiljaa päivittyy. No koneet on nopeuutuneet. Vanhemmassa koneessa stage1 käännös vie kyllä jo päivän tai puoli.
     
  15. Domain

    Domain Member

    Joined:
    Nov 2, 2003
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tuota minäkin ajattelin, asennan ensin stage3:sta ja sitten, kun on enemmän kokemusta ja "unettomia öitä" takana niin stage1:stä.

    Tuttu tunne, 2005.0:n pilalle menneistä asentamisyrityksistä jäi mieluisa muisto.

    Mutta nyt, tulostin tekstipohjaisen asennuksen ohjeet verkolliseen asennukseen ja nuo uudet kokeilukierroslinuxit vain odottavat levylle polttamista. Nyt minä asennan Gentoon tai kuolen yrittäessä.
     
  16. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Eiköhän tuo onnistu jos jaksaa lukea asennusohjetta ja on edes vähän kokemusta linukan käytöstä.. Stage3 etu on myös, että kun asennusaika lyhenee ja väsymyksestä johtuvien virheiden määrä myös vähenee. Klo 4 yöllä loputtoman kääntämisen jälkeen ei aina olla ihan virkkuja.

    Ja ihan kaikkea ei heti kannata ruveta päivittämään. gcc eli kääntäjä, glibc, binutils..kannattaa jättää rauhaan.

    /etc/make.conf asetusten kanssa tarkkana! levyjen osiointi on tietty makuasia. Itse olen siirtänyt portagen /var kansion alle joka on omalla osiollaan. Näin käännökset & portage ei pääse täyttämään root levyä... ja mahdollisessa virhetilanteessa ei koko levy mene solmuun.

    Kernelin voi konffata hyvin itse jos tuntee koneensa. Kääntyypä nopeammin kun turhat ajurit ei ole mukana.

    Ja grubin voi asentaa vaikka korpulle, jos pelkää sotkevansa muita asennuksia. ja rootille kannattaa antaa salasana, että pääsee helpommin uuteen käyttikseen sisään ;)

    ja X mieluiten aluksi vaikka vesa ajurilla. Mitään nvidia tai ati ajureita ei heti kannata ruveta asentamaan. voipi tehdä myöhemmn samoin kuin muut hankalat laitteet. Xorg -configure piisaa usein aluksi..

    Tässä kevät & vappusiivouksen lomassa olen tehnyt stage1 asennusta.
    Jotain pientä kaatuilua välillä ja pari paketti ei suostnut kääntymään emerge --emptytree -e system.. Nyt X ja firefox käännetty. Ja osa KDE systeemistä kääntymässä... Ja aikaa on mennyt yli vuorokausi. Eli jos on ylimääräistä aikaa niin gentoon asennuksella saa helposti päivän täyteen ;)
     
    Last edited: Apr 30, 2006

Share This Page