Gentoo asennus kysymys...

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by pihlis75, May 25, 2005.

  1. pihlis75

    pihlis75 Guest

  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Voisin melkein väittää, että tolla ohjeella et pysty gentoota asentamaan ainakaan ensimmäisellä kerralla...eli handbookin lukemista suosittelen...ja ei todellakaan onnistu asennus helpommalla...todellisuudessa se ei onnistu edes noin helpolla...mutta ei se kuitenkaan kovin vaikeeta ole, jos osaa lukea...
     
  3. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  4. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Oikotie Gentoon asentamiseksi on asentaa Vidalinux-Gentoo ja päivittää se sitten Gentooksi. Tuo päivitys kestää, minulla meni n.16 tuntia, mutta mielestäni kannattaa.Noilla Gentoon ohjeilla saattaa kulua jopa viikkojakin, ennenkuin toimivan järjestelmän saa pystyyn,koska voi monenlaisia ongelmia ilmaantua.
    Vidalinux asentuu yhdeltä rompulta helposti.
     
  5. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    näinhän se on.. ei onnistu tolla kylläkään ekalla kerralla mutta lukemalla ohjeet onnistuu aika vaivattomasti... tietty täytyy osata jotain perusteita.. :)

    minusta tuo menee jo liian feikki-gentooks... mutta saahan silläkin gentoon asennettua helposti...
     
  6. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos saa provosoimatta kysyä, niin mitä järkeä on yrittää asentaa Gentoota mahdollisimman helposti ja esikäännetyillä paketeilla? Eikös silloin ole sama laittaa joku muu distro, joka on suunniteltu binääreistä asennettavaksi?

    Gentoon koko taka-ajatus on se, että kun kaikki käännetään sorsista ja vain käskystä, on käyttäjällä täysi kontrolli omaan järjestelmään. Ihme kikkailu kontrollin kiertämiseksi tuntuu kohtuu typerältä.

    Jos verrataan vaikka autoon - ostat uuden auton jossa on manuaalivaihteet, mutta koet sen hankalaksi ja kiikutat auton pajalle, jossa siihen asennetaan automaattilaatikko. Miksi siis et hanki kerrasta automaattivaihteista autoa?

    Jos haluat kiertää pitkähkön (mutta ei missään nimessä vaikean) asennuksen, niin miksi vaivautua ylipäätänsä kikkailemaan?
     
  7. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olenpa voinut tyhmäkin olla, kun näin olen Gentoon häpäissyt. Minulla on tässä kuitenkin toimiva järjestelmä, jota käytän useimmiten.Jäjestelmän päivityksessä on tässäkin kaikki sorsista käännetty, samoin kuin uudet asennukset.
    Ja Gentoon olen kyllä asentanut ihan "oikeallakin" tavalla.

    Vidalinux-Gentoo-tapauksessani on kysymys testauksesta.Haen kotikäyttöön sopivaa linuxia. Monta hyvin toimivaa on löytynyt,mutta uteliaisuus ja mielenkiinto ajaa aina uutta kokeilemaan. Suosittelen Vidalinux-Gentoota sellaiselle, jolla ei ole aikaa viikkokausia kääntää yhtä järjestelmää.Guruttajakin voisi kokeilla?



     
  8. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Vea (Newbie) 25. toukokuuta 2005 @ 15:52
    Vea (Newbie) 25. toukokuuta 2005 @ 13:29

    Hmm.. Oikotie.. Ei tossa Gentoon asentamisessa "kiertotien"(ohjekirjasta) kauttakaan mene oikeastaan yhtään enempää kokeneelta käyttäjältä. Hieman enemmän, mutta ompahan alusta asti valitut omat paketit. Hyöty jää kyllä _todella_ pieneksi tuon "oikotien" kanssa.


     
  9. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ilmeisesti ehto provosoimatta ei toiminut :(

    @Vea:
    Miksi minun pitäisi sitä kokeilla? Allekirjoittaneelle Gentoon asentamisen suurin kiksi tulee siitä, kun saa koneelleen optimoidut softat. Ja vain ne softat, jotka itse haluaa. Miksi lähtisin oikomaan? Toki voisin asentaa Gentoon stage3:stakin, mutta en halua, koska kontrolli vähenee. Kun kerran haluan totaalisen kontrollin ja olen löytänyt siihen sopivan järjestelmän, niin miksi haluaisin lähteä oikomaan, kadottaen samalla perusteet Gentoon asentamiselle?

    Gentoo on nopea, koska kaikki softat on käännetty juuri omalle koneelle sopiviksi. Miksi haluaisin luopua tästäkään, kun itselleni on tärkeämpää järjestelmän nopeus kuin asennusaika?

    (En tajua vieläkään)
     
    Last edited: May 25, 2005
  10. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26


    "Ilmeisesti ehto provosoimatta ei toiminut :("

    Omasta mielestäni en provosoitunut,mutta sellainen tunne tuli,kuin olisi aralla alueella. Ei minulla kuitenkaan ole tarkoitus väittelyä ja riitaa rakentaa.

    "Miksi minun pitäisi sitä kokeilla? " sanoo Guruttaja.

    Jos olisit kiinnostunut näkemään, mitä eroa on Stage1:stä käännetyllä ja Vidalinuxilla asennetussa Gentoossa. Mutta kun tiedät asian, niin eihän sinun tarvitse. Ja se nyt oli enemmänkin leikkiä.


    Aion tulevaisuudessa asentaa Gentoon oikeaoppisesti. Se vaatii aikaa, kesällä ei oikein ehdi. Minulla on puutteellinen englanninkielen taito, mutta mielenkiintoa ja oppimishaluja riittää. Silloin on hyvä,jos ongelmatilanteissa voi teiltä kokeneilta kysyä neuvoja.


     
  11. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Oikea oppisuudesta nyt tiedä mitään, kukin tavallaan. Ainut "oikea oppinen tapa" asentaa Linux kumminkin on "linux from scratch" vai mitä tuumaavat kaikki jotka haluavat täydellisen itse itselle tehdyn "distron"? ;)
    (leikin lasku stop: kannattaa oikeasti joskus kun on paaaaaaljon ylimääräistä aikaa kahlata toi LFS(http://www.linuxfromscratch.org) läpi. Tosin ekana asennetut paketit siinä on jo vanhentuneita kun pääsee kirjan loppuun, eli se vain oppimielessä. Ja paljon se opettaakin. Joka ikinen paketti ja lähes joka ikinen tiedosto on tarkasti selitetty miksi se on koneessa)

    Englannin kieleen avuksi Gentoo asennusopas jolla pääsee "pahimman" ohitse Suomen kielellä: http://www.gentoo.org/doc/fi/handbook/handbook-x86.xml?full=1

    EDIT: Jokunen typo, jokunen jäi..
     
    Last edited: May 26, 2005
  12. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tökkäämpä tikulla ampiaispesään, eli anteeksi näin etukäteen.
    Mutta käsittääkseni Gentoo siellä pohjalla silti on.
    Gentoo saa lisää potentiaalisia käyttäjiä, kaikilla kun ei riitä aika/taito koko järjestelmän kääntämiseen. Ja voihan sen myöhemmin sitten asentaa oikein jos niin haluaa.
    Ja onhan se varmaan aika inhottavaa huomata että järjettömän työn jälkeen, järjestelmä ei vastaakkaan mielikuvaa ûber-Linuxista jota ennen käännösoperaation alkua odotti saavansa.
    Eli missä kohdassa alla olevaa lausetta käyttäjällä on täysi kontrolli

    emerge sorsapaketti_x

    Ennen vai jälkeen [Enter]:in painamisen?
    Monella varmaan on kyse kokeilun halusta.
    Kannattaa tutustua LFS:ään jos haluaa päästä edes lähelle "totaalista kontrollia". ;-)

    [/quote]
    Joskus 90-luvun puolivälin jälkeen(-98 tai sinne päin), kun kysyit neuvoa jollain foorumilla/postituslistalla niin siihen vastattiin asiallisesti. Tyyli muuttui jotain 4-5 vuotta sitten, vastaukset alkoivat olla tasoa RTFM ja vastaavaa.

    Gentoon alusta asti käyttäjät ihan oikeasti neuvoivat "vasta-alkajia" foorumeilla/postituslistoilla yms. Toivottavasti Gentoo säästyy elitismiltä, jossa apua saavat vain stage1:stä järjestelmänsä kääntäneet tai käännöstä yrittäneet.

    [/quote]edit:typo
     
    Last edited: May 26, 2005
  13. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Näinkin voisin tehdä. Tai sitten voisin kysyä foorumilta neuvoja ja valmiita skriptejä, joilla LFS saataisiin asentumaan "CD sisään ja kahville" menetelmällä. En ole kiinnostunut kokeilemaan millainen LFS on sinne päin tehtynä - miksi siis vaivautuisin?

    Pyydän tutustumaan tiedostoon /etc/make.conf, mielellään ennen enterin painamista. Siitä voit päätellä, paljonko käyttäjällä on kontrollia omaan järjestelmäänsä.

    Näin se varmaan on. Itsellä tuli tuo sama kokeilun halu esille siten, että minkäslainen Gentoo on, kun se laitetaan niin kuin on tarkoitettukin - eli alusta asti.

    En usko elitismin sivaltavan Gentoota. Siitäkään huolimatta, että kysymykset ovat muuttuneet mainitsemasi ajanjakson aikana "Miten tämä pitäisi tehdä" -tyylistä "mistä tähän saa graafisen installerin" -tyyliin. "Mikä on helpoin oikotie Gentoon asentamiseksi" -kysymyksiinkin tullaan varmasti vastaamaan.

    Mutta mulla on jo Stage1:stä tehty Gentoo. Koko asennusprojektin aikana (jonka olen itseasiassa tehnyt jo usamman kerran, ihan mielenkiinnosta ja teen sen kohta uudelleen uuteen kokoonpanoon) olen oppinut järjettömän paljon Linuxista. Paljon enemmän kuin kaikista, varmasti kymmenistä, "CD sisään ja kahville" asennuksista yhteensä.

    Ja mitä tulee asennuksen kestoon, mulla on 1.2 Ghz celeron kannettava 256 mb:llä muistia, johon asennus kesti 3 iltaa tyhjältä pöydältä valmiiksi graafiseksi käyttikseksi. Ja ilman distcc:tä. Pikkuisenkaan tehokkaammalla koneella ja distcc:llä asennus ei todellakaan kestä viikkoa - ei vaikkei distcc:tä olisikaan käytettävissä.
     
  14. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tietysti voit kirjoittaa sen scriptin itse, scriptin joka hakee tarvittavat paketit ja asentaa ne kun itse olet kahvilla. Mun mielestä siinä ei ole mitään "sinnepäin tehtyä". En vain ymmärrä, pitäisikö koneen vieressä istua ja katsoa kun näytöllä valuu alla olevan kaltaista tekstiä liian nopeasti että sitä voisi lukea

    /3/include -I. -DQT_THREAD_SUPPORT -D_REENTRANT -Wnon-virtual-dtor
    -Wno-long-long -Wundef -ansi -D_XOPEN_SOURCE=500 -D_BSD_SOURCE -Wcast-align
    -Wconversion -Wchar-subscripts -Wall -W -Wpointer-arith -Wwrite-strings
    -DNDEBUG -DNO_DEBUG -O2 -march=k8 -pipe -O2 -Wformat-security
    -Wmissing-format-attribute -fno-exceptions -fno-check-new -fn


    Joku toinen on tehnyt ne scriptit joilla Gentoo paketit hakee ja kääntää ja asentaa. Ei totaalista kontrollia. Kyseiseen tiedostoon ole kyllä tutustunut.
    Tuo pitää paikkansa, alussa Gentoota käyttivät/kokeilivat ne joilla oli edes jonkinlainen Linux/Unix kokemus.
    Ongelma graafisessa asennuksessa on Gentoo, joka yleensä asennetaan vain kerran. Jos Gentoo pitäisi asentaa joka kerta kun "uusi numero versio" ilmestyy niin siihen olisi jo tehty graafinen asennusohjelma. Nyt emerge hoitaa päivityksen "uudeksi versioksi". Eli ei ole tarvetta tehdä graafista asennusohjelmaa, tai toisin sanoen, olisi resurssien tuhlausta tehdä originaaliin Gentooseen graafista mokkulaa.
    Mutta jos joku kolmas osapuoli sen tekee niin, mielestäni se on hyvä asia.
    No ei sen "CD sisään ja kahville" asennuksen ole tarkoituskaan mitään ihmeellistä opettaa. Käyttämällä oppii, mutta voin tietysti olla väärässä, ainakin kun noita Gentoon asentaneita kuuntelee.

    edit: quotet oli rikki
     
    Last edited: May 26, 2005
  15. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Linux taipuu moneen, minä en...

    Kukkikoon kaikki linux-kukat.

    Edit: Jos haluaisin Gentoon, kokeilisin ensin tuota Jackass-kukkasta.
     
    Last edited: May 26, 2005
  16. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos tälle linjalle lähdetään, niin joku toinen on ne LFS:n kooditkin tehnyt, joten ei siinä ole sen enempää kontrollia omaan järjestelmään. Omasta mielestäni kontrollia ei vähennä se, että joku on tehnyt skriptin, jolla ladataan uusimmat lähdekoodit palvelimelta ja käännetään ne käyttäjän omien optimointien mukaan juuri sille koneelle, jolla ohjelmaa tullaan käyttämään. Mutta se onkin vain mun mielipide.

    Näin typeriä ei kait montaa löydy, jotka katsovat koodin kääntymisestä tulevia ilmoituksia. Itse en myöskään lukeudu näihin.

    Jälleen tyhmä kysymys... miksi kirjoittaa skripti, kun ne samat käskyt ajamalla komentokehotteessa saadaan järjestelmä asennettua? Etenkin kun &&- merkillä voidaan antaa perättäisiä käskyjä. Seuraavalla kerralla, jos haluat tehdä asennuksen puolessa välissä jotain erilailla, kirjoitat uuden skriptin tai annat vain vähemmän käskyjä komentokehotteeseen. Vai mitä tarkoitit?

    Taas jos joku tekee LFS:ään asennus-cd:n joka asentaa sen "default" asetuksilla, on silloin kyseessä sinne päin oleva asennus. Jos tutustun LFS:ään, tulen kahlaamaan koko homman alusta asti läpi - en yritä oikoa mahdollisimman helppoa "default" asetusta koneelleni. Sama pätee Gentooseen. Se kun on tarkoittu käännettäväksi sorsista, niin mielestäni binääripaketeista tehtynä se on vähän sinne päin. Tosin en väitä, että omat kääntöliput olisivat parhaalla mahdollisella tavalla optimoituja omalle koneelleni, joten maksimi hyötyä kääntämisestä en saa. Toisekseen pitkähkön asennuksen yksi suuri etu on se, että siinä oppii järjestelmästään melko paljon - miksi heittää arvokas oppi kaivoon asentamalla jollain graafisella "default" asetuksella?
     
    Last edited: May 26, 2005
  17. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ;-) juu ei se koodi taivaalta tipu.
    Noita on valitettavasti yllättävän paljon.
    Eipä tarvitse kirjoittaa kun kerran että
    sh asenna.sh
    ja tekee vähemmän mahdollisia typoja, olettaen että niitä ei ole siinä scriptissä.
    Mutta mehän juuri asennettiin se. Ei kai sitä nyt montaa kertaa asenneta? ;-)
    Kyllä olen kanssasi tästä samaa mieltä.
    Mutta ne jotka haluavat kokeilla, pääsevät mukaan helpommalla, eivätkä heti ensimmäisen epäonnistumisen jälkeen luovuta. Tämän vuoksi pidän noita pakettiratkaisuja vallan käyttökelpoisina.
    Eli jos Gentoon asennus toimisi jollain siistillä asennusohjelmalla, kyllä siitä "ensi-asentajalle" apua olisi. Toki en tiedä miten niiden suu vääntyisi kun asennus vain tuntuisi kestävän ja kestävän ja kestävän ja ... eli tämänkin vuoksi ne valmiit binäärit on ihan ok.
    No joo, kuinka sen nyt sitten haluaa ajatella. Väittäisin että käyttämällä opit tietämään järjestelmästä ja ylläpidosta. Tai siis niin mä ainakin luulen.

    Eli en ole mitenkään Gentoo vastainen, vaikka se siltä ehkä vaikuttaakin. ;-)
     
  18. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Valitettavasti en osaa kirjoittaa sh asenna.shta terminaaliin siten, että siitä tulisi itsekseen skripti joka suorittaa asennuksen ja vielä ajaisi sen pelkästään tuolla käskyllä. Tosin asennuksen vaatimat käskyt osaan kyllä kirjoittaa.

    Näin väittäisin minäkin, miksi siis asentaa käyttis graafisena "default" asennuksena? Vai etkö laske asennusta käyttämiseksi? Edes siinä tapauksessa, että asennuksen aikana oppii, minne tärkeimmät tiedostot tallennetaan ja mitä ne sisältää, tai että asennuksen yhteydessä oppii monta hyödyllistä komentoa ja saa erinomaisen katsauksen asennettavaan järjestelmään?

    Eli jonkun muun pitäisi olla puolestasi huolellinen? Yksi typo komentorivillä ei juuri maailmaa kaada, kun tiedetään mitä ollaan tekemässä. Typo skriptissä sen sijaan saattaa olla hankala löydettävä, etenkin jos skripti ei tulostele tekemisiään riittävästi.
     
  19. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei siitä itsekseen mitään tulekaan. Kyllä sitä pitää hieman ajatella.
    Valitettavasti tiesin "minne tärkeimmät tiedostot tallennetaan ja mitä ne sisältää, tai että asennuksen yhteydessä oppii monta hyödyllistä komentoa" ennen kuin kukaan edes puhui Gentoosta, eli en oppinut uutta. Vain tavan tehdä samat vanhat asiat eri tavalla. ;-)

    Keskiverto windows käyttäjää tuo ei voisi kiinnostaa vähempää. Kunhan asennusohjelma on nätin näköinen ja pääsee kokeilemaan Linuxia alta valon. Se että pitää lukea jotakin manuaalia ei kuulu siihen helppouteen. Asennusohjelman ei saisi kysyä mitään, tai ei ainakaan enempää kuin windowsin asennu kyselee.

    Ja totta kai jos käyttäjä haluaa oppia, niin se oppii asentaessa(varsinkin kun asennus kestää niin kauan). Se että joku haluaa asentaa Gentoon helposti, voi tuntua idioottimaiselta. Mutta eikö se Gentoon leviäminen ole hyvä asia. Mitä enemmän käyttäjiä, sen parempi se on koko OpenSource yhteisölle. Vai?
    Pyysinkö sitä?
    Kun itse teet scriptin niin voit syyttää vain itseäsi, ja tapanani on kyllä tarkistaa mitä olen kirjoittanut (ja tarkistaa vielä varmuuden vuoksi toisenkin kerran), että en vahingossa kirjoittele mitään väärille osioille tms.

    [/quote]

    jmp@toolshed$ su -c "emerge life"
    Password:
    Calculating dependencies
    emerge: there are no ebuilds to satisfy "life".

    edit: quote taas
     
    Last edited: May 26, 2005
  20. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ageree! Tämähän se on jutun juoni. Olkoon sitten mummo distron käyttäjä tai gentoon "väärin asentaja", mutta tämähän se pointti on.. :D
     

Share This Page