Gentoo unstableksi

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Jannejt, Jun 12, 2005.

  1. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    elikkä miten gentoon saa sallimaan kaikki unstableksi.. /etc/make.conffiin kun lisää ACCEPT_KEYWORDS="~x86" niin kaikki testingit hyväksytään..? tämä riittäisi..?

    [bold]juppe22[/bold], sinullahan on unstablena gentoo.. miten olet laittanut sen.. ja miten vakaa sinun gentoosi on vaikka onkin unstable.. :)
    gentoossa on paljon uutta softaa joka toimii hyvin mutta on testing.. saa aina taiteilla package.keywordsin kanssa... joten olisiko toi ihan kokeilemisen arvoinen ratkaisu :D
     
  2. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jep toi riittää.. Mulla on kanssa kokonaisuudessaan testing ympäristö, eli toi rimpsu on make.confissa.

    Voin kyllä ihan suositella tätä. Onhan tässä hieman enemmän kaikenlaisia ihmu ongelmia kuin stabiilissa, vaan ei mahdottomasti kumminkaan. Ongelmia tulee lähinnä kun päivittää tai asentelee uusia paketteja. Normaali käytössä tämä on ihan yhtä vakaa kuin stabiilikin, ei sen suhteen ole ollu mitään ongelmia missään vaiheessa. Itse katson että pienet säätämiset ja päänraapimiset on kumminkin uudempien ohjelmaversioiden arvoisia, ja oikeastaan juuri noiden säätämisten takia mulla tämä gentoo joka tapauksessa on.

    http://bugs.gentoo.org ja http://forum.gentoo.org tulevat kyllä tutuksi.. ;)

    juppe22:a taisit kyllä kysästä, mutta vastasin silti.. :)
     
  3. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kyllä juuri näin... :D
    Itsellä on kylläkin Gentoo nykyään vaan tossa FreeBSD:n rinnalla...tuntui jotenkin, että nämä .W.:n mainitsemat "säätämiset ja päänraapimiset" loppui jo kokonaan Gentoon kanssa, niin päätin siirtyä FreeBSD:hen... :D

    EDIT: pientä edittiä...
     
    Last edited: Jun 12, 2005
  4. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    tietysti saa vastata.. unohdin vaan kirjottaa sen tohon :D

    kiitos .W. ja juppe22 :D voisin itsekkin laittaa... :)

    haasteita :D mikäs siinä :)
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Myös mulla ACCEPT_KEYWORDS="~x86" make.conf tiedostossa. En suosittele aloittelijoille! Stable haaraan pääsee takaisin oikeastaan vain palauttamalla varmuuskopion systeemistä. Suosittelen varmuuskopion ottamista. Asennus kun on kovin työläs. ACCEPT_KEYWORDS="~x86" ollessa käytössä päivityksiä tulee aikas tihaan, joten kääntämistä piisaa päivittäin. Mutta silloin saa uusimmat softat, kun toiset odottelee... Uusimmassa Mandrivassa taitaa olla KDE jotain 3.3.? Kun itsellä 3.4.1 ja en muista että olisi kaatunut. Joskus amarok tai joku muu softa käyttäytyy huonosti ja ahmii kaiken muistin itselleen ja pitää tappaa pois. Muuten ei mitään ongelmia.
     
  6. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Näin on...koneen saa helposti unstableksi, mutta koneen saaminen takaisin stableksi onkin jo vaikeampaa...

    Niin jos haluaa käännellä...itse monesti käännän vain kaikki oikeasti tärkeät päivitykset ja muita aina välillä, jos on jotain mielenkiintoisia päivityksiä... :)

    Hmm...kyllähän mandrivan cooker versiosta näyttää löytyvän KDE 3.4.1...ja muutenkin mandrivassa on jopa uudempia paketteja, kuin gentoossa, kuten esimerkiksi gcc versio 4.0.0 kun taas gentoossa gcc versio 3.3.4 (vaikka eipä gcc4:sen asentaminen gentooseen sinänsä mikään ongelma ole)...
     
  7. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    @Sakarias:
    minulla on jo gentoo mutta en ole tota laittanut vaan.. taidan laittaa sen kohta :D
     
  8. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hmm.. Alkoi houkuttelemaa.. Haasteita.. :)

    Huhut kertovat että toi FreeBSD on kovin hidas, eli ei kannattane tuohon P3-550 "hiekkalaatikkoon" edes testata?
     
  9. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Täytyy muistaa, että cooker on mandrivan testiversio. Ja on epävakaampi kuin gentoon ACCEPT_KEYWORDS="~x86" haara.

    FreeBSD kiinnostaisi myös. Onkohan siitä saatavana myös liveCD levyä? Jotain Knoppixia vastaavaa? Ja tarviiko vielä ns. primary levyn
     
  10. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    itseänikin alkoi tuo houkuttelemaan.. katsoo jos jaksais joskus kokeilla.. :D
    en ole itse ainakaan nähnyt
     
  11. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
  12. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    :D

    Hmm...enpä tiedä, että mistä tällaisia huhuja olet kuullut...jos itse vertaan gentooseen, niin silmämääräisesti FreeBSD vaikuttaa nopeammalta (FreeBSD käännetty kevyemmillä optimoinneilla, kuin mitä gentoo)...kyllä mä luulisin, että pyörii ihan hyvin tollasessa vanhemmassakin koneessa...


    Laitetaanpa muutama juttu, mitä kannattaa ottaa huomioon, ennen kuin alkaa asentamaan, jos innostutte kokeilemaan...
    Laitteisto tuki on aika paljon huonompi, kuin linux kerneleissä...
    ATI:lle ei taida löytyä oikeastaan mitään tukea (nvidian ajurit toimii kyllä yhtä hyvin, kuin linuxissakin)...
    Verkkokorttienkin kanssa voi tulla ongelmia, vaikka ne linux kernelissä toimisivat moitteetta...verkkokorttien nimeämis tapa on myös täysin erilainen...
    Palomuurin conffaus ei periaatteessa onnistu millään GUI:lla (itse pidän tätä suurena plussana... :D)...hmm...palomuuri vaihtoehtoja löytyy kolme erilaista (PF, IPFILTER ja IPFW)...tutkailin noita jonkun aikaa ja päädyin itse IPFILTER:iin kahdestakin syystä...toinen on se, että sitä voi käyttää seuraavissa käyttöjärjestelmissä FreeBSD, OpenBSD, NetBSD, SunOS, HP/UX ja Solaris...ja toinen on se, että lisäämällä kernelin conffiin yhden rivin, siitä saa "default block all" tyyppisen muurin (tämän merkitys selviää ohjeista tarkemmin)...
    Kovalevyjen kanssa saattaa olla myös ongelmia, joista kyllä yleensä selviää ohjeita lukemalla ja pienellä säätämisellä...
    Oletus shellinä on sh, joka on hiukan erilainen, kuin bash (bash:inkin saa asennettua, mutta itse olen totutellut nyt käyttelemään sh:ta)...
    Gentooseen verrattuna vielä hyvä puoli on se, että asennus on nopea...jos lataa cd:t, niin binääripaketit on koneella...hmm...alle tunnissa ja järjestelmä toiminnassa (huom. binääri paketteja pystyy myös asentamaan ilman cd:eitä)...eli ideana on siis, että paketteja pystyy asentelemaan joko valmiiksi käännettyinä tai sitten kääntelemään ite...tutustumalla pakettien hallintaan siitä saa paremman käsityksen... :D
    Linux osioiden mounttauksessa kannattaa olla tarkkana...itse mounttasin ihan testiksi yhden merkityksettömän ext3 osion ja en umountannut sitä ennen, kuin sammutin koneen, niin se oli sitten siinä... :D

    No tossa muutama juttu mitä tuli nopeasti mieleen... :D
     
  13. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Kiitos FreeBSD infosta.

    Pari kysymystä.
    Voiko sen asentaa loogiselle levylle? Ja saako käynnistymään korpulta, jossa on esim. GRUb. Heti ei tee mieli sorkkia boot-sektoreita.

    Onko kerneli pakko kääntää vai pistääkö asennusohjelma jonkun valmiin kernelin...

    Tekisi mieli kokeilla. Varsinkin Nvidian ajurien toimivuus kiinnostaa. Ne kun hieman tökkivät mulla linukassa. Jostain syystä en pääse takaisin merkkitilaan peruskonsoliin. Muuten 3D ja TV-out ym toimii. Kerneli 2.4.x ja XFree 4.? RedHat 9 yhdistelmä vielä toimi, mutta ei enää.

    Jos on Gentoon asennuksesta selvinnyt, niin eiköhän tuostakin. kesäloma alkaa pian ja jonain sateisena päivänä voisi yrittää.

    Nyt FreeBSD LiveCD käynnissä. Vasta tosin 10 min. Musa ja netti toimii. Kovalevyt liitetty. USB rotta ei toiminut, mutta vanha ps/2 hiiri pelaa. Onneksi en heittänyt roskiin, kun siinä rulla ei toimi. Tuo rotta juttu on varmaan korjattavissa?

     
    Last edited: Jun 13, 2005
  14. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jostain lueskelin, että tämä ei onnistu...kokeilin nyt vielä googlella...löysin tällaista infoa...
    http://www.essenz.com/support/comp.unix.bsd.freebsd.misc/Oct/1/205501.html

    Mutta periaatteessa tarvii primary osion...

    Itse käytän grubia Gentoon ja FreeBSD:n käynnistämiseen...lisäsin vain FreeBSD:n (gentoon puolella) sinne conffiin...eli jos sulla on jo grub asennettuna, niin sillä saat ton kyllä käyntiin...levyjen nimeämis tapa on vain jonkun verran hankalamman oloinen, kuin linux puolella...

    Ei ole pakko kääntää...asennusohjelma pistää GENERIC kernelin samaan tyyliin, kuin monissa linuxeissakin...

    En ole ihan varma, että ymmärränkö oikein mitä tarkoitat tällä, mutta siis jos et lataa mitään DM:ää (display manageria, kdm, gdm, xdm..), vaan käynnistät esim. jonkun wm:n (kuten fluxbox) suoraan komentoriviltä, niin sun pitäisi päästä takaisin sinne, vaikka painamalla CTRL+ALT+Backspace...

    Perus asennus on todella paljon helpompi, kuin gentoon asennus, mutta se säätäminen alkaakin vasta sen jälkeen... :D
    Handbook ei ole ihan niin selkeä ja helppolukuinen, kuin Gentoossa...vertaan tässä nyt Gentoon englannin kielistä handbookkia, koska suomenkieliseen en ole ikinä edes tutustunut...ja FreeBSD:n handbookkia ei suomeksi [bold]onneksi[/bold] löydy... :D

    EDIT:
    Googlella löytyi nopeasti tällaista infoa..
    http://www.unixguide.net/freebsd/faq/04.15.shtml
    http://www.linuxforums.org/forum/topic-43875.html

    Eli uskoisin, että sen saa toimimaan...
     
    Last edited: Jun 13, 2005
  15. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    CTRL+ALT+Backspace tai CTRL+ALT+F2 ym ei toimi. Saan vain mustan näytön. Open source ajuri toimii (nv). Kaikki mahdollinen on kokeiltu. framebufferin kanssa ja ilman. Tuohon ei ole ratkaisua. BIOS päivitys taitaa olla ainoa jota en ole kokeillut.

    Kiitos hiiri vinkeistä.

    Asentamisesta vielä. Kakkoslevyllä (ide) olisi noin giganen primaari osio /dev/hdb1 jonka voisi tyhjentää. Tuonne FreeBSD ei mahdu. Mutta lisää tilaa löytyisi levyn lopusta loogiselta osiolta esim /dev/hdb8 noin 6 gigaa. Tuo jo riittäisi? Vai olisiko paras ratkaisu Käyttää Partion Magicia ja tehdä suosiolla yksi primaari osio. n. 4-6 gigaa varmaan piisaa kokeiluun. PM:n käytössä on aina riskinsä. Samoin XP:n levynhallinnalla, jolla onnistuin poistamaan 130 gigaa kun tuli odottamaton sovellus virhe kesken osioinnin.
     
  16. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    alkaa mennä sen verran offtopiciks tästä gentoosta ja linuxista yleensäkkin.. alkasko olla oman threadin tekeminen ajankohtaista ;)
     
  17. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tämä voisi olla järkevin vaihtoehto...

    Totta...voisi olla juu järkevämpää aloittaa uusi threadi... :D
     
  18. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  19. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118

Share This Page