gentoo+"vanha kone"

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by osuus, Oct 29, 2005.

  1. osuus

    osuus Member

    Joined:
    Oct 5, 2005
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Olen tässä lueskellut tuosta Gentoosta ja olen ajatellut "yrittää" sen asennusta. Tiedustelisin muutamaa asiaa eli koneeni on 700MHz, 256Mt ja 20 giganen kovo. Olen ajatellut laittaa työpöydäksi tuon xfce4.2.2:sen. Kuinka kauan mahdollisesti kestäisi asentaa Gentoo kyseiselle koneelle yllämainitun työpöydän kanssa?
     
  2. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos koko ajan pääsee työstämään kun kone pysähtyy, niin vuorokaudessa juuri ja juuri voi selvitä, mutta käytännössä kyllä pari vrk menee, eli viikonlopun juttu.
     
  3. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mä veikkaan minimissään 2 vrk, jos aloitat stage1:sestä, koska pakettien kääntäminen vie tolla koneella aika paljon aikaa (stage3 asennus saattaisi onnistua noin 1 vuorokaudessa). Sitten jos et ole gentoota koskaan asennellut, niin melkein tohon voisi lisätä 1-2 vuorokautta lisää, että saat kaikki config filet kuntoon ja selviät kaikista "ongelmista", joita asennuksen aikana [bold]saattaa[/bold] tulla.
     
  4. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ihan vertailun vuoksi omat stage1 gentoo asennus ajat:

    (arvio kuluneesta ajasta asennuksen aloituksesta toimivaan järjestelmään X:n kanssa)

    Main (2GHz A64, 64bit gentooo (nopeuttaa kääntämistä kivasti)) ~= 18-20h
    ibook (1,42GHz ppc G4) ~= 1½ päivää
    palomuuri (266MHz P2) ~= 6-7 päivää ;D
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Mitenkäs olisi stage3 ja binaaripaketit. Siinä asennus CD:ssä on aika paljon valmiiksi käännettynä. Myös asennus CD:N kerneliä voi käyttää. Siten on nämä binaaripaketit. Firefox ja open office löytyy myös valmiiksi käännettynä. Joku varmaan tietää jonkun ftp palvelimen jossa on valmiiksi käännettyä kamaa. Ja jos omistaa toisen koneen sitä voi tietty käyttää kääntämisessä apuna. Kyllä tuossa koneessa KDE toimii myös. Ehkä hieman laiskanpuoleisesti
     
  6. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Open office kannattaakin ottaa valmiina pakettina (emerge -av openoffice-bin) sen kääntämiseen kuluu enemmän aikaa kuin X:n itsensä. Muuten en kyllä suosittele stage3:sta, installointi on nopeaa mutta ensimmäinen päivitys (emerge -uDav world) on tuskallisen hidas kun kaikki päivitystä kaipaavat paketit käännetään kumminkin. Eli käytännössä koko järjestelmä sillä muutamia paketteja lukuunottamatta (openoffice-bin esim) valmiit paketit on suhteellisen vanhoja ja niitä päivitetään todella harvoin.
     

Share This Page